Guide: Polera gearbox skal samt cylinder

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Guide: Polera gearbox skal samt cylinder

Inlägg av Down_BSC »

Hej,

Tänkte slänga upp en liten kort guide om hur man polerar sin gearbox och cylinder. Det är egentligen inga konstigheter, det är mest lite små pilligt och tar en liten stund. Uppskattad tid är c:a 1-1.5tim för en gearbox och en cylinder.

Verktygslista:
- Papper att polera med samt torka av med
- Autosol
- Dremel med flexskaft (inte ett måste men en klar fördel)

Tidsåtgång:
C:a 1h - 1,5h

VIKTIGT:
Jag har innan jag började med detta passat på att fila cylinderfönstret samt gått igenom boxen för att fila bort vassa kanter. Det gjorde jag genom att med en rund samt en platt diamantfil försiktigt fila en 45 graders vinkel på alla skarpa kanter. Det behövs MINIMALT med filande för att få bort den vassa känslan. Jag tycker det är mycket trevligare att jobba med boxen om den inte känns vass. Rundningen av fönstret gjordes utifrån denna guide.
https://www.youtube.com/watch?v=5e3_JUOpY9E

Här är utgångsläget, standard skittråkig. Det som behövs göras innan är att tömma hela gearboxen på varenda liten del. Eftersom att slipmedlet hamnar lite överallt och vi dessutom ska diska ur skalet, så är det en klar fördel om allt annat är borttaget!
20160218_184108.jpg
Se till att tömma gearboxen på allt innan ni börjar! Det enda jag lämnat kvar är bussningarna. Om man har kullagrade bussningar bör man nog ta ut dem, så att det inte kommer slipmedel ner i dem.
20160218_184154.jpg
Här är det mesta vi behöver (förutom lite papper att torka med). Det är en klar fördel dels med Dremel (går sjukt mycket snabbare) samt med ett flexskaft. Utan flexskaft kan det vara svårt att komma åt inuti cylindern.

Applicera bara autosolen på delen som ska poleras (smetas med fördel ut med fingret, för annars stänker det när polertrissan kommer åt det).
Kör på lågt varvtal. Tror att jag körde nånstans mellan 5000 och 15.000 varv. Lyssna på maskinen samt konsultera manualen om ni är osäkra på varvtalet.

Polera autosolen tills den blir svart och helst tills ni börjar se lite blank yta under den svarta geggan. Om ni har bra med tålamod polerar ni tills det svarta försvinner helt och en riktigt fin blank yta kommer fram (bäst resultat).
20160218_184251.jpg
Standard ovan samt polerad nedan. Snabbast går att bara kleta in delarna i autosol, se till att köra hela ytan tills den är helt svart och sedan diska av dem med diskmedel.
20160218_191707.jpg
Ser litetrevligare ut än original. Denna är polerad 2ggr. Testade även att försiktigt använda ett 1000 våtslippapper. Blir små repor, men tar bort ytterligare några av de vassa kanterna. Kanske man skulle ha ett 2000 papper till detta? Om ni kör med 1000, se till att alltid slipa åt samma håll, så att reporna följer varandra. Annars kommer det att se ut som hej kom och hjälp mig!
20160218_191647.jpg
Här ligger ett gäng delar nydiskade. Se till att använda diskmedel och en diskborste. Utan diskmedlet släpper inte autosol resterna. Borsten hjälper till att komma in i alla små vrår och skrymslen. Vi vill inte ha kvar något slipmedel i boxen när vi börjar använda den!
20160218_205741.jpg
Blankt och fint ska det vara!
20160218_205722.jpg
Kanske inte lika fint som att köpa en färdig polerad box, men avsevärt mycket trevligare än original tycker jag!
Denna är slipad 2 gånger. Det behövs nästan på skalet för att få det riktigt jämnt i poleringen.
20160218_205907.jpg
Jämfört med denna som är polerad 1 gång, så blir den aningen flammig. Nu polerades visserligen denna rätt slarvigt.
20160218_205857.jpg
Passade även på att polera insidan lite. Man kommer inte åt allt där, men försökte ta spåren för pistongen samt under kuggarna. Fördelen med att polera insidan samt bussningarna är att om dem har några små ojämnheter, så finns det chans att polera bort dem = mindre friktion mot kuggarna.
20160218_205917.jpg
Så där! Inte en så djupgående guide, men det här är egentligen ganska lätt. Bara fram med autosoltuben och polera på! Ska bli intressant att se hur länge det håller sig fint innan det börjar oxidera igen. Hoppas att nån kanske har nytta av detta. Skriv gärna hur det gick samt posta bilder på era resultat. Alltid kul att se bilder på en ren välvårdad box!
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Guide: Polera gearbox skal samt cylinder

Inlägg av p33krN »

Vad hjälper detta för?
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Guide: Polera gearbox skal samt cylinder

Inlägg av Maercosh »

Hålla det snyggt och rent förmodar jag

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Guide: Polera gearbox skal samt cylinder

Inlägg av Gwlyddyn »

Polera insidan på cylindern gör jag alltid. Utsidan på mechbox?

Slöseri med tid.

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Guide: Polera gearbox skal samt cylinder

Inlägg av Down_BSC »

Jag gillar att mecka med rena och städade prylar helt enkelt. :) Fasiken så mycket trevligare än original. En blank yta är dessutom lättare att torka av än en skrovlig.

Utöver det är alla vassa kanter borta vilket definitivt gör boxen trevligare att hantera. Polering av pistongspåren samt runt kuggarna gör att pistongen dels glider lättare, dels får man bort små ojämnheter i ytan som annars kan nöta mot de rörliga delarna. Min box var rätt ojämn inuti. Utsidan är rent estetiskt. Tog mig ett par timmar för två boxar och nu är det en fröjd att jobba med dem.

Har helt förståelse för den som inte orkar eller tycker det är onödigt. Alla har olika smak. ;)
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Skriv svar