M16 med dålig gearbox

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
EpicWarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 06, 2013 5:32 pm

M16 med dålig gearbox

Inlägg av EpicWarrior »

Tjena, jag har en M16 (A&K) med en dålig gearbox. Den har låtit as skum ett tag nu och jag undrar vad för prylar man kan skaffa för att förbättra den, eller för att fixa den rent generellt? :)

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av Omegamortis »

Vad är det som är dåligt i gearboxen? Vad låter? Hur låter det?

Med den informationen du har givit så kan jag enbart ge dig dessa tips: Leta upp problemet, byt ut delen :lol: Skämt åsido, men om du kan förklara lite tydligare, så skall vi nog kunna hitta en lösning :D

EpicWarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 06, 2013 5:32 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av EpicWarrior »

Jag först trodde att det var motorn som var för hårt dragen, men efter att ha öppnat upp lådan känns det mer som om att kugghjulen inte lirar. Det låter som om något skaver inuti bössan.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av Omegamortis »

Ah, allright, hur är shimningen? Är den för hårt shimmad så kan det gnälla lite från boxen.

EpicWarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 06, 2013 5:32 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av EpicWarrior »

Det är inte bara att den låter, tyvärr. Den går trögt dessutom. Bör spotta ut runt 120 mps, men den maxa runt 80-85 mps. Det skall sägas också att den är en Kina bössa, så kvalitén på bössan är väll inte hundraprocentig.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av Omegamortis »

Kinabössar kan förvåna :) men det låter som att du har läckage, vilket kan hända vilken bössa som helst. Så att täta allt bör ge några ms till. Så täta och se till att den är bra shimmad, samt att motorhöjden är "rätt".

EpicWarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 06, 2013 5:32 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av EpicWarrior »

Det verkar som om det inte finns några kullager, verkar bara finnas nån typ av bricka. Tror att det kan vara problemet. Plus att en av brickorna har sprungit bort! :o

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av Omegamortis »

Alla använder sig inte utav kullager, vissa kör vanliga "Stålbushings" som det kallas. Jag säger bushings, då jag inte vet vad det heter på svenska, konstigt nog.

Att en av brickorna är borta låter inte så bra, men för att vara säker: Du menar brickorna som sitter på kugghjulens axlar right?

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: M16 med dålig gearbox

Inlägg av kimjoh560 »

Bussningar ;)

Testa att byta gummi A&K's gummi är av modell mongo. Kolla också så att mässingsringen i hopupen sitter rätt.
Lgt. Skalptagare

EpicWarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 06, 2013 5:32 pm

Re: M16 med dålig gearbox

Inlägg av EpicWarrior »

Jag tror mig ha funnit problemet, jag får åka förbi en airsoft butik och införskaffa ny prylar (eller rent av en helt ny gearbox)! ;)

Skriv svar