Postnord FAQ - Frågor

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Wiggen »

Halloj där,
Jag sitter inne med en del info om hur allas vår älskade Postnord jobbar och pysslar, så jag tänkte göra en liten FAQ av det jag kan och vet. Så skriv gärna saker ni undrar/tycker att andra borde veta (sakfrågor, dvs. inte "postän sugär!!1!11!one) så ska jag sätta mig ner och skriva ihop en megapost på ämnet.

Disclaimer: Detta gör jag helt på egen hand och representerar inte på något vis Postnord.

PS. Kommer inte svara på frågorna här, kommer att göra en FAQ så det finns tillgängligt för alla.
Senast redigerad av 1 Wiggen, redigerad totalt 0 gånger.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Tamaz »

Har Postnord samma policy som posten om att inte hantera vapen/vapendelar under vilka airsoft innefattas?
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av mouse »

Hur kommer det sig att posten/postnord envisas med att hävda 1-2 dagar för paketleveranser i hela Sverige när det är allmänt kännt att det tar 2-3 dagar till allt norr om Åre. Om inte 3-4 dagar?
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

deadrabbit
Inlägg: 113
Blev medlem: fre jun 01, 2012 4:12 pm

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av deadrabbit »

På ämnet paketleveranser beror allt på när det lämnades in och hur avgående bilar kör. Är också postnr baserat en del har lantbrevbärarna andra får hämta själva.
1-3 dagar kan vara sanningen men beror även på vart terminalen är placerad och vad chaufför gör med paketet alt brevbäraren brevet under 2kg.
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

Wzn
Inlägg: 24
Blev medlem: mån okt 20, 2014 8:54 am

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Wzn »

Det är väl allämt kännt att det tar en extra dag om paketet ska upp i norr?

Jag har postat en hel del paket i mina dagar och lämnar jag in det i Malmö på en postencentral (tänk Ica) där dem har tömning 18 så är det framme i Sthlm nästa vardag.

Säga vad man vill men posten är överlägset snabbast inrikes, det är inte ens en tävling.

Sib
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 06, 2016 11:06 am

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Sib »

Om du verkligen är inne på vad postnord pysllar med, vänligen svara på denna fråga. Samt hänvisa mig till en länk med ditt svar så jag kan läsa det (eftersom du säger att du inte kommer att svara här).

Fråga:
varför tillåter postnord airsoft vapen skickade från utlandet till sverige och levererar dem till svenskarna utan problem ibland, men tillåter inte på några villkor att skicka airsoft vapen från sverige till utlandet?

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Tamaz »

Sib, Det är väldigt enkelt. PostNord tillåter aldrig transport av airsoftvapen, skillnaden är bara om de VET vad det är i paketet eller inte. Om du inte säger att det är airsoftvapen går det utmärkt att skicka, förutsatt att ingen kollar. Samma sak på paket från utlandet. Tittar ingen går det fint, kollar någon är risken att det fastnar eller skickas tillbaka. Minst risk är innom EU eftersom vi inte direkt har några tullar, det är bara om det stickprovskontrolleras för olagligt innehåll det kan fastna, annars är det ingen som bryr sig. Det kostar ju ändå PostNord pengar att kolla igenom paketen också, så man gör bara så mycket man måste för att inte tullverket ska bli för sura.

Insåg att min info om vad de skickar och inte kanske är föråldrad, men så var det på gamla Postens tid ivf.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Sib
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 06, 2016 11:06 am

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Sib »

Från utlandet är det INGA problem med Postnord. Har köpt massvis med airsoft från både Asien, USA och EU. Och det är så klart att Postnord röntgar och vet vad som ligger i. Men inga problem som sagt.
Men från Sverige lyckas jag aldrig skicka airsoft till utlandet. En gång har paketet till och med hamnat hos polisen där de "sakkunniga" (i likhet med "sakkunniga" på Postnord) konstaterat att "det inte var vapen" och lämnat det tillbaka till mig :)

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Wiggen »

Problemen uppstår i huvudsak om ett kolli skulle komma bort eller skadas.
Då airsoftvapen tekniskt sett är förbjudet innehåll så har man då brutit mot våra tjänstevillkor om man skickar de som annat än tjänsten Värde. IOM att man brutit mot villkoren gäller ingen försäkring eller liknande.

Som mottagare så behöver man dock inte oroa sig då det är avsändarens ansvar att se till att man får vad man betalar för, men kan vara bra att ha i åtanke om man fundrar på att skicka sin 11 000kr bössa som vanligt postpaket.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Sib
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 06, 2016 11:06 am

Re: Postnord FAQ - Frågor

Inlägg av Sib »

När man skickar rekomenderat (spårbart) så är man garanterad ersättning om varan kommer bort. Detta oavsett om man använder Värde-tjänsten eller inte. Men jag pratar inte bortkommande. Jag pratar om varför airsoften jag skickar via Postnord kommer tillbaka till mig. Och en gång har den till och med hamnat hos polisen eftersom nån "sakkunnig" på Postnord blivit skraj av röntgen och ringt polisen. Så jag fick besvära mig och gå till polisen och hämta pistolen. Inte alls trevligt med tanke på att även där är alla "sakkunniga" med sina repliker, seriösa miner och undersökningsrepor på din pistol.

Förresten, jag pratar ju om att skicka airsoft till utlandet. Har du läst mina inlägg? Värde-tjänsten tillåter inte leverans av airsoft till utlandet (bara inom Sverige för skyhög kostnad).
Jag frågar en sista gång: varför tillåter inte Postnord leverans av airsoft till utlandet, men tar gärna emot airsoft från utlandet och leverar till svenskar?
Om DHL, UPS och andra tillåter utskick av airsoft till utlandet från Sverige, varför gör inte Postnord det? Inte ens med tjänsten Värde. Du som är insatt: några anledningar?

Skriv svar