PJ-impression

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

PJ-impression

Inlägg av Mixe »

Hej, nu är det dags att börja satsa. Jag känner väldigt starkt för PJ:s och vill gärna göra en impression av en sådan. Skaffar Crye CPC, byxor och UA-shirt. Men sen då? Vapen, goggles, kniv, allt det andra- vad skall jag och vad skall jag inte satsa på? Gärna detaljerade råd och riktigt gärna länkar till bra sidor för info eller beställning!

Mvh

Doc

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: PJ-impression

Inlägg av Mac »

ujuj, precis mitt området, nu kliar fingrarna :D

Kan slänga en grund bild av vad dom generellt använder:

Top till tå:

Huvud:

MICH 2000/2001 w/ Wilcox 3hole/Norotos 3hole(med straps)/ ANVIS/OPSCORE VAS w/ arm
OPS CORE FAST ballistic tan/ Carbon helmet svart. w/ ovannämnda nvg mounts.
PELTOR COMTAC II/TCI Liberator (Dual Com. en for lagradio och en for helikopter radio)
Prylar som ACR MS2000 Strobe, WIP Light etc. ARC rails, you name it.
Googles är allt under himmel och jord, Revision, ESS, Oakley etc. (specifika modeller går att besvara på med)

2nd Line
Paraclete RAV(PJ version, utan MOLLE på ryggen)
HPCw/ cb (Numera bara i Tan, ibland syns en och annan i smoke green)
PJ moddad HPC med klipps och omsydd cummerbund.
CRYE JPC (sett en ref. bild med en i Tan)
CRYE CPC i Multicam
Tactical Tailor MAV 2 piece/ 1 piece
BAE Eclpise PC
LBT 6094, Multicam/AOR1/CT
EI RRV (vet dock inte om dom används så mycket längre...
LBT 1961A/R, Multicam bla.
BLACKHAWK CRHC eller vad deras RRV version nu heter... (bla. med ryggplatta monterad.
Och fler olika saker. Med dessa syns mest!

3rd Line
Pro Med Kit's CSAR Ruck
Mystery Ranch
LBT
EI
Diverse sjukvårds väskor helt enkelt. Kommer inte ihåg så många på rak arm.

1st Line
EI Padded MOLLE belt, Tan
Tactical Tailors motsvarade i samma utförande
Yates rappelling selar i olika modeller
Tactical Tailor First responder bag, MC/Tan
med dröser av fickor.

Skor är väl helt induviduellt, men ref. bilder visar mycket ASOLO kängor. Och det är väl det mest uppenbara valet imo.
CYRE Precision Combat Uniform. Gen 2 eller 3 spelar ingen roll då gen 3 kommer mer och mer...Multicam eller Tan, även AOR1.
LBT/EI/BHI/TT rigger belt.
Saftey lanyard med locking carabiner (olika tillv.)
ARC TERYX knäskydd är väldigt populära på deras vanliga field uniforms. (många sätter även in dessa istället för Crye's knäskydd i sina combat pants.)

Generellt så är det fickor ifrån Paraclete och Tactical Tailor som änvänds mest. Då Tan. Så det är alltid säkra val. Mycket open-top shingles används (Tactical Tailor)

Kniv osv tycker jag är helt upp till dig själv vad du tycker du behöver. tex. jag har alltid ett fixerat blad på min PC, och en fällkniv i fickkanten av mina byxor. (samt swiss army knife i lårfickan).
Även ett Gerber multitool är att rekomendera.
IMO helt upp till dig själv.

Allt sjukvårds utrustning du behöver för att matcha vad dom bär är jag inte helt insatt i. Men dom bär på IV's, bårar och annat nyttigt.
(Personligen skulle jag lägga mest kraft på saker du i nödsituation skulle behöva på ett spel) Och inte använda saker du inte har utbildning för. (självklart kul att ha till impression, men inte bruka.)

Vapen.
M4 med standard RIS. (har endast sett en bild med RAS II, Long version) Kanske kan vara spännande.
SCAR Heavy.
M203 Long version till M4. Vet ej om dom använder EGLM till SCAR än(?)
Mycket EOTech 552 och Aimpoint, stundvis ACOG's
Surefire ljuddämpare används ganska flitigt
Peq 15
Diverse Surefire lampor
etcetc.

Specifika produkter du undrar om kan jag antagligen hjälpa dig med så fire away!

mvh

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: PJ-impression

Inlägg av Mixe »

Tack för utmärkt svar!
Jag tänker så här:

På kroppen: Crye precision G3, byxor samt UA-shirt


1:st line
Yates repelling belt med harness
Kan inte låta bli att köpa ett Low Profile Belt från Crye. Vet inte om det är rätt, men jag får använda det i andra sammanhang annars.
Safariland benhölster
Diverse aux medical pouches

2nd line
CPC med zip-on bak.
Fickor får bli ett ihopplock av billigare tills ekonomin tillåter enhetligt. Men allt i MC.

3rd line
TSSI M9.
Den medicinska utrustningen blir definitivt det minsta problemet- jag är läkare. Jag har redan en traumabag och vet hur man använder allt.

Huvud:
Jag har en MICH 2002 med opscorefäste nu, är det fel?
Peltor Comtacs II- vart är det bäst att köpa dem? Är det Ebay eller finns det någorlunda överkomliga priser någon annanstans?
Sen var det det där med ANVIS... herregud, det kostar 30-40.000 att köpa en mörkerutrustning? Vad är alternativen? Jag hittar inga replikor.
Rails, surefirelampa etc kompletteras så småningom. Sugar on top :)

Bössa är en KWA m4, nu med S.I.R men kittas snart om till SOPMOD med R.I.S, EoTECH holo med magnifier, Surefirelampa samt PEQ 15 (replika, jag är inte gjord av pengar). Snyggt stubby handtag i aluminium.

Men sidearm? Vad bär de? Glock, Sig, M9? Vadvadvad?


Tacksam för alla svar!

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: PJ-impression

Inlägg av Mac »

Härligt med en med riktig kunskap då ;)

MICH 2002 funkar absolut, finns ref för det...
Ang. ANVIS så räcker det att du skaffar bara mountet + LRRP batteriboxen. Det går ett par tusen, men inte fem siffrigt ;)
Ops Core mountet är enligt mig reko, då det är standard mountet på deras FAST hjälmar. en arm till det mountet går på ett par tusen.
NVG's, ifall du bara ska ha för syns skull och inte riktiga så finns det pvs15/pvs18 "resin" på ebay för en fluga. Annars så finns det komersiella för alla plånboksstorlekar.

din second line funkar absolut! Kanske är skönast att köra utan zip-panel när du använder ryggan. Med det är ju helt upp till dig. Zip-panel kan vara ett bra kompliment när du inte behöver rygga etc...
När du skaffar fickor skulle jag rekomendera Tactical tailor fickor och paraclete fickor i Tan/Multicam.
(Hade det inte varit för att jag också samlar USAFSOC gear så hade jag haft en drös Paraclete fickor i Tan åt dig) :P

kolla på ett rappel harness som du kan gömma i en ficka på framsidan, kan hjälpa komfortmässigt om du har ett MOLLE bälte över. (tänk på att det då blir tre bälten totalt. Rigger belt, harness + Crye bältet.) Många fäster fickor direkt på harness'et.

precis som du skriver så bör du slopa S.I.R'et då det är väldigt utdaterat. kolla på ett RAS II, långa versionen. (verkar komma in till PJs nu då jag sett nya bilder där dom använder dom.) Annars funkar ett standard RIS kanon. ett 552 med magnifer samt resten du nämner är toppen! Frontgrip är helt upp till dig som skytt att bestämma vad som passar dig.

Sidearm är M9. Skulle säga helt uteslutande. Men bara då jag endast sett M9 hölstrat av dom. Aldrig sett något annat.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: PJ-impression

Inlägg av Mixe »

Tack igen! Då var det bara en sak till: patches. Var hittar men de grymt snygga enkla svartvita? Svårgooglade. Jag vill ha "PJ", "DOCTOR" och någon callsign.

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: PJ-impression

Inlägg av Mac »

http://www.ebay.com/itm/Pararescue-131t ... 19d50595d6
http://www.ebay.com/itm/PJ-PARA-Jumper- ... 3f132dddcc
http://www.ebay.com/itm/AWS-IR-Reversib ... 3a6ad13dd3

typ... sök bara på Callsign Patch eller Pararescue/PJ patch under "Militaria"
Just "DOCTOR" använder inte PJ som patchar. Det enda är PJ, CSAR, CRO (Combat Resque Officer) etc.. Då dom inte är doktorer..
(Förstår att du vill ha det eftersom du är det, men i PJ imp. så passar det inte in.) :P

Skriv svar