TM Famas takedown guide.

Steiner
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:27 am

TM Famas takedown guide.

Inlägg av Steiner »

Famas takedown guide by Steiner
Eller "The gun that Tokyo Marui never intended to be opened".

Läs detta först!
I stort sett hela bössan är gjort i plast och den designades på den tiden då TM fortfarande tyckte att skruvar som gängades fast direkt i plast var "the shit". Skruva loss varenda skruv med stor försiktighet och spänn dom med ännu större.
Behandla Famasen som en baby när den är isärplockad så kommer den behandla dina fiender som...ehm..fiender..?

Åter till ämnet.
Du behöver:
- En styck TM Famas
- Diverse skruvmejslar
- Diverse insetsnycklar
- En liten skiftnyckel
- En liten flatnostång
- En kanna kaffe
Bild

Ta loss handguard och ejection port skyddet.
Bild

Skruva loss den lilla skruven och ta loss butcapen.
Bild

Ta bort dom två slingfästena och stoppa dom längst ner i byrån.
Skruven som håller fast butcapen sitter direkt gängad mellan gearbox-halvorna och håller dåligt som slingfäste.
Bild

Skruva loss de två skruvarna (en på varje sida) som håller top recievern.
Bild

Ta loss top recieverns genom att lyfta och dra den bakåt.
Bild

Ta loss de två skruvarna som håller fast den främre ytterpipan och ta bort det lilla plastfästet.
Bild

Lossa insetsskruven som håller fast den främre ytterpipan och trä av den.
Bild

Skruva loss skruven som sitter i den bakre delen av bärhandtaget.
Bild

Pilla bort den lilla muttern som sitter på motsatta sidan.
Bild

Skruva av det vita plastfästet som håller fast sladdarna och lyft av bärhandtaget.
Bild

Passa på att spänna muttrarna som håller bipodsen.
Detta bör göras med jämna mellanrum.
Bild

Använd flatnostången till att dra ut den lilla plastbiten som håller samman switch assemblyn med avtryckarmekanismen. Alternativt kan man försiktigt bräcka loss den med en liten flatmejsel.
Bild

Skruva loss de sex skruvarna som håller fast gearboxen (tre på varje sida).
Bild

Dela försiktigt på plasthalvorna som håller gearboxen, så lite som möjligt, och lyft ut boxen. Koppla loss den från resten av vapnet.
Bild

Skruva loss skruven och muttern som håller det bakre siktet och ta loss det.
Bild

Ta loss triggerguarden.
Bild

Bräck försiktigt upp luckan som sitter i botten av pistolgreppet. Jag fick använda ganska mycket våld då luckan satt delvis limmad på min Famas.
Bild

Använd en lång skruvmejsel och skruva loss skruven som sitter inuti pistolgreppet. Dra loss det. (Denna skruv är den enda på hela Famasen som jag rekommenderar att dra åt riktigt förbannat hårt då den sitter i ett metallfäste och handtaget har en tendens att gnissla).
Bild

Pilla försiktigt isär halvorna och ta först loss magcatchen (tappa inte bort fjädern).
Bild

Pilla också loss den lilla fejkmuttern som sitter bakom avtryckaren.
Bild

Pilla sen loss cockinglevern ( :roll: ) och trä av den och fjädern från pipan.
Bild

Dela på halvorna försiktigt. (Det sitter två mässingsfästen i underkant, tappa inte bort dom)
Bild

Ta loss hopup-skruven.
Bild

Skruva loss de två skruvarna som håller hopupen och pipan.
Bild

Varsågod. Hopup-enhet och ytterpipa.
Bild

Lossa skruvarna som håller fästbläcket och ytterpipan.
Bild

Ta försiktigt loss fästclipset och dra av ytterpipan från innerpipan.
Bild

Resten är som vilket hopup-gummi byte som helst (ett förbannat meck).

Sen är det bara att sätta ihop allt igen.

Bild
Struktur och ordning kan vara att rekommendera även om jag uppenbarligen inte sysslar med sånt.

Innan man ger sig på att följa guiden baklänges och sätta ihop allting så behöver man en paus!
Bild

Mycket nöje!
Mvh // Olle S
One man's terrorist is another man's freedom fighter

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Stygge »

Hahaha, underbart :)
Börjar minnas varför jag krängde min Fa-Mas en gång i tiden.

En guide på boxen vore kul att se, kör du sytråd/fiskelina-tricket vid monteringen? Funnit att detta är det enklaste sättet att få ihop eländet om man inte har en par, tre händer extra till förfogande.

Kan förtydliga med att det går ut på att man binder fast springguide/pistong eller cylinder i undre halvan av boxen genom att linda ett par varv tunn lina runt hela boxhalvan när delarna sitter på plats. Detta underlättar avsevärt då man inte har möjlighet att hålla dessa på plats på samma sätt som i tex en ver. 2 box. Fjäderpaketet sitter still i boxhalvan och böjer sig inte uppåt/utåt och hoppar ur läge.

Steiner
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:27 am

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Steiner »

Vill minnas att jag höll fast springguide/fjäder med en tunn flatmejsel på den tiden jag ofta öppnade V1 boxar,
men det tricket var inte dumt.
Mitt råd ang att öppna Famas boxar är snarare: Gör det inte.
De går inte att trimma och kan rulla på i evigheter om man bara låter dem vara.
One man's terrorist is another man's freedom fighter

delendam
Inlägg: 114
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:40 pm

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av delendam »

Ahh.. VIlka minnen som väcks till liv. Kommer ihåg när vi 2001 skulle ner på OP:CN.. då mechade jag ihop en Famas i bussen under resan ner från Sunsdvall. =) Fick den att fungera, men mitt tips är också: Om bössan funkar -> Öppna den inte!

Hathhe
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:43 am

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Hathhe »

Tycker jag känner igen både bilder och lägenhet ;P vill också minnas att det här projektet tog en jävla tid!

Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Whopper »

Här är min Famas :cry:
Bild

Brukar säga att jag inte har kvar den men jag hittade den nyligen... Det mesta av den, isär plockad på molekylär nivå :S
Det vart något strul med motorn om jag inte minns fel, lämnade in den på reparation och sen funkade den ett tag till innan den brakade igen och nån gång i den vevan så blev det så här haha.

Det skulle vara roligt att få ihop den kunna använda den som lånebössa men det är nog en bit över min IQ i det här fallet. "Pappret" som följde med med sprängskiss är tryckt i en kass kopiator och står på japanska :x

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Stygge »

Skicka grejerna till mig :) Skulle vara kul att se om det fortfarande sitter i muskelminnet efter alla dessa år :lol:

Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Whopper »

Tål att tänkas på iaf :D vet dock inte om alla skruvar är där.

(Det sitter helt klart inte i mitt muskelminne har jag märkt!)

10 november 2012, 22:53:

Har stirrat mig blind på bilderna här nu och sprungit mellan köket och datorn men *****, synd Einstein inte lever längre, skulle behöva lite hjälp av honon :roll:

Nån kunnig kanske kan hjälpa mig med hur jag ska sätta ihop hopuppen. Finns en slags gummi packning jag inte är säker på hur den ska sitta.

Det sitter en del skruv och sånt kvar på bössan och lite andra delar, men känns som om det nog saknas en del.
Bild
Bild

Ripperbat
Inlägg: 40
Blev medlem: sön sep 30, 2012 2:25 pm

Re: TM Famas takedown guide.

Inlägg av Ripperbat »

Dags för mig också, plockade isär gumman efter att hon slutade skjuta helt och hållet, möttes av ett krossat pistång huvud och en gearbox fettat så in i bomben. får ta en dag och göra rent allting och sen sätta ihop på nytt. Detta är då inte en TM famas utan en Cybergun. Har jag rätt i att v2 delar passar i den boxen?

Skriv svar