Ålder på vapen?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av harlekin »

köpte just en CA g3 SBS som byggdes 2001... ;)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av Thinker »

In sak jag direkt tänkte på första gången som jag såg denna tråd är filosofiska paradoxen "farfars yxa", för er som inte känner till det? http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus. Väntade bara på om någon annan nämnde det innan jag postade om det.

Kortfattat: När slutar det vara ursprungs objektet? Hur mycket kan vara utbytt innan objektet slutar vara originalet? Farfars yxa är ett klassiskt exempel, skaft och yxblad. "Detta är min farfars yxa, som min pappa ärvde den och använde innan, och nu är den min. Det är fortfarande en bra yxa. Visst pappa behövde byta skaftet som knäcktes. Jag har bytt bladet då det var slitet. Men det är fortfarande farfars yxa." ...eller är det?

Som exempel inom detta: Hur mycket kan vara bytt på exempelvis en AEG innan den slutar räknas som ursprunget? Eller gör den aldrig det? Får inget vara bytt? Eller mycket så länge vissa delar är kvar? Eller när 50% har bytts ut räknas det inte längre? Osv. Om massa saker bytts så kommer det vara en bättre sak och i bättre skick, men som sagt, är det fortfarande "samma"?

Något att tänka på. :)
This space intentionally left blank

JensBond
Inlägg: 29
Blev medlem: tor aug 09, 2012 7:42 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av JensBond »

Första soft air gun köpte jag för 6 år sedan, en fjäderpistol, Silverfärgad Taurus p92. Fungerar fortfarande, någon kula som har suttit fast i manteln i ett år och har inte fått ut den, sen så fasnar fjädern på något konstigt sätt så att jag bara kan skjuta kulorna 1 meter fram. Så det är inte bästa kvalitén, får hoppas att min metall/trä vapen kommer hålla i många år.

Om de yttre delarna är utav metall så lär dom ju hålla i över 100 år. Inget man behöver byta ut där. Men att skita i att byta ut gummidelar och liknande, ja, försök men det kommer nog inte fungera efter 10 år. Sen om man bytt ut alla delar så är det ju inte samma vapen.
Jag är 18 år jag lovar.

xeno-morpheus
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:42 am

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av xeno-morpheus »

Angående farfars yxa så kan man ju spinna vidare på det. Beror nog i stort på hur man känner för objektet i fråga. Han som hade farfars yxa kände nog att det fortfarande var farfars yxa trots att allt hade bytts ut. Om man inte byter skaft och blad varje år så tycker jag man i viss mening ändå kan säga att det är farfars yxa.

Slitdelar behöver man ju förr eller senare byta. Förvisso imponerande om man INTE behöver göra det.

Sen kan man ju ta i beaktande att man bytt delar som egentligen inte måste bytas. TM original-delar mot Systemadelar måste man ju inte byta (eller inte jag i alla fall), men jag gjorde det ändå för livslängden.

Känslan av orginalvapnet finns ju där även om jag bytt en hel del delar på min G3 som är 14 år gammal.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av harlekin »

Så länge man inte byter ut allt samtidigt så är det klart det är samma vapen. SK. farfars yxa.

Slitdelar måste man ju byta. ;)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av nox_umbra »

Den egentliga frågan är om det verkligen finns någon som verkligen skrotar bössan när den blivit gammal/gått sönder.
hoppas verkligen inte det. :)
En annan rolig tanke är ju hur många ägare olika begangnade vapen har. Jag har sett en bössa som jag köpte begangnad på ASS och sedan la ut på airsoftbörsen efter en tids användande. och den bössan har jag sett säljas vidare vid ett flertal tillfällen.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av Kocken149 »

Det som är roligt är att andrahandsvärdet verkar vara detsamma oavsett hur gammal bössan är.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av harlekin »

Ja det är faktiskt intressant.

Ingen skriver ju nåt om åldern på bössan också. Skulle dock vilja säga att bara slitagedelar är bytta så gör åldern inte så farligt mycket. Inte enligt min erfarenhet iaf.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av viqs »

Min ptw är från 07-08 och den har fått lite kosmetik i from av andra receivrar, målning och annat pimp. Men det enda som är bytt internt i den är motorn. Rullar på som en baws fortfarande.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Marsupilami
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 04, 2012 12:54 am

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av Marsupilami »

Min WA Infinity 3.9" bör vara det äldsta, fullt fungerade originalvapnet jag har kvar av de jag köpt nya.
Den har tuffat på sedan 2001 utan några bekymmer. Ett av magasinen har börjat läcka lite, annars inget att rapportera.
Rätt imponerande för en GBB tycker åtminstone jag själv.

Skriv svar