U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

u773r
СПЕЦНАЗ
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:08 pm

U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av u773r »

Börjar om här. Fyller på med de artiklar som är på gång i den takt de blir klara.

Tänkte pilla ihop en ordentlig patina-guide/tråd, då få grejer ser lika "airsoftigt" ut som skinande ren och hel gear.. Jag riktar mig främst till de som spelar irreguljära väpnade grupper av olika slag, men smuts och slitage klär alla! Talibaner med vecken från postpaketet kvar på den bländvita kaftanen, guerilla soldater med sprillans nya vapen utan en repa och 30år gamla grejer, eller äldre, som ser oanvända ut är helt enkelt inte trovärdigt. Vill man att ens gear ska se realistisk ut är smuts, sandpapper och akrylfärg genvägen till awesome!

1: Hur gammal ska din AKM/AK47 se ut att vara?
För en AK: målet är att det ska se ut som den fått lite stryk under lång tid, många små repor, inte många stora. sandpappra hela vapnet med fint eller helst flera olika sorters sandpapper. Rispa färgen så mycket du kan med irreguljära rörelser utan att blotta metallen. Ta sedan fint sandpapper och blotta lite av metallen på de mest utstående detaljerna, ex. Nitar, hörn, strukturer på locket, korn osv. Slipa trädetaljerna ordentligt, banka på dem med tillhyggen för att ge dem ytstruktur och massor av små skador. Köp akrylfärg: matt svart (för att få kinametallen att se ut som stål), umbra (ser ut som ytrost), och kanske någon ljusare sand färg för att likna damm/lera. Börja med en klick svart på fingret, smeta på den på bössan och var noga med skrymslena. Gnugga av färgen genast med en papperstuss tills det ser bra ut. Repetera med umbra, extra noga med skrymslen och vrår, torka bort umbran tills den knappt syns. Blanda up svart färg med vatten, stryk på och torka av trädelarna, (överkursen är att gå på insidan av handguarden med blåslampa så att den är lite bränd runt hålen på sidorna). När färgen som är kvar på bössan har torkat kan du polera med vanligt papper tills det ser bra ut.
Bild

Pistolgreppet kan slipas och målas, eller lindas med "plåster tejp", tyg eller dyl. Och patineras med akryl och vatten. Slingen kan bytas mot ett band av grovt tyg eller canvas. Tänk på att bakre slingfästet på NÄSTAN alla AKs är crap och bör bytas/förstärkas.

Plåt magasin får samma behandling som bössan, bruna backelit magasin sandpappras, bankas lite på, gnuggas med svart färg och torkas med papper.
Bild

2: Kläder och gear.
Tvätta uniformsdelar och kläder hårt några gånger utan tvättmedel, sandpappra lite, lappa och förstärk lite sömmar, tvätta igen. Blanda vatten och akryl för smuts/olje fläckar. Självklart är riktig smuts/olja bra, men fördelen med akryl är att kläderna inte blir skabbiga på riktigt och går att tvätta utan att man tar bort sin fina smuts!
Gamla canvas fickor och riggar som chicom´s fyller du med magasin och går loss på med grovt sandpapper, du kan även hälla på tunn blandning av akryl och vatten och hänga på tork. Nyare nylon grejer kan sandpappras de med, dock fäster akrylfärgen sämre. klorin/väteperoxid i små mängder kan användas för att "solbleka", använd blomspruta och tänk på att ge det tid att verka då det behövs mindre än man tror.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


3: Detaljerna/"kill your darlings"..
För stämningen och utseendets skull brukar jag "kittar ned" rejält när jag åker på spel/milsim som "irreguljär".
Byter jetboil och MREs mot Rökt kött, bröd och burkmat. Plockar av monofonen från radion. Skippar magdump, pannlampa och undviker allt "tacticool" så gott jag kan.
DEFENITIVT lämnar jag shemagen hemma.
Titta på bilder som passar scenariot, sy/beställ/gå på loppis, hitta detaljer som är kul, tänk för ovanlighetens skull "fashion over function". Använd diskreta ofärgade skyddsglas. Ha ev. knäskydd under byxorna.

4: Skägg och smink.
Mycket av båda delarna gör det ALLTID bättre!

Fyller på mer senare.
Mvh.
Fille.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av ministry »

Vad gäller själva vapenkroppen; visst är idén att göra ytan ojämn med sandpapper så att akrylfärgen kan få det att se ut som stål?

Anledningen till frågan vilken egentligen är besvarad i brödtexten, är att bara akrylfärg på vanlig, orörd kinametallskropp gör ingen skillnad när jag provat (sitter och pysslar med en slusk-AKM). Visst är tanken så, att man skapar ojämn yta som sedan målas över?

[edit]: En annan grej man kan göra med bakelitmag är att dra över lite trävax (typ mahogny) på dem och smeta ut ett tunt lager efter önskemål, låta torka ett par dagar, och sedan spreja över ett lager finish. Blir riktigt bra.

[edit igen, nu räcker det!]: Har du möjligtvis tips på hur man får plastiga plum-mag (märke MAG) i kaliber 5,45 att se lite mindre plastiga ut? Jag planerar att måla/spreja i plum, och sedan köra akryl och vattenlösning över det, men jag är jävlarns osäker på vilka eventuella plum-toner det finns att välja på där ute som fungerar - gärna beprövat :)
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

u773r
СПЕЦНАЗ
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:08 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av u773r »

Tanken är att få den silvriga Kina legeringen att mer se ut som blankslitet, oxiderat stål..

Plum maggen har jag faktiskt inte varit på ännu, får återkomma efter labboration. :)

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av Wiggen »

En funkis metod för träkropp?
Eller helt enkelt för mycket av det goda?

Länk
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Seraph
Inlägg: 137
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:11 am

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av Seraph »

Bra initiativ och fin guide!
The bitterness of poor quality lasts long after the sweetness of low price is forgotten.

www.facebook.com/seraph.green
www.instagram.com/seraph_green

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av ColdestChain »

Låter spännanden går det att fixa till bilderna i tråden igen??

mvh
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av Rancore »

+1 på bilderna. Vill se dem igen! Sjukt bra tråd detta alltså.

Jag har gjort bakelitmagasin för ak74 förut mer realistiska genom att blanda brändumbra (akryl) med lasyrmedium. (Det funkar med golvpolish eller annan plastbindning som torkar transparant.) Jag målade i grova drag med en stor pensel - definitivt inte noggrant. Sen fick maggen ligga och torka. När de var helt torra gick jag på dem med fint sandpapper för att skapa känsla av slitage och fler nyanser i färgen. Avsluta med en finish av lasyr/golvpolish - voila!
выразить солидарность с угнетёнными

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av ColdestChain »

Rancore:

Har du några bilder på de maggen du gjort? hade varit kul om du har några bilder under skapandet också. Mvh
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av ministry »

Lasyr funkar faktiskt ganska bra om man vill få MAGs tråkiga plum-mag att se något mer äkta ut också. Även så om man tar halvmatt spraycoating och sprayar tjocka lager och penslar runt medans det torkar.

Färgen får en djupare lyster, och nyansskillnader framträder, samt en yta som är mycket mer lik de riktiga, än MAGs vanliga värdelösa monotona plum.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

MakingPeopleCrazy
Inlägg: 137
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:29 pm

Re: U773Rs stilguide för irreguljära. (patina tråden)

Inlägg av MakingPeopleCrazy »

Någon som kan ge några tips kring vars man kan köpa färg som passar både till magasin och till träet?

Sitter här med en AKS74U som jag har tänkt fixa men..behöver lite information kring vilken typ av färg man skall använda.
Så skulle gärna uppskatta om någon som har testat att fixa magasin och fått ett bra resultat kan berätta vilken sorts brun/svart de använde och av vilket märke :)
Har testat googlat men får mest upp amerikanska sidor vars färger inte finns i sverige..
Är ofta på forumet så svarar snabbt på PM!



Affärsredovisningar

Skriv svar