Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Torak
Inlägg: 19
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:44 pm

Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Torak »

Sitter och försöker peta ihop lite gear, huvudsakligen till foto och eventuellt lajv, och behöver lite råd.

Gearen är ett påhittat bevakningsföretag med PMC-liknande stuk (long story) - en slags skyddsvakt deluxe. Västar, hjälmar, karbiner och hela faderullan. Det utspelar sig i en nära framtid, så ju mer modernt det ser ut desto bättre. Över lag gäller att pris är huvudsaken, därefter att det ska se bra ut på bild. Det behöver alltså inte vara RS, behöver inte vara exakta kopior på någon tilldelad utrustning eller så.

Saker jag letar efter:

Hjälm: Gärna MICH- eller FAST-liknande med räls och visir. Gärna med kaninöron för skyddsglas om den inte har visir. Helst svart, olivgrön också okej.

Vapenrem: För montering på RICAS, gärna med QD. Helst olivgrön.

Försöker dessutom hitta instruktionsbok till gamla Warrior RICAS (den med releasekudden i mitten snarare än på axeln); hittade en väst billigt för någon månad sen, men har ingen aning hur jag justerar storleken så den håller ihop efteråt.

Nån som kan rekommendera något? Budget är som sagt ledordet, samt modernt utseende; om det håller är det en bonus, men inte alls något krav.

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Fearless »

Warrior Ricas justerar du under flärpen bak på ryggen. Du ser var snörena går genom banden och var releasewiren går. Bara att dra snöret genom hålen i banden och sen gör en eller två öglor på snörstumpen som är över och sen trä wirern genom öglorna. Busenkelt! :)

Hjälm m.m hittar du billigt på Gunfire.pl eller Taiwangun.com. Inom EU så ingen tull och du har grejorna på 8-10 dagar.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Mason
Inlägg: 230
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:30 pm

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Mason »

PMC skyddsvakt deluxe får mig att må lite illa. Får vibbar av en hel och ren airsoftare som har svårt att motivera utrustningsdetaljernas nytta tänkt utifrån ett verkligt scenario... ;)
Fundera på vad rollen kan ha för arbetsuppgifter. Vad skyddas, Vilka hotbilder finns. Overt eller Covert.
Är objektet stationärt eller kommer du behöva följa med, isåfall hur, Bil?
Hur länge varar kontraktet och hur kommer du leva väl på plats? Med tankte på att du kommer köpa en del ny gear så bör du fundera på hur din gear skulle se ut halvägs genom kontraktet. Dammigt och skitigt etc...

Hjälm är skydd, så du vill sålklart ha maximalt skydd för pengarna. Offrar du skydd så se till att ha en väldigt god anledning till det. Airframe hjälmar eller opscore ses alltid i offensiva sammanhang där man offrat lite skydd mot något annat, som inte behövs i en defensiv PMC roll. :)

Torak
Inlägg: 19
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:44 pm

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Torak »

Fearless, stort tack för beskrivningen. När man ser den där trådmassan blir man ju lite orolig att lossa något... :D

Maison, de är inte skyddsvakter i normal mening utan snarare någonting mellan Securitas och Anticimex. Idén är att zombier har dykt upp men (eftersom klassiska zombier ju faktiskt är skrämmande ur sociologisk synpunkt snarare än i offensiv kapacitet) inte påverkat samhället nämnvärt; de slogs tillbaka och gömde sig där de kunde - de är ett bakgrundshot på låg nivå, en slags tapet mot vilken den riktiga konflikten utspelar sig. (Det är Nanowrimo, och jag fick inte ens grundidén till en story förrän flera dagar in. Det är inte min bästa idé, direkt...) De här grupperna är i princip utryckningsväktare som åker ut för att ta tag i störningar som rapporterats.

Gillar dina tankar om skydd och hjälm - det är definitivt bra skydd som gäller, särskilt som deras insatser sällan pågår mer än ett par timmar. En bekant föreslog t ex att de skulle ha matförråd med sig utifall att, men realistiskt sett kommer nog matförrådet att bestå av vätskeblåsan på ryggen och ett par Twix i en maggficka nånstans. Utrustningen är anpassad till att åka ut till platsen där zombier rapporterats; just den här gruppen jobbar ofta i T-banan, så jag tänker mig hjälm med visir, armbågs- och knäskydd, RICAS (även om ballistiskt skydd inte känns helt motiverat mot zombier är avsikten att de även ska kunna sättas in i traditionella skyddsvaktsuppgifter), skyddsglasögon, eventuellt andningsmask.

Kontraktet är nog något år åt gången, så de hyr helt enkelt lägenhet medan de är här. De jobbar från företagets kontor lite här och var i landet/staden, och rycker ut i en uppgiftsanpassad Hilux när de behövs. Ett typiskt uppdrag - det berättelsen öppnar med - är att de skickas ner i tunnelbanan för att reda ut ett litet zombiebo vid T-Centralen. De kommer där att möta fyra, kanske fem zombier. De är dock beredda på större uppdrag och överraskningar, därav fler maggfickor o s v.

Torak
Inlägg: 19
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:44 pm

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Torak »

Förresten, vilken vapenrem kan rekommenderas? Sitter och kollar på bland andra de här:

http://www.flecktarn.co.uk/mpwst3ux.html
http://www.flecktarn.co.uk/asags2nx.html
http://www.warriorassaultsystems.com/el ... ing-black/

Särskilt RACV-remmen verkar bra, men jag vet inte hur de olika remmarna är att använda. Nån som vet eller har nåt annat förslag?

Mr Freeman
Inlägg: 75
Blev medlem: tis maj 08, 2012 6:00 pm

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Mr Freeman »

Förvisso inte det du söker, men Viking Tactics tvåpunktsremmar är de bästa vapenremmar jag använt. Som sa inte det du söker, men grymt bra remmar!

http://www.vikingtactics.com/slings.html

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av ohman »

En tanke är att du kanske vill ha underarmsskydd om du primärt tänker slåss med zombies? En ide är väl att googla runt lite på "Umbrella Soldier" och se vad andra airsoftare & lajvare har hittat på i gearväg, samt en hel del bra bilder från filmer.

Sorry för mini-necro :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Torak
Inlägg: 19
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:44 pm

Re: Utrustningsfrågor - RICAS, hjälm, vapenrem o s v

Inlägg av Torak »

Har bestämt mig för att helt enkelt köra med Magpul MS3-rem, har inte lyckats hitta en bra rem att fästa i västen.

Armskydd är nog en bra idé - såna där snittskyddsärmar kan nog funka bra.

Funderar på att använda varselbyxor i stället för vanliga olivgröna, med tanke på att den här gruppen huvudsakligen arbetar i tunnelbanan. Inte helt taktiskt i fält, men zombier kör ju inte huvudsakligen på syn... ;)

Skriv svar