Asg Scorpion Evo Problem

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Quilles
Inlägg: 45
Blev medlem: fre aug 14, 2015 9:16 am

Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Quilles »

Hejsan jag köpte min evo för snart en månad sen och spelat med den kanske 3 gånger. Har mest kört semi eld med den pga vi har semi regel på inomhus banan. Nu när jag var och spelade i onsdags. Helt plötsligt så slutar den och fungera och piper 3 gånger. Börjar fel söka lite smått och upptäcker att pistongen har låst sig i "spänt" läge. Jag och en mekare börjar då att demontera bössan. Vi öppnar upp gearboxen och kollar igenom den varför den låste sig. Vid upptäcker en liten metallbit och börjar kolla var den kommer ifrån. Vi märker då att sector gear saknar den sista tanden och märker att den ha gått rakt av.

Den är ändå jävra ny. Och vad jag har hört är det ultimate gers i den. Så man tycker det borde hålla. Och det är ju ett proline gevär från asg så lite kvalitet kräver man ändå som brukare och köpare. Det är ju ingen billig bössa och få ett sådant problem känns ju inte något som man skall drabbas av när man köper den helt ny från butik.
Mina frågor till er är följande.

Har ni varit med om detta innan på en nästan helt nytt vapen köpt från butik?
Vad krävs för att det skall hända ?
Och kan detta hända igen?
Och vad hade ni gjort?

Bössan är nu lagad då mekaren hade en extra sector gear.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Wiggen »

Hade inte reparerat bössan, hade kontaktat butiken direkt och krävt att de löser problemet. 3 spel är ingen tid på en bössa och bör absolut inte resultera i en knäckt tand på en kugge.
Troligtvis är det en fråga om ett tillverkningsfel.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Kimale
Inlägg: 362
Blev medlem: lör sep 22, 2012 7:39 am

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Kimale »

Saker går sönder i airsoft, det kan ta 1 spel och det kan ta 10år. Du hade garanti på bössan som du förstörde genom att öppna den själv.

Hade jag varit dig hade jag pratat med butiken, de hade fixat det och du hade haft kvar garanti på bössan och ASG hade vetat om ev. problem med den batchen
How to win a war? Buy a Kalashnikov


Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

Quilles
Inlägg: 45
Blev medlem: fre aug 14, 2015 9:16 am

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Quilles »

Så nu kan jag inte göra ett skit med andra ord? Aja den är lagad nu iallafall. Kanske man ändå skall byta ut alla kuggar så man vet att det håller. Vet ni vad evon använder för ratio? Kör ju mycket i semi

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Gwlyddyn »

Oavsett om du stoppar i det dyraste och bästa som finns så vet man aldrig om den håller. Precis som Kimale skriver så kan det hålla 10 minuter eller 10 år. Välkommen till Airsoft. Hobbyn där allt är skit. ;)

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av ohman »

Gwlyddyn skrev:Hobbyn där allt är skit. ;)
QFT!

Tillverkningsfel kan dyka upp överallt, största skillnaden är att du vanligtvis har lite bättre kvalitetskontroll på dyrare vapen, men det innebär fortfarande inte att de är felfria. Men ja, du sabbar garantin om du öppnar och meckar på egen hand.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Quilles
Inlägg: 45
Blev medlem: fre aug 14, 2015 9:16 am

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Quilles »

Okey :-(
Tycker det ändå känns mer säkert isåfall och byta sakerna som är klena på den då om jag ändå inte har någon garanti kvar.
Spring guiden har en av tapparna brutits av.
Pistongen så ut o va av plast eller har jag fel?
Och ett nytt gear sett hade ju varit det ultimata.

Skulle ni kunna länka vad ni hade köpt om ni hade ersatt någon av dessa delar?

Kimale
Inlägg: 362
Blev medlem: lör sep 22, 2012 7:39 am

Re: Asg Scorpion Evo Problem

Inlägg av Kimale »

Finns ingen anledning att byta om det funkar (så länge du inte är ute efter något specifikt) Evon är en trevlig pjäs som skjuter bra direkt från kartong

Springguiden kan ju vara bra att byta dock!
How to win a war? Buy a Kalashnikov


Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

Skriv svar