Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Mjau
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 16, 2012 7:46 pm

Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Mjau »

Hejsan, skulle byta till en svagare fjäder i min gearbox och har nu monterat isär/ihop den 1000ggr för att hitta något sorts fel.

Så fort jag monterar på ena halvan av gearboxskalet så slutar motorn att funka. Om jag kopplar i batteriet och kör när gearboxen är "isär" så funkar det felfritt. Finns det någon vanlig detalj jag missat som brukar kunna kortsluta allt? Säkringen har inte gått än och avtryckaren känns helt rätt även när sidoskalet är på.

Solved: Med största sannolikhet var det avtryckarfjädern som kortslöt allt när den pressades mot en öppen kabel.
Senast redigerad av 1 Mjau, redigerad totalt 0 gånger.

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av livewire »

Maybe post up a pic of the box open ?
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Zeppp3
Inlägg: 6
Blev medlem: fre aug 11, 2017 11:18 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Zeppp3 »

Kan vara att en kabel har gått av och särar på sig när du sätter ihop gearboxen.
Som föregående talare sagt så posta lite bilder på boxen.

Mjau
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 16, 2012 7:46 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Mjau »

Bilder kommer inom kort!

Zeppp3
Inlägg: 6
Blev medlem: fre aug 11, 2017 11:18 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Zeppp3 »

Om jag ser rätt nu så har du väl en selectorplate med kontaktytor på?
Säker på att när du skruvar ihop boxen igen att den fortfarande har kontakt?
Typ en bussning som sticker ut och petar på den eller så.

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av livewire »

As a wild guess judgeing by all the metal shavings (maybe just grease) could be a issue with your motor height, have you adjusted it correctly ? also check theres no damage to the positive cable that goes by the motor, its a common issue that it get damage when removing a motor

https://www.youtube.com/watch?v=45XPGVPimXY

also does the box lock with the piston to the rear or does it fail to cycle completely ? Compare also spring lengths between the new and old one, occasionally they can be off sppec and be too long etc and cause a lockup
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Mjau
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 16, 2012 7:46 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Mjau »

Zeppp3 skrev:Om jag ser rätt nu så har du väl en selectorplate med kontaktytor på?
Säker på att när du skruvar ihop boxen igen att den fortfarande har kontakt?
Typ en bussning som sticker ut och petar på den eller så.
Japp, det stämmer! Inte hundra på om den sitter fel eller ej men när allt är ihopskurvat så känns den inte konstigt iaf. Den säkrar och osäkrar vapnet som den ska när jag trycker den fram och tillbaka, med motstånd från fjädern. Men det känns som ett möjligt problem, hur ser jag om det är så?
livewire skrev:As a wild guess judgeing by all the metal shavings (maybe just grease) could a issue with your motor height, have you adjusted it correctly ? also check theres no damage to the positive cable that goes by the motor, its a common issue that it get damage when removing a motor

https://www.youtube.com/watch?v=45XPGVPimXY
The motor height is at the same setting as before I started tinkering. I think the problem is electrical since there is zero reaction from the trigger as soon as i screw the side-half of the shell back on!

Herr_erlandsson
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jul 26, 2016 12:06 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Herr_erlandsson »

ser även ut som anti reversal latch sitter galet, eller har jag fel?
det klickar alltså inte ens i motorn när boxen sitter ihop?
Senast redigerad av 1 Herr_erlandsson, redigerad totalt 0 gånger.

jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av jcastor »

Jobbigt problem, dubbelkolla alla kablar så att det inte finns några skador som kan kortsluta mot skalet när den sätts ihop, säkringen borde gå i så fall men det är det enda jag kan komma på just nu.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Mjau
Inlägg: 19
Blev medlem: tis okt 16, 2012 7:46 pm

Re: Något sorts elfel i V2 Gearbox.

Inlägg av Mjau »

Herr_erlandsson skrev:ser även ut som anti reversal latch sitter galet, eller har jag fel?
Prövade nu och kugghjulen snurrar åt ena hållet men inte andra, mycket möjligt att den snurrar åt fel håll däremot. Ska de snurra counter-clockwise eller clockwise?

Edit: vid något tillfälle hördes det nåt sorts knäppande från trigger assemblyn när allt satt ihop, men vet inte om det var elrelaterat eller om det bara var plast som slog mot plast. Motorn gör inget whatsoever när skalet sitter på.
jcastor skrev:Jobbigt problem, dubbelkolla alla kablar så att det inte finns några skador som kan kortsluta mot skalet när den sätts ihop, säkringen borde gå i så fall men det är det enda jag kan komma på just nu.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Är mitt uppe i flytt också för att göra situationen mer spännande :D. Ja det var min tanke också, eftersom problemet uppstår när skalet sätts fast ordentligt. Ska ta en titt nu och se om jag ser något misstänkt!

Skriv svar