Vikt Test #2 (Pro Precisionsvåg)

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Vikt Test #2 (Pro Precisionsvåg)

Inlägg av Piratesque »

Ok då kör vi igen!

Nytt test och denna gången har jag varit noga med kontaminering, inga nakna fingrar ens i närheten av inkluderade instrument eller tara/behållare. Även rummet har haft ett visst övertryck i form av luftvärmepump med rengjort filter, vågen skyddad från luftströmmarna.
Själva vågen har haft 2 timmars uppvärmning i enlighet med instruktionerna samt kalibrerad med en M1 200gr vikt från Kern (tog ett tag att få den då de tydligen endast tillverkas på beställning, iaf min). Använde en speciell pincett tillverkad enbart för kalibreringsvikter.
Vågen är en Kern KB240-N3 med felmarginal på ±0.003. Valde noga och den bästa hade ±0.002 men kostade då 4 ggr mer. Detta är inget kinaskräp utan en riktig laboratorievåg.


Följande BBs användes:
All_BBs.jpg
Specna Arms 0.30
Point Blank 0.30
Novritsch 0.46
Green Devil 0.30
Longbow 0.36
101INC Extreme 0.30
Specna Arms Core 0.23
Open Blaster 0.25
Valken 0.30

En del nykomlingar och några tidigare testade som jag ville ha med igen för ett mer exakt resultat. Samma förfarande som tidigare med test av 1 BB och 10 BBs. När vikten avvikit alldeles för mycket har jag vägt om och postar därmed här medeltestet av 3 av samma kultyp.

Reserverar några inlägg nedtill för 100 och 1000 BBs test framöver.

Specna Arms 0.30
Vägde om flera ggr men medel för 1 BB blev strax under eller runt 0.30 medans för 10 hamnade medel på 3.022. Helt acceptabelt test i mitt tycke. En enkel okulär besiktning under lupp gav en melerad yta där man ser hopfogning samt kan känna den om man verkligen anstränger sig.
SpecnaArms_030_1.jpg
SpecnaArms_030_10.jpg
Point Blank 0.30
Okulärt en prickig yta med små porer, 1 av 10 hade även mikrohål/djupare porer. Knappt synbar hopfogning som inte gick att känna med fingrarna.
PointBlank_030_1.jpg
PointBlank_030_10.jpg
Novritsch 0.46
Kritvita utan några porer eller missfärgningar. Hopfogningen kunde jag inte ens se eller känna.
Novritsch_046_1.jpg
Novritsch_046_10.jpg
Green Devil 0.30
Lätt melerade ljusgrå utan syn- eller kännbar hopfogning. En kula (OBS! Bara en av ett dussin okulärt besiktigade) hade en skada men kan vara relaterat till transport.
GreenDevil_030_1.jpg
GreenDevil_030_10.jpg
Fortsättning nästa inlägg...
Senast redigerad av 2 Piratesque, redigerad totalt 0 gång.

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Re: Vikt Test #2 (Pro Precisonsvåg)

Inlägg av Piratesque »

Fortsättning...

Longbow 0.36
Vita utan några märken eller annat som skulle kunna påvisa dålig tillverkning, lite pärlskimmer över kulorna.
Longbow_036_1.jpg
Longbow_036_10.jpg
101INC Extreme 0.30
Grå med vita småprickar och en tydligt mörk hopfogningsrand, kunde dock inte känna den med fingrarna.
101INCExtreme_030_1.jpg
101INCExtreme_030_10.jpg
Specna Arms Core 0.23
Påminner jättemycket om Novritsch-kulorna. Kritvita utan några synliga avvikande prickar/annat.
SpecnaCore_023_1.jpg
SpecnaCore_023_10.jpg
Open Blaster 0.25
Ingen synlig hopfogningsrand, ojämnt vita...ser ut som man tryckt ihop olika vita nyanser. Detta kan förklara varför dessa kulor gärna splittras vid träff, egen erfarenhet från plinkande med dessa kulor men inget säkerställt test (kommer!)
OpenBlaster_025_1.jpg
OpenBlaster_025_10.jpg
Valken 0.30
Såg som ringformade nyanser i flera av kulorna men ingen hopfogning. Vita med tydliga små mörkare prickar.
Valken_030_1.jpg
Valken_030_10.jpg

Detta test kommer att följas av andra tester:
- Splittrings- hårdhetstest
- Miljövänlighets- nedbrytningstest, kulorna läggs i jord- och grusmiljö
- Omkretstest

Har även ett kuriosatest som innefattar hur mycket fukt en öppnad förpackning BBs drar åt sig, hur mycket förändras vikten över tid.
Hoppas testerna hjälper till vid val av kulor.

/Piratesque
Senast redigerad av 1 Piratesque, redigerad totalt 0 gånger.

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Re: Vikt Test #2 (Pro Precisonsvåg)

Inlägg av Piratesque »

reserverad #2...

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Re: Vikt Test #2 (Pro Precisonsvåg)

Inlägg av Piratesque »

reserverad #3...

Skriv svar