Mc i svensk flora??

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Steyer
Inlägg: 27
Blev medlem: tis feb 14, 2017 7:51 pm

Mc i svensk flora??

Inlägg av Steyer »

Hej hopp krigare

Vill veta vilka camomönster som funkar bra i våra skogar, förrutom m90 vill säga.. gillar multicamo färg men osäker om den funkar i skog, har just nu en billig jpc i coyote så mc borde va bra för den men har funderingar kring ny rigg i od då jpc bara va för å känna om jag gillade modellen.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Oerlikon »

CADPAT Temperate Woodland som Kanadensiska armén använder passar bra i svensk terräng.

Haarax
Inlägg: 79
Blev medlem: fre dec 05, 2014 12:58 pm

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Haarax »

Multicam tropic. ;) funkar jättebra!
Cowards die in shame

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Twist »

Eftersom det huvudsakligen är rörelse och lätt igenkännbara konturer (helkropp, halvkropp, huvud-hals-axlar, ansikte...) som vi människor är bra på att upptäcka så spelar färg och mönster inte så stor roll som man kan tro och som camo-tillverkarna gärna vill göra gällande. Vi kan i princip inte se färg alls förutom precis rakt fram, kring fokuspunkten. Att vi ändå upplever färg i hela synfältet beror på att hjärnan fyller i och det innebär att du i princip kan ha neonrosa kanindräkt på dig och hjärnan kommer att måla över den i grönt om den förväntar sig att det ska vara det. Bryt upp konturerna och var stilla, det är världens bästa cammo. :)

Med det sagt så finns det förstås en del som fungerar bättre än andra i de lägen där färg och mönster faktiskt gör skillnad. Flecktarn är grymt i de lite brunare skånska löv- och blandskogarna till exempel. MC (spoeciellt tropic) och de flesta andra moderna cammon funkar helt ok. Till och med de lite ljusare/brunare fungerar bättre än de borde. Det är många som spelar i rena ökencammon. Enfärgade i OD, khaki, CB osv tycks också funka helt ok.

Trivia: Just M90 är inte framtaget för uniformer egentligen. Det är ett fordons- och byggnadskamouflage som man tog som en nödlösning och helt enkelt förminskade för att man inte hade något annat till hands. Till just fordon och byggnader är det riktigt bra.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Marcules »

MC funkar finfint om du håller till på marken i barrskog, där det oftast är olika nyanser av brunt med enstaka gröna färgklickar. Ska du klättra upp i gröna trädtoppar ofta så är det bättre med ett grönare kamouflage (kanske, har inte direkt provat). I lövskog så funkar MC lite sämre, men som twist skrev, ligger du stilla och bryter upp dina konturer så kommer du inte synas där heller.
-:Skogsfrisk:-

Steyer
Inlägg: 27
Blev medlem: tis feb 14, 2017 7:51 pm

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Steyer »

Ok så typ ta den man tycker e snyggast ;)
Tack hörrni för er tid.

Adepteon
Inlägg: 33
Blev medlem: ons maj 30, 2012 5:05 pm

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Adepteon »

Ja precis, det viktiga är snarare hur du rör dig och var. Om du hela tiden har koll på din bakgrund är du svårare att upptäcka.

Krazz
Inlägg: 16
Blev medlem: tor apr 28, 2016 11:39 am

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Krazz »

Kanske inte helt relevant men jag kom att tänka på det här gamla testet jag såg för många år sen.
Lite skoj!
https://youtu.be/Ahg6qcgoay4

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Twist »

Ganska relevant, tycker jag. Dessutom är det ett roligt exempel på hur selektiva vi är i vår varseblivning.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Mc i svensk flora??

Inlägg av Gidappa »

Skulle vilja slå ett slag för Digifloran som jag inte bara tycker är snygg utan även borde funka bra i mörka skogar.
Italienska vegetato(a?) borde funka fint med.Snygg och verkar vara ganska ovanlig vad jag förstått..

Digital woodland (marpat) borde också funka fint om man vill köra lite äldre amerikanskt.
Men kör på det som är snyggt. Är sjukt sugen på m90k till exempel som borde vara för ljus men vem bryr sig. Riktigt fint camo!

Men som andra sagt handlar det mycket om att välja eldställningar med omsorg och att bryta upp sin profil. Om du t.ex ska välja eldställning på en höjd undvik att ligga på krönet med himlen som bakgrund. Lägg dig hellre några meter nedandör krönet. Eller om du ska ligga i ett skogsbryn. Ligg inte vid kanten utan gärna en bit in i skogen.
Och vill man vara riktigt hemlig är färg i fejjan och på övrig bar hud bra då vi tenderar att lysa i naturen.

En enkel sak som att bemöda sig att ligga ner gör också susen. Då spelar det ingen större roll vad du har för färg på din uniform. Alltid hålla lägsta möjliga profil.

Sen kan man dra det till ytterkanter som ljud/ljusdiciplin.
Med andra ord prata tyst och undvik att använda ljuskällor i onödan. cigarettrök till exempel syns långt i mörker. Så själva färgen på camot är egentligen en ganska liten del i sammanhanget.

Skriv svar