AK-vapen till Vietnam-impression

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Åback
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:37 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Åback »

Vietcong använde sig i stor utsträckning av Typ-56, med både underfolder & fast kolv. Kina exporterade huvudsakligen den tidigare frästa modellen till Vietnam, men både den frästa & den senare pressade modellen användes. En Typ-56-2 med sidefoldern hade varit helt fel då den inte började tillverkas förräns 1980.
Ryska AK & AKS användes också, samt till en mindre mån diverse AKM-modeller från östblocket (t.ex Ungerska, Polska etc), pga. press från Sovjet att stödja Vietnam.

Vad gäller Airsoft dock, hade jag nog köpt en fräst AK/AKS om man har en budget att hålla, då det fortfarande är korrekt för konflikten, typ Cyma's modeller, t.ex denna http://gunfire.pl/product-eng-115219118 ... plica.html

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Grim Nyberg »

Ak47 känns ju som ett säkert kort.

Men är fortfarande kluven över stamped receiver type 56, det är ju något jag gärna bygger men hade varit gött med lite ref bilder då jag inte kan hitta en enda.
Man vill ju inte vara killen som dyker upp med en M16A2 på vietnamspelet ;)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

Osnaz, den här verkar perfekt för dig. CYMA CM-042S, metall, trä, AK47-modell, 2200 kr, svensk ÅF.

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av SonOfaGun »

Just Real Swords Type-56 har jag alltid trott är helt kosher, jag ser inte skillnaden på dessa bössorna.

Bild

Bild

Vad är skillnaden?

Annars är denna sidan värd att läsas om man vill bestrida imperialisterna och Sydvietnams marionettregim!

https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... etnam-war/

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

Det finns skillnader, ganska små ändock. På den gamla Type 56an så sitter det en rektangulär fördjupning ovanför magasinet men på den nya är den mycket mindre och oval. Frontsiktet är också öppet på den gamla, omslutet på den nya.

Men jag håller nog med om att Real Swords bössa definitivt platsar i vilket Nam'-scenario som helst. Skulle bli mycket förvånad om den inte fanns alls ute i djunglerna någonstans på den tiden.

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av SonOfaGun »

Ja, just det! nu när du säger det!

Jag vet inte om denna bilden faktisk är era, eller senare.

Bild

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Grim Nyberg »

Det är ju east german AKM jag pratade om. Alltså inte en Type 56.

Men det lustiga är att om den mycket väl "borde" finnas/funnits under kriget att den inte hamnat med på några bilder?
Eller bilder från "captured guns" från efter kriget. Nästan allt finns ju dokumenterat, men inte en stamped Type 56? Saken är ju väldigt märklig.
Men jag hoppas som sagt också.

Skillnaden mellan stamped och milled är att stamped har en "oval" form ovan för maggbrunnen och milled har en fyrkantig form om man ska förklara det enkelt.

Inga stora skillnader men kan liknas skillnaden mellan en M16A1 och en M16A2 utseendemässigt.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Åback
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:37 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Åback »

Vill påpeka att även på den gamla frästa Typ-56an var frontsiktet helt rundat. En liten notis att märka bara.

Finns även detta från boken "AK-47, The Grim Reaper" tror jag det var:
The Chinese Type 56 AKs with the forged/milled receivers were the most commonly encountered AK variant used by the North Vietnamese soldiers and Viet Cong guerillas. There were a very limited number of stamped Type 56 AKs supplied to North Vietnam during their war with the U.S.
Så vad jag anser så är en Real Sword Typ-56 ok, men en fräst variant passar bättre.

Spy vs Spy
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:22 am

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Spy vs Spy »

Grim, det finns bilder på captured AKM (Rumänsk) från tiden. De bild serier jag tänker på är fra ett SOG RT, vars indigs possar med denna AKM.

Ska jag posta dessa bilder måste jag be om tillåtelse fra min vän och i detta fall författaren.
// M
Don`t tell mum I work on the Oil Rigs, she thinks Im a piano player in a whore house.




-- Spetsnaz Vityaz --

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

Man kan, om man vill vara 100% säker, då bygga om en rysk AKM till en östtysk:

Bild

Har bläddrat lite i mina Osprey-böcker, men det verkar vara svårt att hitta militärhistoriker som bryr sig om skillnaderna. Alla skriver enbart Type 56 utan distinktion...

Skriv svar