Motorfråga..

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
RescueTeam
Inlägg: 92
Blev medlem: lör jun 16, 2012 6:54 pm

Motorfråga..

Inlägg av RescueTeam »

Sökte men hittade inget svar som var riktigt tillfredställande.

När det gäller motorer så finns det två typer, Tourqe eller Speed.

Men vad skall man tänka på när det gäller dessa motorer, visst är det olika axlar men vilken motor är bättre än den andra??
jag har funderat på att byta motor i min M4 (en semi CQB vapen)... och har då bestämt mig att byta motor så att den spottar ut kulor snabbare..
men vad skall man välja i motor djungeln som finns? har sett olika max speed, 1000+ och allt, men vad är det bästa kontra ekonomin... har hört att systemas motorer skall vara mycket bra, men då får man se till kostnaden....

Så berätta gärna vad du anser är den bästa motorn för pengarna.... motivera ditt svar så kanske jag inte behöver ställa massor av följd frågor..

Hoppas på er hjälp....

Om Vapnet:
Grund: G&G M4
Kropp: metall
Pipa: Guarder 6.02
Hopup: G&G
HopGummi: Guarder silicone
Batteri: Lip 11.1v 20
Motor: ? (för mig okänt..ingen märkning)
FPS: ca: 85m/s 0.25g kulor
ROF:?

//Rescue
*Two commandment, same Commandment : Your´s - Don't survive your principal, Their´s - First takeout the bodyguard!!
*Certified Medic and Tactical Instructor - BG Security Mobile Training Team
*Certified CPR Instructor (Child, Hospital, AED)

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: Motorfråga..

Inlägg av Schultz »

High torque motor + high speed kugg är en ganska populär kombination.
En torque kommer i regel snabbare upp i varv(dvs toppen för snabba semiskott) medan en speed är snabbare när den väl är uppe i varv.

Jag skulle köpa en dream army, core, shs eller element high torque
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Motorfråga..

Inlägg av Grim »

Jag har rullat element i nästan alla mina bössor, utom min 416 med revulution box där jag har systema motor. Oavsätt.... Är väldigt nöjd med element motorerna, dom är väldigt pigga och inte så dyra.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

RescueTeam
Inlägg: 92
Blev medlem: lör jun 16, 2012 6:54 pm

Re: Motorfråga..

Inlägg av RescueTeam »

Men om jag skulle skaffa en Mosfetkrets så jag får burst funktion?! Ex. Merf 3.2 där du kan få burst/auto eller de andra där det är semi/burst...

Vilken motor skulle man då välja? Torque eller speed?
*Two commandment, same Commandment : Your´s - Don't survive your principal, Their´s - First takeout the bodyguard!!
*Certified Medic and Tactical Instructor - BG Security Mobile Training Team
*Certified CPR Instructor (Child, Hospital, AED)

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Motorfråga..

Inlägg av Paxz »

Vad som är bäst är svårt att säga eftersom det är två motorer till två helt olika saker. Ena är för styrka och den andra för snabbhet. En high torque motor underlättar arbetet vid högre trim, men har man inget högt trim så jobbar motorn lite på övertid istället så man får en betydligt högre RoF.

High speed är mest till för öka just eldhastigheten, speciellt vid lägre trim. Kör man dock på high speed motor i kombo med ett kraftigt batteri, svag fjäder eller t.o.m high speed kuggar så det oftast bara galet.

Jag hade aldrig kört på high speed om jag inte va specifikt ute efter att ha en väldigt hög RoF. En High torque motor i kombination med mosfet och/eller ett LiPo batteri ger oftast en högre RoF än folk förväntar sig.

Om du inte är villig att spendera runt tusenlappen på Systemas eller ASG Ultimate Series motorer så finns det flertalet billigare som inte går av för hackor. Är det främst kostnaden vi har i tankarna så har Element och Dream Army otroligt bra High torque motorer för pengarna. Hur deras High speed (om det ens finns ngåra) håller sig vågar jag inte uttala mig om då jag aldrig varit så förtjust i just High speed motorer. Varför just dessa är bra är mestandels priset i jämförelse med andra. Med en vettig high torque motor så har du en motor som drar mindre el, som reagerar snabbare och kräver lägre Volt på batteriet för att orka dra fjädern.

Mosfet + en bra motor och ett 11.1V batteri brukar ge mer än tillräckligt för CQB. Kör man enbart på high speed grejer så brukar rofen bli galet hög med högt slitage eller dålig matning som följd. Om du vill så kan jag försöka hitta någon vettig video på hur resultatet är med mosfet, en bra motor och ett vanligt LiPo batteri så vi har lite att gå på. På så sätt kan du själv säga om du tycker att RoFen är duglig eller om du vill ha högre (eller lägre).
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Setharakthe
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:02 pm

Re: Motorfråga..

Inlägg av Setharakthe »

Kan instämma med att Elements och dream armys motorer funkar prima för en bra peng...

Lite of topic... ett riktigt bra recept på dom gear boxar jag har byggt har varit kullagrad springguide, oringad nozzle, 100 el 95 fjäder, highspeed gears, mässings bustningar, highspeed motor, 7.4v Lipo, Mosfet och pistong med plast tänder (viktigt)

detta recept har hittils inte skapat ett enda ras för mig medans många jag känner som kör på 11.1v har ras lite titt som tätt skalar pistonger eller om dom haft metall tänder på pistongen rent av spräckt gearboxen.

Skriv svar