ICS kompatibelitet

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

ICS kompatibelitet

Inlägg av Omegamortis »

Hej!

Tänkte starta en samlingstråd om vad som passar till ICS M4/M16, då vapnet är lite udda jämfört med andra märken.

Det som gör ICS M4/M16 till ett lite annorlundare vapen är att gearboxen är delad, vilket gör den otroligt lättmekad. Nu har ju förvisso *TW också delad box, men det är en annan liga. Det bör tilläggas att vapenkroppen är lite speciellt utformad(pga. delad GB) Så man kan inte sätta ICS delade gearbox i en annan vapenkropp än ICS egna, och ej heller en vanlig V2 box i en ICS.

Gearboxen är även hållbarare än en vanlig V2. box. (XavierMace på Airsoftretreat har använt sin ICS med en MAG MS190 fjäder i över 13.500 skott utan att den har pajat.)

ICS har även lite speciella delar som normalt sett inte kan ersättas av "vanliga" delar. Dessa är: Hopuphuset (går att modda dit ett vanligt)

Triggerguard: ICS triggerguard är inte TM kompatibel, utan det är RS längd på den.

ARL: Går att sätta dit en vanlig, men då förlorar man fördelen med att man kan släppa på fjädern genom att trycka på knappen på höger sida av vapenkroppen.

Kolvar: ICS kolvrörsadapter är lite tjockare än vanliga kolvfästen, vilket gör att man endast kan fästa ICS egna kolvar. Det är dock lätt att modda dit en vanlig kolv. Man filar helt enkelt ner skenorna på kolvrörsadaptern en millimeter eller 2, så går det att fästa vanliga AEG kolvar.

ICS använder sig även av metriska gängor (rätta mig om jag har fel) Vilket gör att det kan vara svårt att hitta rails som passar rakt av. Dock så kan man gänga om receivern, vilket resulterar i att de flesta RIS/RAS går att fästa.
De RIS/RAS jag har erfarenhet utav är ICS egna, samt JBU:s långa RAS.

Sitter för tillfället på mobilen, så tråden kommer uppdateras senare, men skriv gärna vilka Ris/Ras som passar rakt av, vilka pistolgrepp, mm. Samt om det krävs modifikationer för att få vissa delar att passa, och isåfall hur man utför dessa.

Delar som passar rakt av (bekräftade):

JG Stubby Killer RAS (Twist)

Delar som passar efter lite modifikation:

DBoys standard barrelnut. Passar inte men kan övertalas genom att fila ner åsarna på gängorna, applicera autosol och skruva på och av nöten upprepade gånger. Gör rent och fyll på med slipmedel mellan varven. (Twist)
Senast redigerad av 3 Omegamortis, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: ICS kompitabilitet

Inlägg av Twist »

JG Stubby Killer RAS passar rakt av. Det har gängor som uppenbarligen är kompatibla med både TM och ICS.

DBoys standard barrelnut (är en kopia på G&P tror jag) passar inte men kan övertalas genom att fila ner åsarna på gängorna, applicera utosol och skruva på och av nöten upprepade gånger. Gör rent och fyll på med slipmedel mellan varven. Det tog nån timme för mig.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ICS kompitabilitet

Inlägg av Omegamortis »

Trevligt! Då skall jag uppdatera listan imorgon när jag får tid :)

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Stygge »

Just detta med gängorna har jag bråkat med. Mätt med tolkar och haft mig utan att riktigt få rätsida på eländet.
Tror mer att det handlar om att de har ett annat gängdjup än att den faktiska profilen/stigningen skiljer sig. Ska ta med bössan nästa gång jag åker till farsans verkstad och slänga upp den i profilprojektorn, är nog enda sättet att faktiskt komma till klarhet.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Omegamortis »

Åh, allright! Ja, det vore guld om man fick rett ut det där! Vore ju toppen om det bara är att slipa ner gängorna lite och helt plötsligt få de flesta RIS/RAS att passa, så man slipper gänga om kräket.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Stygge »

Tror dessvärre att problemet ligger åt motsatt håll, dvs att ICS har grundare skurna gängor än tex Dboys. Finns ett gängsnitt som åtgärdar detta problem men skulle hellre se en FF barrelnut som passar ICS så man slipper sabba kroppen om man någon gång vill återställa den.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Omegamortis »

Aj, det var ju inte roligt. Ja, det vore ju ultimat, så man slipper "förstöra" vapnet genom att gänga om den. Dock tveksam till att ICS kommer att släppa en. Men något kinaföretag kanske gör't. Hoppas kan man ju alltid göra.

Alternativt skaffa en till upper som är omgängad, men det känns ju lite onödigt dyrt.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Stygge »

Bara man löser vilken gänga det rör sig om kan man ju köra upp ett gäng. Har tom en CAD på en FF mutter någonstans på burken, kom mig dock aldrig för att säkerställa vilken gänga som gäller så den är bara halvklar. Har man tur går dett att må tag på maskintapp i rätt gänga, då blir det rätt enkelt att låta någon köra en serie bara man hittar nån med maskin och tid.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Omegamortis »

Såpass? Om du får reda på vilken gänga det är och färdigställer CAD ritningen, så finns det säkert någon som kan hjälpa till. Den lär ju sälja om inte annat. Vore riktigt smidigt att ha en sån mutter så man slipper gänga om som sagt. :)

Fractured
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 26, 2012 7:17 pm
Aktiv sedan: 2006
Ort: Stockholm

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Fractured »

Bra idé det här. Jag brukar kika in på https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... l=en#gid=0 för att kolla innan jag beställer nya delar.

Skriv svar