Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
JasonAce
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 22, 2013 8:10 am

Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av JasonAce »

Som topic följer så vill jag, med detta inlägg, gärna få lite tips om vad som är "värt" inom prickskytte/spaning.

Man känner att man är rostig om kanterna nu när man vart inaktiv i ca 2-3 år.

Jag har testat andra spelstilar, men nej tack säger ja, no more meat for the meat grinder!
Jag är mer den snubben som vill ligga på avstånd eller infiltrera fientlig mark för att meddela teamet om vad som händer.

Har nu spenderat hela förmiddagen till att kolla runt och få reda på lite info om vad som kan vara bra respektive vad man ska hålla sig borta ifrån. Men blev jag mycket klokare? nej.

Så, vad vill jag?
Jag vill ligga på avstånd, observera, tänka innan jag gör något, spana till mina lagkamrater, skjuta ut ett eller annat mål på långt avstånd utan att avslöja min position (Det är väl mer hur man spelar som avgör om man avslöjar sig själv eller ej, men ändå, stå 10 meter ifrån sitt mål är ett nej tack)

Prio just nu är väl bössa samt Ghillie suit för min del, så har ni rekommendationer eller kanske egna annonser ute så får ni gärna maila mig ett PM med info eller en länk.

P.S, Inga stora otympliga vapen så som Barrett, det ska vara lätt och smidigt att flytta runt.

Tack på förhand!
M.v.h
Jason

Vandalen
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 23, 2012 10:16 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Vandalen »

En sjysst HPA moddad bössa, en systemkamera med 500mm objektiv, någon bra kikare och en surfplatta eller laptop att ladda upp bilder från är vad jag kan komma på.
Quite frankly, I didn't even want to use you guys, with your dip and velcro and all your gear bullshit. I wanted to drop a bomb. But people didn't believe in this lead enough to drop a bomb. So they're using you guys as canaries.

Kimale
Inlägg: 362
Blev medlem: lör sep 22, 2012 7:39 am

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Kimale »

Vet att Sport säljer sin krypskyttebössa om den nu inte är såld, finns annons här på forumet.

Finns det något speciellt land du vill köra som?

Utöver det Vandalen redan sagt så skulle jag rekommendera
1. En bra ryggsäck där du får plats med allt
2. Jag hade nog valt ett stridsbälte för magasinen + sidearm
3. Bra sidearm (Finns ju massor av bra sidearms - kolla på vad som känns bäst för dig)
4. Kläder efter klimat
How to win a war? Buy a Kalashnikov


Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

Vandalen
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 23, 2012 10:16 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Vandalen »

En bra radio med en bra antenn kan också vara något.
Quite frankly, I didn't even want to use you guys, with your dip and velcro and all your gear bullshit. I wanted to drop a bomb. But people didn't believe in this lead enough to drop a bomb. So they're using you guys as canaries.

Jockelino
Inlägg: 88
Blev medlem: fre jan 18, 2013 5:09 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Jockelino »

Jag e nybörjare men kan ju rekomendera ett besök http://www.surplus.se/
Det finns inte så mycke på webbsidan men har en hel del saker i butik såg även en del guille suits för olika landskap..

Schh
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:58 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Schh »

http://www.taiwangun.com/tactical-equip ... a-c-m.html Sjukt najs kopia på eberlestock, kassa sömmar bitvis och dåligt mtrl val på nåra ställen men efter nästan dagligt användande så håller min fortfarande ihop ett år senare, sväljer istortsett alla tänkbara vapen, får med mig sovsäck, ombyte, kök, thermos ja allt jag behöver för 48h, använder ajg inte säcken i spel få får jag i stridsbälte å ghillie osv i säcken tillsammans med vapen osv, riktigt smidigt!

Lånar även tråden, har någon förslag på liknande ryggsäckar fast lite mer kvalitet? skulle haft en för rs bruk men vill inte kosta på en eberlestock om det finns motsv. säck från andra tillverkare?

Mvh Schh

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av MiqaFox »

Förutom de olika från eberlestock så finns mig veterligen två alternativ(som får med gevär):

Voodoo tactical's
Billig i sammanhanget. Kan bära vapen dolt. Dock så är vapnet inte tillgängligt, samt att det sitter långt ifrån kroppen så det riskerar att bli baktungt.

Clawgear's
Har ingen aning om hur dessa är, men är förmodligen den jag hade gott på i dagsläget om jag ville ha en. Också billig i sammanhanget(framförallt nu med über-rea) men är mer liknande eberlestock i designen.

Äger själv en eberlestock G2. Känner man att man har de pengarna så kan jag garantera att man blir nöjd. Personligen känner jag att jag förmodligen aldrig kommer behöva en ny ryggsäck.

Sist så vill jag varna för kinaryggorna. Hade en av de gröna phantom-kopiorna. Den häll ett halvår, sedan var den i bitar. Dock så fyllde jag den väldigt full och hade tunga gevär. Kan inte säga nåt om den i MC annat att designen verkar annorlunda och förhoppningsvis håller bättre. Men satsa på en riktig ryggsäck istället, du kommer vilja ha en i längden iaf.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Grim »

De jag har med mig när jag är på övning med jobbet som skarpskytt är vattentät uniform, liggunderlag, vapenghillie, laser ai, kompass, färdiga mallar för målskisser (kan maila en version om du vill) 24h packning, kol till ansiktet, radio, miniräknare (om jag måste mam'a målet) bipod för sittande eller stående och säker en jäkla massa mer som jag glömt.
Sen är de ju alltid läget som avgör. Många som tar med sig mindre men jag gillar att ta med allt, better safe than sorry.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Schh
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:58 pm

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Schh »

Tack för tipsen! Ska kolla vidare på clawgear, tipsa gärna vidare om du skulle hitta nå annat liknande!

Angående kinasäckarna så tycker jag faktiskt min har hållt ihop bra så här ett år senare, å jag använder den väldigt ofta, iofs inte ofta jag packar över 15kg och visst, flera sömmar ser risiga ut men den håller ihop.. Absolut inget kvalitetsköp eller nånting att förlita sig på till 100% men för söndagsspelaren/ längre scenario spel så funkar det absolut så länge man inte förväntar sig underverk.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Tips om Prickskytte/Spanings utrustning

Inlägg av Stygge »

Sjukt nöjd med min Phantom. Kanske inget man får i allt för ett 48h spel i men den rymmer allt du behöver under spelet om man säger så. De kostar ju en slant men gillar Phantom just för att man kan plocka bort vapenfodralet, till skillnad från kopiorna, och bära enbart säcken eller enbart vapenfodralet. Vapenfodralet blir med en egensydd rem till en ypperlig dragbag om du nu verkligen ska ut och krypa i busken.

Huruvida man kan rättfärdiga ett inköp på 3k+ eller ej är ju högst personligt och ur ren hobbysynpunkt vet jag inte om jag kan göra det. Använder den dock en hel del "civilt" vid resor och dyl så måste nog ändå säga jag fått valuta för pengarna även om det tagit några år...

Något som jag måste säga är till Eberlestocks fördel är avbärarbältet (heter så va?!). Det absolut skönaste jag haft på en ryggsäck, kan packa hur tungt som helst och säcken sitter alltid som gjuten (om man inte har tomt vapenfodral monterat, då vickar den rätt rejält).

Skriv svar