Bär du kniv isf hur och varför?

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Åkerlund
Inlägg: 54
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:20 am

Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av Åkerlund »

Hejsan!

Jag tänkte se ifall ni kunde dela med er av hur ni gör när/om ni bär era knivar i utrustningen.
Dela gärna bilder och kommentarer på hur ni riggar upp det och vad ni brukar använda den till.

Jag använder inte kniv själv men har haft tankar kring att slänga in en kniv i utrustningen
för att använda som verktyg vid tex siktes inställningar eller annat som kan dyka upp.

deadrabbit
Inlägg: 113
Blev medlem: fre jun 01, 2012 4:12 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av deadrabbit »

Smith & wesson military & police scooped magic assisted knife
Bär den i västen. Innebär extra funktioner som belt cutter och glass breaker.
Använder den till öppna MRE påsar, skära paracord tälja pinne till korv mm.
Bild
http://www.knife-depot.com/images/product/90/315629.jpg
Har också fler knivar ibland i ryggsäck ibland i byxficka nästan alltid utomhus i friluftsliv.
I försvarsmakten har jag och min grupp med oss minst 16 knivar och olika multitools från gerber.
Senast redigerad av 1 deadrabbit, redigerad totalt 0 gånger.
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av Kether »

Har alltid kniv med mig ut i skogen.

En i bältet, då det är det jag sällan tar av mig. En liten SOG SEAL Pup.

Sen en fällkniv i västen. En CRKT brukar sitta där.

Sen händer det ibland att jag har en liten fällkniv i fickan. Isåfall en 5.11 XPRT eller min CRKT.

Sen har jag alltid en Gerber multitool... som också har kniv.

När jag är ute civvilt är det en Mora 2000 i bältet. Bra brukskniv som jag kan misshandla och inte behöver bry mig om den går sönder.

När jag jobbar i Försvarsmakten är det en Mora 2000 i bältet och en Fällkniven A1 i västen. Samt ett multitool av modellen Gerber och kanske en fällkniv.

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av Genocide »

Ett multiverktyg från gerber i västen samt en 5.11 fällknivskopia från kina som är utomordentligt bra!

Används till mre påsar, snöre, rep, torkat renkött, korv osv osv
Upplever att det behövs iaf en liten fällkniv på spel.

Däremot de som bär enorma macheter etc....nej tack...
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av Le Gradovic »

Bär en Schrade SCHF11 bakom pistolhölstret på höger sida, oftast horisontellt i Kydexhölster, samt en Gerber EOD multi-tool på vänster sida bältet horisontellt. Använder i första hand Schrade-kniven som skärverktyg och Gerbern pga sina övriga verktyg.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av SonOfaGun »

Ja, eftersom jag har ett mer reenactment kit vill jag vara så nära originalet som möjligt. Jag har en Camillus fickkniv från 1968, fäst med paracord i bältesöglan. Sen har jag en Ka-Bar i stridsselen. Jag har också en Aircrew survivalknife liggandes på vinden som saknar rätt slida, men kommer ersätta min Ka-Bar i stridsselen när rätt slida har hittats. Ingen av knivarna har egentligen någon större funktion mer än att ge utrustningen det där lilla extra. Som att bära replika granater etc.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av Thinker »

Vill man ha ett bra multiverktyg kan jag klart rekommendera en Leatherman Wave framför alla andra multiverktyg jag har och testat. Snabb utfällbara knivblad, två knivblad varav ett är rakt och enkelt hålla vasst, bra fil med kantfil om man behöver kapa genom en skruv eller annat av metall, både små och stora spår/kryss mejslar samt möjlighet för bits samt trevlig sax och bra låssystem. Waves enda svaga del är den som flesta andra multiverktyg har standard tång (men det går att växla tången mellan exempelvis "Rebar" / "Wave" med rätt verktyg och kan fällas helt ihop om man filar/dremlar bort 0.8mm från baksidan på saxen).

Vill man ha ett något billigare och enklare multiverktyg rekommenderar jag en Leatherman Rebar, mer klassisk design som har en bra tång med utbytbara karbid klippblad och kan använda bits om man skaffar bits-kit som använder dess stjärnskruvmejsel med adapter.

Jag gillar generellt inte Gerbers multiverktyg med skjuttång mm eller dess val och design av verktygen, men finns olika önskningar och behov (som enhands användande). Däremot gillar jag den lilla Gerber GDC Zipblade och bär den i ena dragkedjan på vanliga frilufts jackan.

Victorinox har väldigt bra kvalitet på stålet i sina knivblad, och deras fickknivar är inget fel på om man föredrar det, tycker själv det bara är mer användbart med multiverktyg. Kan rekommendera deras vanliga köksknivar, speciellt trevliga priser om ni skulle råka ha vägen förbi Schweiz och kan besöka deras fabriksbutik. :)
This space intentionally left blank

Trixtian
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 22, 2012 8:05 pm

Re: Bär du kniv isf hur och varför?

Inlägg av Trixtian »

Åkerlund skrev:Tack för tipset, ska kolla upp det :)

EDIT: Så att bära en fällkniv på Klacken är juridiskt sett att bryta mot knivlagen?
Jag skulle säga att de flesta poliser ser "Knivlagen" såhär:
Har du kniv i sådan miljö där det inte lämpar sig (bl.a. allmän plats) eller är direkt fara för brott är det ett brott mot knivlagen.
Som undantaget säger att lagen ej gäller om det finns särskild anledning att bära den. (T.ex. snickare, fiskare etc.)

Så under spel ser jag inga som helst hinder att bära kniv. Kan du bara motivera varför du behöver kniv så bör det vara lugnt. Men tänk på att stoppa undan knivar och andra vassa föremål undanför spel, så som transport till/från. I bil kan du bli misstänkt för brott mot knivlagen även om du har kniven inne i kupén.

(Liten rättning på Dave: Polisen tolkar lagen och måste tolka den för att kunna göra ingripanden. Däremot är det bara domstol som dömmer om det blir fällande dom.)

17 oktober 2014, 18:18:

Jag har slit-och-släng fällkniv i västen för att skära kvistar, rep och massa annat.
Utöver det ligger det en Mora 2000 i ryggsäcken i lägret för div. lägeruppgifter så som öppna påsar, skära kött osv
Räcker för mitt brukande :P

Skriv svar