Grov missanvändning av airsoft vapen?

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Zano »

Knappade in på youtube och möttes av en video från RandomMakingMovies i trending fliken. Det är ett svenskt företag förlagt i Stockholm som gör videos på youtube.

I denna videon https://www.youtube.com/watch?v=rniNH0Femk4 så har de blivit sponsrade av Hobbex med RC bilar och soft air guns. Senare i videon så ställer sig de på en innergård mitt på ljusa dagen och skjuter med dem, de säger själva att de inte vet reglerna eller om vad de gör är okej.

Till slut kallar de in en vän eftersom de själva fegar ur att bli beskjutna och ställer sig på innergården igen för att vad som kan se ut som en avrättning. De informerar inte heller klart och tydligt att åldergräns eller försiktighetsåtgärder ska tas innan användandet av effektbegränsade vapen.

Utifrån kommentarerna jag läst så finns det några eldsjälar som påpekar feltrampen, men blir förlöjligade och utifrån kommentarerna så utgår jag ifrån att majoriteten kan vara minderåriga.

Jag känner personligen att en rättslig process behöver tas emot dem, polisen bli informerad och Hobbex ska kallas ut för oansvar i deras egna marknadsföring.

Kolla på videon och lämna gärna kommentarer om eventuella åsikter eller ni har kunskap hur detta kan skötas i en ordningsam och eventuell rättslig process för våran hobby ska verkligen inte smutsas ner av oansvariga media företag eller återförsäljare.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Oerhört tramsig video och korkat beteende. Dock bryter de väl inte mot någon lag? Eller? Har dålig koll på det och skulle gärna bli upplyst om så är fallet. Det är väl snarare oskriven AS vett och etikett dom saknar koll på.
Och kanske AS som seriös hobby har mer att förlora på att ge dem än mer uppmärksamhet då säkert en del folk skulle bli förfärade när de såg hur det gick för vattenmelonen..
Plus att uppmärksamhet är ju precis vad dom vill ha så att vattna det trädet skulle jag inte vilja göra. Skulle inte förvåna mig om det fick motsatt effekt och de gjorde fler liknande videos.

Sen borde Hobbex få sig en känga för att det beter sig otroligt oansvarigt men rent rättsligt ser jag inte att de gjort sig skyldiga till något annat än dumhet. Som jag fattar det är användarna över 18. Kanske bästa kängan skulle vara att folk bojkottade dom vilket som jag uppfattat det i princip de flesta airsoftare nästan redan gör per automatik..
Sen är jag ingen lagexpert.

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Zano »

Det jag ser som ett eventuellt lagbrott är att de använder vapnena på allmän plats (innergården), vi ser lätt hur många fönster som är i deras riktning och det är mitt på ljusa dagen så folk rör sig i området. De säger också själva att de inte kan lagen om vad de gör är okej.

Men vad jag skulle vilja se om detta kunde skötas perfekt är:
1. De tar bort videon, och kanske även lägger upp en video där de förklarar deras övertramp och vad de gjorde är olagligt, utifrån kommentarerna så verkar det vara väldigt mycket minderåriga som kollar på dem.
2. Ska polisen kopplas in? Helst inte då det kan dras ett sträck över hela hobbyn och så sätter någon paragraf ryttare på något kontor stopp för all airsoft försäljning i sverige.
3. Hobbex får en rejäl känga i röven och ser över hur de genomför marknadsföring och vem som ska stå som ansvarig för det här övertrampet.
Senast redigerad av 1 Zano, redigerad totalt 0 gånger.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Jag reagerade också på fönstret i bakgrunden. Sen tror jag tyvärr inte det kommer bli lätt att få dem att ta bort videon och lägga ut en annan där de förklarar sina övertramp (men du kan ju försöka skriva ett vuxet mail och vädja till dom). Det är lite det dom tjänar pengar på. Uppmärksamhet positiv som negativ (antagligen mer på negativ)

Jag skulle rikta in mig på Hobbex som har något att förlora på negativ uppmärksamhet. Snubbarna i videon har bara allt att vinna oavsett.

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Zano »

Gidappa skrev:
tor okt 19, 2017 1:32 pm
Jag reagerade också på fönstret i bakgrunden. Sen tror jag tyvärr inte det kommer bli lätt att få dem att ta bort videon och lägga ut en annan där de förklarar sina övertramp. Det är lite det dom tjänar pengar på. Uppmärksamhet positiv som negativ (antagligen mer på negativ)

Jag skulle rikta in mig på Hobbex som har något att förlora på negativ uppmärksamhet. Snubbarna i videon har bara allt att vinna oavsett.
Nyfiken på hur du menar på att de bara kan vinna? Att deras fans skulle ta dem i försvar och återskapa vad de gör för att de tycker det är coolt?

Medans jag förstår att det inte är lätt att göra någonting åt, de uppmuntrar ju fortfarande till olaglig handling genom hur de använder vapnena?

Det jag ser som en lösning är att Hobbex får ta den fighten med dem, all skit läggs på Hobbex och de som ett stort företag säger åt youtube kanalen att ta bort videon.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Jag menar att de vill ha uppmärksamhet till sin kanal. Ju mer ju bättre för dom. Och folk går igång på konflikter och negativitet.
"All publicitet är bra publicitet" ett uttryck som jag tror tyvärr stämmer här. Och att döma av kommentarerna så tror jag att deras kategori tittare hade älskat en sån konflikt.
Inte direkt att deras fans skulle försvara dom (vilket många visserligen gör i kommentarspåret då folk påpekat de olämpliga) eller återskapa något men att de hade sett ett stort underhållningsvärde i det hela och därav hade det genererat mer träffar på kanalen och därav spelat dem i knäet.

Jag håller helt med dig. Men jag vill inte gynna personerna bakom kanalen och jag tror det är svårt att inte göra det med tanke på hela syftet med deras kanal.

Pick your fights typ.

Hobbex däremot...

Edit: Kanske förklarade lite fel. Har bara sett den videon av dem men deras koncept verkar ju gå ut på att göra "dumma" grejer så därför tror jag deras publik faktiskt hade försvarat dom och kanske till och med växt om en sån konflikt uppstått, särskilt med polis inblandad. Så jag tror att det nästan hade varit att göra dom och deras kanal en stor reklamtjänst att starta något. Som sagt, att vädja privat via mail kanske hade funkat. Men känns som det kanske hade fått dom att provocera ännu mer eftersom det passar hela deras gimmick.
Och på det långa loppet tror jag det skadat AShobbyn mer än hjälpt tyvärr..

Edit igen (förlåt!): Ett exempel på vad jag menar för att förtydliga.
Ponera att man gått ut i media och sagt att Jackass gör helt sjuka livsfarliga saker. Hade det lett till att färre började titta på Jackass eller tvärtom?
Senast redigerad av 4 Gidappa, redigerad totalt 0 gång.

Zano
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 28, 2012 10:53 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Zano »

Hobbex kanske är vägen att gå då. De kan som sagt ett stort företag säga åt dem att ta bort videon. Frågan är ju hur "företaget" bakom videon hanterar situationen. Kastar de skit på Hobbex så skjuter de sig i foten att bli sponsrade i framtiden av andra företag. Tas videon bara bort så kommer det väl bli mycket skitsnack i bakgrunden och sedan dör det inom några veckor.

Någon som har efarenheter eller kunskaper hur det funkar rent rättsligt?
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av Gidappa »

Jag tror du är inne på helt rätt grej där. Sen är ju frågan om Hobbex är villiga att stå för att det gjort ett misstag om det inte blir en riktig skitstorm.

Tyvärr tror jag inte det kommer bli några konsekvenser av det här för någon av de inblandade. Möjligtvis en mer negativ syn på AS om fel människor ser videon..

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av JonathanRL »

Det blir fan inte annat än att kontakta Hobbex och fråga hur de tänkte i den här frågan.

Vi prövar två anfallsvägar, dels den offentliga, dels via mail.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

HubbeGubben
Inlägg: 59
Blev medlem: mån maj 07, 2012 3:54 pm

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Inlägg av HubbeGubben »

Tanken har inte slagit er att dom kan ha aviserat innan? Eller är ni så förbannat skitnödiga att ni inte kan tänka längre än näsan räcker??
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

Skriv svar