Semispärra en AEG

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
tangleweed
Inlägg: 12
Blev medlem: tor mar 20, 2014 3:00 pm

Semispärra en AEG

Inlägg av tangleweed »

Hej allihopa.

Jag har skaffat mig en A&K SR-25 som jag tänkte semispärra. Den cronar strax över 140 med .20
Jag har inga planer på att använda annat än semield, och eldväljaren är ju ganska lätthanterad,
men jag vill ändå semispärra den då jag helt enkelt vill följa regler och riktlinjer för hur man spelar.

Jag tänkte fråga vad som anses vara det "bästa" sättet att göra detta. För mig är "bästa" nästan
samma som "lättaste", men ändå bra nog att andra spelare och jag känner oss trygga med lösningen.
Jag har på nätet hittat fyra sätt:

1. Att fila på "fire selector plate" så att bössan inte kan skuta auto. Känns alldeles för "meckigt" och
som att garantin slutar gälla. Undviker gärna den lösningen.

2. Limma/skruva fast ett litet stop vid eldväljaren så att man fysiskt hindrar väljaren att gå till auto-läget.
Känns lockande. Lätt och billigt.

3. Mosfet/burst controller. De som är så kallat plug-and-play känns lockande. In med en sådan och ställa in
den på att skuta en kula i autoläget. Känns en aning meckigt med att ställa in dem och hitta rätt modell,
men ändå rätt lockande.

4. Någonstans läste jag att man kan ställa bössan i single-fire och sedan skruva bort eldväljaren. Undviker
gärna denna lösningen då jag tycker om att säkra bössan, även i spel, när jag inte har något mål att sikta på
eller förflyttar mig.

Så, någon som har gjort detta och som har något tips?

Tar tacksamt emot alla råd.

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av TwinkleDew »

Den mest pålitliga metoden är ju såklart att fila ner selectorplaten. En ny sådan kostar väl kanse 40 kr och kan bytas utan att skruva isär gearboxen.-
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av Majoren »

Jag har en PJ25 och utgår från att de är lika dana externt, om det är så så borde du ha en urfräsning i din eldväljare som gör att den går över den lilla "metallnubb".. Då räcker det att du sätter dit en vanlig eldväljare som tar stopp vid den nubben. Så har jag gjort.

http://www.strikerairsoft.se/vapendelar ... ement.html

Min sr25 med vanlig m4 eld väljare:
Bild
Bild
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av livewire »

For solution 1 even the warranty on your rifle is void if you open it up are you still covered by Swedish consumer law.

I have a a&k sr25 and sometimes when shooting semi all the time does the gearbox occasionally lock up so having auto is good to cycle the box and get it going again, mind you I do have agate MOSFET installed and its locked to semi and 3 round burst so that probably the cause
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av Majoren »

Offtopic: Livewire, what language do you prefer us to answer in? i've thought about it a couple of times when i've seen you answer some threads here..

Ontopic: I haven't really thought about my gb locking up... I've never experienced it happen either.. But I've only had guns which have had the V3, M249 gb and a split v2. Is this issue something that is more common for "normal" V2 boxes? And is there any reason why it's happening?
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

tangleweed
Inlägg: 12
Blev medlem: tor mar 20, 2014 3:00 pm

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av tangleweed »

Aha. Majoren, att sätta in en "vanlig" m4 eldväljare verkar ju vara en bra lösning för mig. Var den vår att byta?

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av Majoren »

enda kruxet jag hade var att polackerna eller kinserna, vilka de nu är som sätter ihop bössorna hade använt något gryyyyyyymmt jävla limm på plattan på andra sidan (där den ambidextrousa eldväljarn skulle ha suttit om det fanns någon). Så den var lite svår att få loss, men det gick med lite klur, värme, envishet och råkraft :P man måste ta loss den på andra sidan för att få bort eldväljarn, den sitter med en skruv på insidan. (små bitts kan möjligen funka om man har det)

Utgår från att du kan plocka ut gearboxen osv från lowern, för det måste man :P
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av livewire »

## Swedish is fine mate, i'm just lazy and revert to my native tongue lol
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Jupiter
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 14, 2012 11:17 am

Re: Semispärra en AEG

Inlägg av Jupiter »

TwinkleDew skrev:Den mest pålitliga metoden är ju såklart att fila ner selectorplaten. En ny sådan kostar väl kanse 40 kr och kan bytas utan att skruva isär gearboxen.-
http://www.86th.org/?id=sniper

Skriv svar