Sugru Flat hop up

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Cpt
Inlägg: 125
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Sugru Flat hop up

Inlägg av Cpt »

Fick idén härifrån, http://tw-owners.co.uk/viewtopic.php?f=14&t=824, PTW hop moddat med Sugru(http://sugru.com/). Tanken slog mig då att prova med en AEG och pistolpipa. I enkla steg går det till enligt:

1. Stoppa i ett 6mm rör, borr, något som fyller upp innerpipan och som är slätt.
2. Slafsa i lagom mängd på Sugrun i pipans hål. Pressa med fingret, använd en spattel, applicera helt enkelt lagom mängd i hålet.
3. Rulla pipan på ett plant underlag(A4-papper på bordet är att rekommendera).
4. Tanken med steg fyra är att packa till Sugrun och få en jämn "patch" som ligger i liv med ytter- och innerdiametern på pipan.
5. Låt härda i 4-5h>lirka sedan ut 6mm stålpinnen, borren whatever. Man kan troligen vänta lite längre, men det är runt denna tidpunkt jag tar bort den. Gör man inte det, kommer Sugrun suga fast i pinnen riktigt ordentligt, det som då sker är att man förstör den annars släta fina ytan på patchen när man drar ut den. Men efter 4-5h är Sugrun inte genomhärdad, men klarar av att hålla sin form.
6. NU väntar man i åtminstone 24h. Jag stressgjöt en patch till L96an i fredags i hopp om att spela med den på lördagen, men Sugrun hann bara härda ca 10-11h innan jag återmonterade hopupen. Resultatet blev att spacern(som även visade sig vara en gnutta för stor) tryckte ned patchen som härdade fast i "nedpressat" läge=mega hopeffekt, trots att man knappt såg "nedsticket" i pipan.
7. Slipa bort bula och "kant" på vanligt hop gummi och trä över pipan. Montera i hop hus med en "flat" spacer.

Just nu har jag inte mer vetenskapliga tester än att patchen jag gjöt i KWC M1911an(ligger strax under 1J i utgångshastighet) och kunde testa i lördags, gav resultatet "tappad haka". Riktigt konsekvent bana på kulan, inga direkta observationer att kulan stack åt random håll, utan rakt och fint(Green Devil 0,3g användes). Jag ställde hopen lite grovt och efter ca 55-60m spann kulan uppåt för att sedan plana av nedåt("klassisk hop bana" dock något hög), hur långt den sedan fortsatte kunde jag inte avgöra då buskage och grenar var i vägen.

Fler tester kommer följa. Har beställt ett extra hopup hus till AK5an och pipor och kommer jämföra "klassik" nub hop up, med Sugru flat hop. Men det första testet enligt mig bådar gott :)

Från vänster still höger: L96 org pipa. Deep Fire 6.02pipa som låg och skräpade. Random pistolpipa.
Bild

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av kimjoh560 »

Yes, fasiken vad najs. Det ska vi testa direkt! Det lär ju gå att använda till en hel del annat inom mekandet. Tätning tex.

Edit:

Beställde en uppsättning och ska testa det i någon av mina snipers. Kanske kan man smeta in borrskaftet med fett så att sugrun inte fäster? Det har fungerat när jag gjutit spacers av andra material tex. fogskum.
Senast redigerad av 1 kimjoh560, redigerad totalt 0 gånger.
Lgt. Skalptagare

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Twist »

Intressant. Jag har funderat på att göra likadant med silikon eller latex men sugru verkar onekligen mindre kladdigt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Taint »

Beställde lite jag å. Skall testas med PDI hopup för VSR10 samt att jag ska testa det till PTW. Återkommer med resultat!
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Johan__
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jan 11, 2013 4:31 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Johan__ »

Hur beter sig matrialet vid kyla? Hade varit väldigt intressant att se hur den där hoppen som fungerade väl beter sig efter ett gäng timmar i frysen.

mvh Johan

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Kalle »

+1 på Johan. Det ska tåla allt mellan +180C till -50C, men frågan är hur det förändras med temperaturen, ifall det blir väldigt hårt när det är kallt eller super mjukt ifall man krigar i bastun/ugnen.

Cpt har du möjlighet att titta efter slitage? Dvs hur slitstark sugrun är mot upprepad friktion. Man vill ju inte att den ska börja smula och släppa flagor i pipan.

Mycket intressant om det är så bra som du säger.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Taint »

Vad jag kan läsa mig till så är det inte designat för att tåla nötningar (exemplen var dock att använda sugru som sula till skor, rätt extrema nötningar då).
Dock är det ju en form av silikon, vilket de flesta hopupgummin är gjorda utav, så jag ser inga större "risker"!
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Kalle »

Jo precis, det borde ju inte vara några problem då det är silikonigt (nytt ord!) och påfrestningen är ganska liten, men det är för mig fortfarande ett frågetecken. Lat som man är så vill jag inte gjuta en massa gummi i en dyr pipa i onödan.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Cpt
Inlägg: 125
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Re: Sugru Flat hop up

Inlägg av Cpt »

Inte kunnat testa mer än, kommer förhoppningsvis ut i helgen.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Sugru Flat hop up

Inlägg av kimjoh560 »

Jag fick hem mitt paket idag. Börjar testalite efter jobbet. :D
Lgt. Skalptagare

Skriv svar