crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av MaYAte »

Ministry: Som du säger så när bb'n lämnar innerpipan så börjar luftmotståndet verka, och som jag ser det
så om du har en ljuddämpare som är byggd för airsoft utan någon ljuddämpande funktion så kan ju insidan
se olika ut...visa kanske är byggda med en väldigt tajt innerdiameter och andra kan vara någorlunda ihåliga och
har mer utrymme för luft som i sin tur skapar luftmotstånd...eller vad tror du...tror du inte det spelar någon roll...?

om man har en ljuddämpare som har väldigt tajt innerdiameter så borde den ju verka som en typ av förlängning...?
säg att du har en ljuddämpare som ser ut som den andra jag ritade så proffsigt på bilden tidigare, och så har du en som
har en innerdiameter på säg 6.06 och din innerpipa på 6.03...borde de inte vara en viss skillnad i förlust av hastighet
mellan dessa två modeller...?

Snöhäst
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:09 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av Snöhäst »

kimjoh560: Varför spelar du inte in en film är du bevisar motsatsen? Både i precision o i ms/fps? Du store mästare.

Precis som jag läst folk som inte märkt att ljuddämpare inte gör någon skillnad på ljudet på airsoft vapen, likadant med det här. Bevisa motsatsen. Själv säger jag vad jag själv har upptäckt och varit med om, inte vad jag läst igenom att sitta på röven o läsa massa olika forum o tro att jag är någon doktor.

Samtidigt kan det vara för att mitt högst trimmade vapen är 130ms och jag spelar i skogen med en aksu som där sitter en 85 fjäder i, Kan hända att man inte märker samma skillnad på vapen som chronar 200ms. Men de är inget jag precis bryr mig om.


MaYAte: Det är fullt möjligt då jag varit med om "myten" själv (som kimjoh säger) har testat en som var bred/tjock som en tunna och en som var ungefär lika smal som yterpipan.
De svider när jag kissar.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av frange »

Visstitusan kan en ljuddämpare göra skillnad på ljudet, men det varierar rätt mycket på vad det är för dämpare (volym) och hur den är dämpad/vad den är dämpad med.

(osså lite OT nu när det ändå pratas ljuddämpning)
Men framförallt så beror det på vad det är för bössa och hur pass tyst bössan är från början. Är det en välshimmad box med lågt trim och silent head kit, med en bössa med lite ordentligare reciever som är i tjockt och lämpligt material utan en massa onödiga hålrum (tomma utrymmen som det kan eka i) så går det att få en bössa riktigt tyst.

Jag har hållit på en del med att ljuddämpa bilar jag byggt bilstereo i, så har testat med skumgummi och dämpmatta för högtalare, samt bitumenfolie inuti såna utrymmen inuti recievern, kring hopup och innerpipa, kring motorn/greppet, baktill emot och inuti stocken, samt tejpat över alla hål och övercylindern och bussningarna på gearboxen, och dessutom kladdat på Peak-Off (typ ljuddämpningsfärg) på boxen och inuti recievern, och tyst blev den bössan sen vill jag lova! :D

Bara en sån sak som att fylla en helstock med skumgummi kan göra en hel del för ljuddämpningen,så inte stocken agerar resonanskammare...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av Whopper »

Jag har lärt mig fel om ljuddämparen för länge sen när jag läste om den och att den lägre hastigeheten beror på speciella kulor som inte bryter ljudvallen. Dvs ljuddämparen minskar bara ljudet av gaserna och inte kulan. Jag får ta och "man up" och säga att jag hade fel. Dock undrar jag hur en ljuddämpare påverkar en aeg där kulorna är ganska lätta att påverka och där första kulan "kanske" virvlar uppe lite i själva ljuddämparen, om den andra kulan då släpps in i ett inneslutet större område som den tidigare kulan rört upp. Vad jag lärt mig var i allafall fel och jag tar tillbaka det jag sa.

Min fråga om man får använda fungerande ljuddämpare "även" om det är för airsoft, (då lagarna är lite lustiga och svårtydda) var mer inriktade på ägandet av ljuddämparen. Jag är inte hundra på vad som räknas som ljuddämpare. Jag har sett video på att den jag beställt(väntas om några veckor) dämpar ljudet, skulle troligtvis blåsa i tusen bitar om den satt på en riktig bössa. Jag är inte ett dugg intresserad av ljuddämpningen som sagt tidigare, men jag ska undersöka det när den kommer.

I mina öron så verkar det som att effekten beror helt på hur den är konstruerad och inom airsoft varierar ju den biten en hel del. Om den är konstruerad som en riktig(vilket inte verkar så svårt, se videon) fast i plast, räknas den då som en riktig ljuddämpare?
Att ljuddämpa en bössa lär hänga en hel del på gearboxen, i allafall på min så släpper den ut en hel del luft där. Om den biten tätas så att all luft färdas genom pipan så bör den påverkas betydligt mer, men sen är det ju den mekaniska biten som låter en hel del(om inte mest), och den lär vara svår att dämpa. Men har som sagt sett video på en märkar skillnad med och utan ljuddämpare,om den är sann lär visa sig när min kommer. Och som sagt tidigare så kan ju dom olika resultaten bero på att dom olika "barrel extensions" som finns på marknaden är konstruerade olika, en del kanske är lika ljuddämpare och en del kanske bara är pipförlängare.

Gammal video men undervisande.
http://www.youtube.com/watch?v=-keuXw5xfRs

För att tillägga något till tråden, så tycker jag du ska crona den utan ljuddämpare. Och för att se om det har någon effekt på kulans hastighet, prova det som sagts tidigare och crona den på ungefär samma avstånd som det blir med ljuddämparen fast utan ljuddämpare då.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av kimjoh560 »

@Snöhäst

Om du lägger fram en radikal teori som strider mot den allmänna uppfattningen om saker och ting får du allt bevisa den själv. Annars kan man ju hitta på vilka dumheter som helst och kalla det sanning.

Inser att du antagligen inte ser logiken i det och jag förväntar mig inte det heller, men förutom en smula lyteskomik finns ingenting att hämta ur en fortsatt diskussion. Du har gjort det ganska tydligt.


@Frange

Inte sugen på att slänga ihop up en guide? Bidrar gärna med saker som jag testat, främst på boltspringers. Är sjukt sugen på att tysta ner semi-snipern så att det går att spela ordentligt med den.


Angående trådens topic har jag en liten teori om bromsbandet av kulan, vet inte om bilden är tillräckligt tydlig men de blå linjerna ska motsvara luftströmmar och den gröna figuren själva BBn

Bild

Detta förutsätter ju att en hel del luft rör sig framför kulan så effekten med bromsande luftströmmar skulle antagligen bli större med pipor med större innerdiameter. Pipor som är kraftigt chamfrade eller "kronade" borde också bidra betydligt mer.

Bara spekulationer, utan någon väldigt aerodynamik-kunnig persons inlägg får vi väl nöja oss med garagevetenskap :P
Lgt. Skalptagare

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av MaYAte »

Kimjoh: Jag va inne på samma spår som dig där med din bild...gjorde ett liknande exempel fast inte lika fint som ditt
längre upp i tråden...inte heller nån expert på aerodynamik men vad jag vet on luftströmmar so ter dom sig ungefär så...:)

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av kimjoh560 »

Hoppsan, missade helt det helt och skummade igenom eftersom jag trodde det var en förklaring på hur ljuddämpare fungerar i praktiken :oops:

Nu vet jag inte om jag skulle kalla min bild för fin riktigt men tack för det!

Great minds think alike, antar jag :)
Lgt. Skalptagare

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av MaYAte »

Kimjoh: jo det måste ju vara så att det ordspråket stämmer då trots allt... :D

DaToolBox
Inlägg: 64
Blev medlem: sön jul 29, 2012 1:59 pm

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av DaToolBox »

@Lazt,

Jo tack jag vet att detta är ett forum för airsoft, Men likaväl så regleras innehavet av våra ärtbössor av b.la vapenlagen.

Så istället för att knäppa folk på näsan och vara nedlåtande i sina kommentarer, Så var då istället saklig och hjälpsam mot oss som är nya i gamet, För såvitt jag vet har vi alla någon gång varit nya inom denna otroligt roliga sporten!...

Ber om ursäkt för detta OT inlägget! Skakar på axlarn så där ja, Då går vi vidare. :P
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av Whopper »

kimjoh560: Jag tycker den där bilden verkar logisk. När bössan pumpar på så borde det ju bli en hel del som händer där inne.
Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Vänligen citera inte hela inlägg, framför allt inte med bild och allt. Att skriva nicket på den person man vill svara framför sitt svar räcker oftast gott.

Skriv svar