KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Obitwo
Inlägg: 32
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:48 pm

KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Obitwo »

Hej
Inspirerad av tidigare ombyggen och en del roliga projekt på Zeroin i UK:

http://forums.zeroin.co.uk/showthread.p ... light=m240

så tänkte jag här redogöra för processen att förädla och omvandla en Echo1 m240 till en så RS likt ksp58 / Mag 58 som möjligt. Efter mycket letande på nätet så har jag nu fått tag på tillräckligt många RS delar för att gå igång med projektet. Egun.de och gunboards forum är bra källor om man vill få tag i licensfria RS delar typ trästock sikten etc men det finns naturligt nog tyvärr inte mycket ute på den civila marknaden.

2 april 2013, 17:42:

Efter det var det dags att köpa själva bössan. Inokatsus bössor är ju slut överallt sen länge o poängen är ju lite att totalbudgeten med allt skall ligga avsevärt under en inokatsu fullsteel version ( som när de var tillgängliga låg på ca18-22.000kr- Ino visste att ta betalt, hehe). Echo1 vrsion skiljer sig en hel del beroende på var man köper den- om de är tillgängliga dvs - de verkar ha tagit slut lite här o där. Jag hittade en bra inomeiropeisk site som jag inte köpt ifrån tidigare: Safarasoftair , som ligger i San Marino ( lilleputtlandet i norra Italien). Klart billigt och låg frakt kostnad.

Bössan dök upp förra veckan i en standard låda ( se bild) men utan batteri och extra fjäder som eg skall ligga i- nåja lite får man acceptera för det priset. Dock hade jag otur- frakt skada Hjälp!/ F**k

Bössan har tydligen åkt i golvet när ngn haft den uppe. Spåren för infästningen av kolven hade fått en rejäl törn och en bit metall hade flugit av ( se bild)
Men efter att mailat Safara och skickat bild så lovar de en ny reciever samt att sätta i hipower fjäder jag ville ha som kompensation. Ok kompromiss men frakten via posten tillbaks gick på 480 kr bara för recievern/ lådan som bara den väger 5000kg fast den bara är i aluminium.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Kocken149 »

Ameeen! Duuu! Detta följs med spänning! Är barnsligt förtjust i ksp er.

Obitwo
Inlägg: 32
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:48 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Obitwo »

Ah, kul med feedback, tack. Fritt fram för kommentarer/ frågor under resans gång. Ser att jag inte lyckades få upp bilderna på själva bössan samt skadorna. Försöker igen senare ikväll.

2 april 2013, 20:21:

Så kommer här bilderna till ovan text? Ytbhandlingen är bara målad svart färg. Ursprunglig tanke var att grönlacka hela lådan precis som Ksp58 men då unikt svenska delar ( skyddsring runt främre sikte/kornet, bullig knopp på manöverhandtaget samt rakringat bärhandtag) mer eller mindre varit omöjliga att få tag på så lutar jag nu åt att mattgråbehandla den ala Fabrique Nationals ursprungsversion Mag58 ( anv av Rhodesia, SADF, Nederländerna, Belgien, initialt av USA mm)

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Nielsen »

Ska bli mycket intressant att följa detta projekt! MAG 58 är helt klart rätt väg att gå om man ska köra nato understöd i 7.62 ;)
Synd att RS delarna är så svåra att hitta och oftast rätt dyra men du ser ut att ha en bra start där!
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Obitwo
Inlägg: 32
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:48 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Obitwo »

Under tiden jag väntar på att få tillbaka lådan så går jag igång med pipan. Som de flesta delarna på Echo1 är den solid o i bra kvalitet, faktist är bärhandtaget i stål så får se om det är ngn poäng att byta ut den mot RS handtaget.
bildA.JPG
Delarna som skall bytas är däremot flamdämparen,kornet och gasregulatorn.
bildC.JPG
Här dyker jag på en typisk airsoft grej när det gäller delars kompabilitet mot RS. Hona/hane logiken för gängorna är tvärt om på Echon jämfört med RS så nu blir det intressant. Måste meo gå till en mekanisk verkstad och få tillverkat en adaptor (så vida inte någon vet någon bättre lösning)
bildB.JPG
4 april 2013, 21:10:

Och här kommer nästa utmaning: Kragen runt gasregulatorn är för tjock och måste filas ned.
bildD.JPG

Men RS träkolven accepterade bakre Echo metallskyddet utan gnäll. Med lite svinto och sandpapper blir det rätt bra och lagom "slitet". Inget behov av RS del där.
bildF.JPG

Obitwo
Inlägg: 32
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:48 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Obitwo »

bildÖ.JPG
Tack och lov för Dremel!
Att montera fästet blir inte heller så lätt. Även här helt olika principer, men med lite Dremel borrande så skall jag nog skapa spår i träkolven så att den sitter fint. Två av de långa stagen/pinnarna går och fint rakt igenom det hål som fins i trästocken och går därmed att ytterligare säkra infästningen -men det blir trångt för batteriet :)
bildÄ.JPG
En rolig lapp ifrån Posten damp ner - lådan har kommit tillbaks ifrån Safarasoftair - det blir till att sluta lite tidigare idag på jobbet, hehe

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Xelley »

Skönt bygge! Jag och en lagpolare monterade just träkolv på hans bössa (också en M240b, duktigt modifierad), vart ruggigt snyggt, och tillsammans med RS "pungen" till ammunitionen, samt lite försvarets IR färg så ser den just nu jävligt vass ut. En fråga till dig dock, vart hittar man RS flamdämparen? Det är den enda vi saknar nu för en komplett bössa =).
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Obitwo
Inlägg: 32
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:48 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Obitwo »

Kanske, på egun.de , sökord m240 , är det en som säljer flamdämpare DOCK ser de lite konstiga ut så det är nog inte den som ni e ute efter- ett annat tips e att köpa en airsoft flamdämpare till SVD -rätt lik den svenska/ eng / belgiska mag58

Tack för feedbacken förresten, lägg gärna upp en bild av ert projekt om du har någon - det blir bra som referens/jämförelse/ inspiration

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Nielsen »

Grymt läckert med kolven där! Den gör så sjukt mycket för hela intrycket. Är bakstycket stål eller pot metall?
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Obitwo
Inlägg: 32
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:48 pm

Re: KSP58 /Mag58 av en Echo1 m240

Inlägg av Obitwo »

Varken eller, den e i aluminium, som RS så det e bra.
Tillslut e lådan här och allt verkar vara i ordning. Kan rekommendera Safarasoftair, har även köpt en Zeta Lab Mosin Nagant av dem, seriösa och de har priser som asien men utan momspåslag i tullen (San Marino ligger i EU men de tror de har tramsigt låg moms) samt gnöleri ifrån importklarerare: "Vad e de här, vad skall du ha det här till, vi skickar det till Stockolm så får det kolla närmare under en vecka eller tre"
bildÅ.JPG
Nu e de dags att kolla vilka delar som skall bytas ut innan jag "fake parkerizing" sprayar lådan (Eastwood charcoal grey zinc phosphate).
bildZ.JPG
Echos matarlåda e nog den som står ut som sämst vs RS av alla delar
bildY.JPG
RS manöverhandtaget kommer oxå göra skillnad
bildX.JPG
Glömde fota bakre siktet men samma effekt här -klar skillnad mellan RS grå fosfaterade vs Echos målade svarta.
Äntligen allt på plats - nu e de dags att börja jobba!

12 april 2013, 10:11:

Nu är stocken färdig och blev lika faktiskt stabilare än originalet. Det tog dock 4h för att med Dremel invertera profilen samt borra upp skruvhål i stock samt metallstycket- men nu sitter infästningen som berget. Dock hade det varit bäst med RS i stål för denna delen men, finns det inte så finns det inte- får vara glad för de delar man har fått tag i.
bildV.JPG
Nu är det dag för matarlocket, självklart passar det inte heller rakt av, innerdiametern vid gångjärnet där fram är för tjockt, men tackolov är det enkelt fixat med att slipa lite på echons "lock- fjäderknopp" i potmetal, max 15 min.

Skriv svar