En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Sorry om det är lite osammanhängande, sitter och kör grävmaskin samtidigt!
Jag reagerade mest på semiförslaget på tungkulspruta!
Vi kör med en Dytona HPA med blowback!
Vi kan ställa trycket från 100ms till kanske 200ms, eller tills boxen pajar! (200bars tryck i tanken)
Jag vill bara att det ska vara en markant skillnad mellan en M4 och en M249, sedan mellan en M249 och en M2 eller M240!
Jag reagerade mest på semiförslaget på tungkulspruta!
Vi kör med en Dytona HPA med blowback!
Vi kan ställa trycket från 100ms till kanske 200ms, eller tills boxen pajar! (200bars tryck i tanken)
Jag vill bara att det ska vara en markant skillnad mellan en M4 och en M249, sedan mellan en M249 och en M2 eller M240!
R.I.
Field medic
Field medic
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
@Yog.
Förslaget om fullauto upp till de gränserna (132m/s) är IMO helt ok OM det fortfarande hålls inom vapenklasserna!!!!
Jag misstänker att många är ännu mer nöjda då
MEN, Och det är ett stort men.
När man börjar krypa upp på 132m/s fullauto utan någon burst kontroll börjar DMR bössorna tappa sin verkan.
Hela tanken med trimreglerna var att komma ur det enorma "fullauto högt trim pajjar för resten" grejjen.
Exempel på "understödsskjutande" från verkliga, inte riktigt så perfekta, världen.
https://www.youtube.com/watch?v=kiA_W9-pW9Y
@Sandman
Ahaaarr
Då fattar jag. Jag fick frågan om en 150m/s m2 Det var därför jag föreslog semi till den.
Upp till 132m/s med tung kulrspruta = INGET SEMIKRAV
CLARIFICATION:
"kort burst" = ca 2 sekunders eldgivning / typ 20-25 kulor. Oavsett rof.
Förslaget om fullauto upp till de gränserna (132m/s) är IMO helt ok OM det fortfarande hålls inom vapenklasserna!!!!
Jag misstänker att många är ännu mer nöjda då
MEN, Och det är ett stort men.
När man börjar krypa upp på 132m/s fullauto utan någon burst kontroll börjar DMR bössorna tappa sin verkan.
Hela tanken med trimreglerna var att komma ur det enorma "fullauto högt trim pajjar för resten" grejjen.
Exempel på "understödsskjutande" från verkliga, inte riktigt så perfekta, världen.
https://www.youtube.com/watch?v=kiA_W9-pW9Y
@Sandman
Ahaaarr
Då fattar jag. Jag fick frågan om en 150m/s m2 Det var därför jag föreslog semi till den.
Upp till 132m/s med tung kulrspruta = INGET SEMIKRAV
CLARIFICATION:
"kort burst" = ca 2 sekunders eldgivning / typ 20-25 kulor. Oavsett rof.
Senast redigerad av 2 Bennybira, redigerad totalt 0 gång.
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Här kommer tabellen. v.1.0
Ursäkta att det är en bilaga. Problem med bildbredd.
Förklaring:
Tabellen är baserad (inte kopierad rakt av) på VSAFs upplägg och säkavstånd.
Kommer en changelist längre ner i inlägget.
Vapen får chrona under sina gränser. DOCK GÄLLER FORTFARANDE SEMI / FULLAUTO reglerna för vapentypen.
Ovanstående är balanserings-relaterat.
Trimtabellen. Vsafs tabell som jämförelse
Changelist kontra tidigare tabeller i tråden:
- Jämnat alla joule till "hela halvor" - Lättare att avläsa & mäta efter
- Alla hastigheter avrundade neråt. - Det är en Då ligger man alltid "under joule"
- Säkerhetsavstånd enligt joule och justerad för balans, Dock ej neråt!
- Färgmarkerad tabell enligt CQB-vänlighet
- Bytt plats på LMG och BR i tabellen för att ge BR lite mer hastighet än LMG (balans)
- LMG är fullauto. Max 110m/s med samma säk. som BR. (balans)
- HMG ersätter "Auto B" men med burstbegränsning (tidsbaserad). Lite högre säk (15m vs 10m)
- DMR sänkt till 151m/s (vs tidigare 158m/s) Bibehållet säk. (balans neråt vs HMG, balans uppåt för Bolt A&B)
- Bolt A max m/s sänkt till 174 m/s (vs tidigare 182m/s) Sänkt säk med 5meter. (balansering för att tillåta folk med "klenare" snipers lite trevligare skottmöjligheter)
- Bolt B max m/s sänkt till 212 (avrundning av joule..). Bibehållet säk.
Ursäkta att det är en bilaga. Problem med bildbredd.
Förklaring:
Tabellen är baserad (inte kopierad rakt av) på VSAFs upplägg och säkavstånd.
Kommer en changelist längre ner i inlägget.
Vapen får chrona under sina gränser. DOCK GÄLLER FORTFARANDE SEMI / FULLAUTO reglerna för vapentypen.
Ovanstående är balanserings-relaterat.
Trimtabellen. Vsafs tabell som jämförelse
Changelist kontra tidigare tabeller i tråden:
- Jämnat alla joule till "hela halvor" - Lättare att avläsa & mäta efter
- Alla hastigheter avrundade neråt. - Det är en Då ligger man alltid "under joule"
- Säkerhetsavstånd enligt joule och justerad för balans, Dock ej neråt!
- Färgmarkerad tabell enligt CQB-vänlighet
- Bytt plats på LMG och BR i tabellen för att ge BR lite mer hastighet än LMG (balans)
- LMG är fullauto. Max 110m/s med samma säk. som BR. (balans)
- HMG ersätter "Auto B" men med burstbegränsning (tidsbaserad). Lite högre säk (15m vs 10m)
- DMR sänkt till 151m/s (vs tidigare 158m/s) Bibehållet säk. (balans neråt vs HMG, balans uppåt för Bolt A&B)
- Bolt A max m/s sänkt till 174 m/s (vs tidigare 182m/s) Sänkt säk med 5meter. (balansering för att tillåta folk med "klenare" snipers lite trevligare skottmöjligheter)
- Bolt B max m/s sänkt till 212 (avrundning av joule..). Bibehållet säk.
Senast redigerad av 1 Bennybira, redigerad totalt 0 gånger.
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Gillar hela upplägget.
Dock 2 tankar;
1. Flytta upp LMG så den och HMG är så att säga samma och ta bort maxburstgrejen. Understöd ska få lov att tugga boll och hålla nedhållande eld.
2. Battlerifles borde få lov att skjuta fullauto de med. Begränsningen av boll kanske istället kan komma av den maxkapacitet man har i antalet kulor och magasin man får lov att bära med sig.
Detta gör då att folk med BR-vapen som inte klarar av att cykla singleskott utan att hänga sig, slipper det tekniska problemet och risken.
Är de gröna(ish) CQB-vänliga rader eller vad menas?
Dock 2 tankar;
1. Flytta upp LMG så den och HMG är så att säga samma och ta bort maxburstgrejen. Understöd ska få lov att tugga boll och hålla nedhållande eld.
2. Battlerifles borde få lov att skjuta fullauto de med. Begränsningen av boll kanske istället kan komma av den maxkapacitet man har i antalet kulor och magasin man får lov att bära med sig.
Detta gör då att folk med BR-vapen som inte klarar av att cykla singleskott utan att hänga sig, slipper det tekniska problemet och risken.
Är de gröna(ish) CQB-vänliga rader eller vad menas?
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: mån aug 18, 2014 5:06 pm
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
håller helt med om ammo begränsningar här e ett förslag
smg 3-500 boll
carbine 2-300 boll
BR 150-200 boll
LMG/HMG massa
DMR ca 100 boll?
bolt ?
smg 3-500 boll
carbine 2-300 boll
BR 150-200 boll
LMG/HMG massa
DMR ca 100 boll?
bolt ?
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Hejsan grabs.
Snälla. Kan vi hålla ammobegränsningarna utanför detta?
Det är upp till enskild arr att bestämma hur många magasin / kulor folk ska ha med sig ut.
Det finns redan regler för detta på de flesta spelen!
Det är även väldigt beroende på baser, spawnsystem och dyligt!
Vad jag eftersträvar är ett klass-baserat system för vilken utgångshastighet en bössa får ha, samt vilket säk. avstånd som ska gälla för sagd klass.
Detta har jag skrivit ett flertal gånger. Jag tror INTE ammobegränsningar har SAMMA ELLER MER påverkan på gruppdynamik, allmän spelteknik och diverse specialroller.
Personliga svar:
@SkauneJohan.
Om du rullar till ett 8 timmars spel med 2 magasin och spelet är actionorienterat, så tycker jag nästan du får skylla dig själv lite.
Hi-caps är ju redan förbjudna på de flesta spelplatser.
@Erka
Sänk m249an till 110m/s så vips ligger ni efter "systemet" jag föreslagit redan?!
Slutligen @Yog.
jag kan tänka mig släppa alla bössor "under" DMR i trim till fullauto. Med sagda säkavstånd.
Det förstör inte vidare mycket alls och jag känner mig inte överkörd / trampad på tårna
, sålänge vapenklasserna kvarstår.
Och ja. Det blir ÄNNU ENKLARE att fatta trimtabellen. Och den tekniska biten med semifire blir löst
Ordnar tabell v2.0 snarast Med changelist
Snälla. Kan vi hålla ammobegränsningarna utanför detta?
Det är upp till enskild arr att bestämma hur många magasin / kulor folk ska ha med sig ut.
Det finns redan regler för detta på de flesta spelen!
Det är även väldigt beroende på baser, spawnsystem och dyligt!
Vad jag eftersträvar är ett klass-baserat system för vilken utgångshastighet en bössa får ha, samt vilket säk. avstånd som ska gälla för sagd klass.
Detta har jag skrivit ett flertal gånger. Jag tror INTE ammobegränsningar har SAMMA ELLER MER påverkan på gruppdynamik, allmän spelteknik och diverse specialroller.
Personliga svar:
@SkauneJohan.
Om du rullar till ett 8 timmars spel med 2 magasin och spelet är actionorienterat, så tycker jag nästan du får skylla dig själv lite.
Hi-caps är ju redan förbjudna på de flesta spelplatser.
@Erka
Sänk m249an till 110m/s så vips ligger ni efter "systemet" jag föreslagit redan?!
Slutligen @Yog.
jag kan tänka mig släppa alla bössor "under" DMR i trim till fullauto. Med sagda säkavstånd.
Det förstör inte vidare mycket alls och jag känner mig inte överkörd / trampad på tårna
, sålänge vapenklasserna kvarstår.
Och ja. Det blir ÄNNU ENKLARE att fatta trimtabellen. Och den tekniska biten med semifire blir löst
Ordnar tabell v2.0 snarast Med changelist
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
I korthet så är det själva uppdelningen som gör det hela så mycket mer lockande.
Att vanliga "småbössor" öser på i upp till 115ish, och sen efter det kommer dunderbössorna och brölar en massa boll, och sen smygarvapnen med fågelskådarrör.
Då borde spelare få ut mer av sitt vapenval med känns det som.
Att vanliga "småbössor" öser på i upp till 115ish, och sen efter det kommer dunderbössorna och brölar en massa boll, och sen smygarvapnen med fågelskådarrör.
Då borde spelare få ut mer av sitt vapenval med känns det som.
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Precis det jag var ute efter!
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Härligt att folk är så positiva till detta. Jag håller med i det mesta. Begränsningarna är rimliga och skapar som avsett skillnader.
Dock kan jag tycka det är lite synd att du släpper på semi-kravet. I synnerhet om man inte väger in en ammobegränsning.
Och varför detta då? Jo...
I början av min tid inom hobbyn hade jag en liten M4 med ganska kort pipa (20cm). Boxen var uppskrämd med det ena och det andra så den fräste ut 39bb/s. Utgångshastigheten låg på makliga 85m/s. En mycket underhållande bössa helt utan semi funktion. Allt eller inget var melodin.
Vad kunde jag då åstakomma med denna lilla gris? Fantastiskt smidig i cqb förståss. Men i skogen nådde jag inte tillräckligt långt.
Å andra sidan kunde jag bära med mig 12st midcap.
Jag medger att det var föga sportsligt, men nybörjare har vi alla varit...
Jag kunde plocka ut folk på 40-50 meter genom att lobba in rejäla mängder kulor. Vad gjorde det om det gick åt ett och ett halvt mag? Hade ju 1200 boll kvar ändå.
Man kommer till en gräns där man går från att sikta "högt" för att träffa till att "lobba" in kulor på måfå. Detta fyller inte så stor funktion om du är begränsad till semi, men med full auto och mycket boll går det ganska lätt att uppfylla sitt syfte.
Jag är för en semi begränsning. Vad gäller ammobegränsning så är det kanske mer upp till arr, med hänsyn till speltypen.
Möjligen, högst möjligen skulle man kunna ha tre- skotts-burst på karbin, men isf skulle det vara krav på en mosfet som hanterar det och genast blir det lite svårare att ha koll på.
//Droopfy
Dock kan jag tycka det är lite synd att du släpper på semi-kravet. I synnerhet om man inte väger in en ammobegränsning.
Och varför detta då? Jo...
I början av min tid inom hobbyn hade jag en liten M4 med ganska kort pipa (20cm). Boxen var uppskrämd med det ena och det andra så den fräste ut 39bb/s. Utgångshastigheten låg på makliga 85m/s. En mycket underhållande bössa helt utan semi funktion. Allt eller inget var melodin.
Vad kunde jag då åstakomma med denna lilla gris? Fantastiskt smidig i cqb förståss. Men i skogen nådde jag inte tillräckligt långt.
Å andra sidan kunde jag bära med mig 12st midcap.
Jag medger att det var föga sportsligt, men nybörjare har vi alla varit...
Jag kunde plocka ut folk på 40-50 meter genom att lobba in rejäla mängder kulor. Vad gjorde det om det gick åt ett och ett halvt mag? Hade ju 1200 boll kvar ändå.
Man kommer till en gräns där man går från att sikta "högt" för att träffa till att "lobba" in kulor på måfå. Detta fyller inte så stor funktion om du är begränsad till semi, men med full auto och mycket boll går det ganska lätt att uppfylla sitt syfte.
Jag är för en semi begränsning. Vad gäller ammobegränsning så är det kanske mer upp till arr, med hänsyn till speltypen.
Möjligen, högst möjligen skulle man kunna ha tre- skotts-burst på karbin, men isf skulle det vara krav på en mosfet som hanterar det och genast blir det lite svårare att ha koll på.
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Tjena !
Kul med en röst till i tråden.
Har läst hela ditt inlägg några gånger så att jag är (typ) säker att jag fattat vad du menar. Svarar vart stycke för sig så får vi se vart vi står sen
Jag utgår från att Cd är "Drag coefficient" i din tabell?
Isåfall är 0.3 väldigt lågt för en "sfär"
De brukar man räkna med 0.47 ish på
Så om du orkar räkna om alltihop får du gärna göra det!! (bra med flera utgångspunkter när man diskuterar energi etc)
Vidare:
Jag delar åsikten av att en kulas hastighet har mycket med saken att göra kontra verklig energi.
Teoretiskt så överför en snabb kula sin energi på ett kortare tidsintervall, hög effekt kan man tänka sig kalla det.
En tyngre långsammare kula har en längre överförningstid.
Någonstans därimellan ligger nog upplevd smärta / verklig skada.
Ditt antagande att mina säkavstånd är baserade delvis på energi och delvis på eldhastighet stämmer ypperligt.
Dock vill jag inte anse att mynningsmätning är primitivt i vårat fall.
Det är realistiskt.
Det är här våran enda mätutrustning har sin plats (chronografen)
Allt bortom mynningen är enbart teori, och med så lätta och relativt långsamma projektiler så är variablerna enorma (vind, grenar, löv, kläder etc.)
Angående semi & bolt "noll" så finns det inget som hindrar någon från att "klassa ner sig" till en lägre utgångshastighet och då få lägre säkerhetsavstånd. Så har fallet alltid varit vad jag vet.
Ditt sista stycke är det som jag känner igen mig mest i!
Min åsikt är att man kan premiera halvauto och manuell eld med liiiite högre anslangsenerig då risken för olyckor / skada är mindre när man inte spottar lika många kulor! (det var du inne på tidigare med).
Engligt samma teori så borde bolt teoretiskt sett komma undan med lite högre anslag då det är en kula det handlar om.
Risken att inte känna träffen är högre vid mindre antal kulor.
Det kanske inte syns i mina inlägg eller liknande men jag har räknat en del på det hela, sedan förenklat och komprimerat informationen till ett format som går att diskutera!
Slutligen.. hoppas jag inte verkar iriterad eller liknande.. tycker det är asnajs att folk fatkistk har en åsikt om det hela, visar rätt starkt på att det finns vilja för förändring!
Kul med en röst till i tråden.
Har läst hela ditt inlägg några gånger så att jag är (typ) säker att jag fattat vad du menar. Svarar vart stycke för sig så får vi se vart vi står sen
Jag utgår från att Cd är "Drag coefficient" i din tabell?
Isåfall är 0.3 väldigt lågt för en "sfär"
De brukar man räkna med 0.47 ish på
Så om du orkar räkna om alltihop får du gärna göra det!! (bra med flera utgångspunkter när man diskuterar energi etc)
Vidare:
Jag delar åsikten av att en kulas hastighet har mycket med saken att göra kontra verklig energi.
Teoretiskt så överför en snabb kula sin energi på ett kortare tidsintervall, hög effekt kan man tänka sig kalla det.
En tyngre långsammare kula har en längre överförningstid.
Någonstans därimellan ligger nog upplevd smärta / verklig skada.
Ditt antagande att mina säkavstånd är baserade delvis på energi och delvis på eldhastighet stämmer ypperligt.
Dock vill jag inte anse att mynningsmätning är primitivt i vårat fall.
Det är realistiskt.
Det är här våran enda mätutrustning har sin plats (chronografen)
Allt bortom mynningen är enbart teori, och med så lätta och relativt långsamma projektiler så är variablerna enorma (vind, grenar, löv, kläder etc.)
Angående semi & bolt "noll" så finns det inget som hindrar någon från att "klassa ner sig" till en lägre utgångshastighet och då få lägre säkerhetsavstånd. Så har fallet alltid varit vad jag vet.
Ditt sista stycke är det som jag känner igen mig mest i!
Min åsikt är att man kan premiera halvauto och manuell eld med liiiite högre anslangsenerig då risken för olyckor / skada är mindre när man inte spottar lika många kulor! (det var du inne på tidigare med).
Engligt samma teori så borde bolt teoretiskt sett komma undan med lite högre anslag då det är en kula det handlar om.
Risken att inte känna träffen är högre vid mindre antal kulor.
Det kanske inte syns i mina inlägg eller liknande men jag har räknat en del på det hela, sedan förenklat och komprimerat informationen till ett format som går att diskutera!
Slutligen.. hoppas jag inte verkar iriterad eller liknande.. tycker det är asnajs att folk fatkistk har en åsikt om det hela, visar rätt starkt på att det finns vilja för förändring!
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/