Intallation av motor i A&K M249

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av kungaron »

As topic.

Skulle installera Element Ultra High tourqe motorn i M249:an igår.... Låter ju inte avancerat.....

Ska göra en sammanfattning:

Det första jag upptäcker är dålig shimning. Helt ok. Sånt man får ta på kinavapen och göra om. Men när jag börja upptäckte jag att (på Elementmotorn) motorstaget som motorkuggen sitter på är för lång vilket gör att bevelgear får felaktig vinkel, Skruven för ställa motorn är ställd på minimum. När jag tog bort orginalmotorn var den skruvad till 50%. Alltså är Elementmotorn ca 4-6 mm längre totalt än orginalmotorn.

Så det jag fick göra då vara att shimma upp bevelgear och även Spur+sector tills den inte blev sned av motorkuggen. Men det resultera i att den kom upp för långt och när jag skulle sätta på andra delen av boxen så glappa den. Det gick alltså inte att stänga locket helt utan glappa ca3-4 mm i framkant(vid nozzlen). Shimma om och tyckte jag fick till det men när jag hade monterat alla kuggar och motorn stängde locket skruva alla skruvar så skrek det utav helvete från boxen och kuggarna. Jaha bara att shimma om. Shimma testa shimma testa shimma testa shimma.... Fick till slut ordning på det. Shimningen alltså. La på locket när endast kuggarna låg på plats, la på locket, skruva och snurra. Snurra säkert 3-4 varv och inget rassel.

MEN så fort jag la i motorn, den(vad jag kan se) trycker inte på bevelgear så den blir felställd, la på locket+skruva och testa så rasslar det. Prova ställa motorskruven rassla mer. Tog ur allt och börja om. Nu la jag bara i motorn på med lock och testa. Då snurrar den fint men hör en tendens av rassel. Då släpper jag trycket lite på skruvarna för gearboxen, tar de skruvarna som sitter vid motorkuggen. Då minskar rasslet. Trycker jag på mitten av boxen så rasslar det mer. Tar och skickar i kuggarna och göra detsamma. dvs släpper trycket lite då rasslar det mycket mindre. Trycker så mitten rasslar det. Lägger jag i orginalmotorn så är det inget rassel alls.

Testar även att bara ha alla kuggar i (ej motor) och på med lock och samma test och samma reslutat. Det jag gjorde då vara att en sista gång för idag shimma om igen från noll för att få bort rasslet. Och det får jag! Men så fort jag sätter i Elementmotorn lite lite rassel, orginal inget rassel. Slutar iaf med, eftersom jag är lite grön på meka box, att jag sätter i Elementmotorn och i med allt och skickar in den i vapnet, laddar boxmagget och ska testskjuta. Efter ca 50 bulor låser sig motorn. Jag tar ut box, öppnar, tar ur motorn och skickar i orginalmotorn. Skjuter ca 20 blanka skott och den låter ur bra som helst i mina öron.

Det var en sammanfattning. Snällla hjälp mig, blir galen. Vad ska jag göra med min kära elementmotor? Ska jag byta motorkugg till en kugg som är likadan som orginalmotorn(såg nyss att de ser annorlunda ut), ska jag kapa motorstaget på Elementmotorn för att få samma längd eller ska jag ta mig till?

Som jag ser det så är Elementmotorn boven!

Cpt
Inlägg: 125
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av Cpt »

Har för mig att när jag mecka 249 en gång i tiden, så tog jag bort motorskruven med tillhörande "mellanplatta", då blev det bra.

Jakobsson
Inlägg: 56
Blev medlem: mån maj 21, 2012 5:17 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av Jakobsson »

Att byta ut motorskruven kan fungera.

Kan du reklamera motorn?

Borde annars gå att justera motorkuggen, dvs flytta in den på axeln?
Måste vara bästa alternativet så du får tillbaka balansen i boxen.
Återförsäljare för HPA system, Wolverine SMG.
Lasse Kongo Airsoft

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av kungaron »

Jaa nu har jag fått svaret. Alla Elementmotorer har för lång axel. Så man få ta bort kuggen och kapa. Som jag misstänkte.

Tack ändå för era svar!

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av Kocken149 »

Jag ska också sätta in elementmotor i min så småningom och undrar hur mycket fick du kapa bort?

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av Welle »

Gör som cpt nämde, ta bort brickan/skruven så funkar element motorn! Har gjort detta massor med gånger
Lite finare, lite bättre

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av kungaron »

OK, Nee har inte hunnit kapa ännu men nu när Welle kom med sitt svar så ska jag först prova det eftersom han har erfarenhet. Men Welle, jag antar att man kan återmontera brickan och skruven sen?

Anledning att jag undrar är att jag skruvar till minimum på justeringen och så tar det stopp. Men det ska bara vara att skruva ur den eller? Det kan ju vara så att det sitter lite trögt tänker jag..

*Edit*

Inser ju nu att man tar ur motorn och skruvar in den skruven i boxe så faller plattan och skruven ur. Eller hur?

liquid_ape89
Inlägg: 8
Blev medlem: ons nov 27, 2013 11:13 am

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av liquid_ape89 »

ville bara höra hur resultatet blev o vad du gjorde i slutändan då jag är i farten av att uppdatera min från original samtidigt som jag utreder ett matningsfel där den inte matade fram samtidigt som hela pipan hoppade av samtidigt i skogen... :roll:

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av kungaron »

Jaa motornproblemet löste genom att skruva ur justeringsskruven helt och la den i min reservlåda så den inte klmmer bort. Just Element motorer fuckar upp kuggarna även om justeringsskruven är skruvad i lägsta.

Ang pipan som släppte så byter du de som sitter på sidorna just nu mot längre. Då låser du pipan med skruvarna och med orginal låsningen.

Är du med vad jag menar?

Mvh

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Intallation av motor i A&K M249

Inlägg av Tamaz »

*Ehm*
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 127&t=6003

Läs och lär. Finns nog få problem med A&K's M249 som inte tas upp där.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Skriv svar