Sprayfärg för camo och gummi?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
bewnie
Inlägg: 71
Blev medlem: mån okt 15, 2012 6:49 pm

Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av bewnie »

Tjoho!
Har fått hem min BAR-10 och tänker ju självklart camospraya den. Problemet jag stött på är att det är som en gummibeläggning på just denna bössan och jag har märkt att en del sprayfärger får en reaktion mot gummi. (Jag målade en hjälm och råkade lägga den på tjejens pilatusboll. Fick en reaktion då färgen började "lösa upp" gummit så det blev kladdigt trots att färgen hade torkat.) Så nu undrar jag om det är olika gummityper eller färger som inte funkar ihop. Eller snarare om någon vet färger som funkar bra för just denna bössan. :)
Tack på förhand!

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av kimjoh560 »

Jag har målat en handfull BAR-10 och kan säga att det aldrig kommer bli bra om du inte slipar bort gummibeläggningen för även om färgen sitter bra så gör gummit under inte det.

Spola av spånet i duschen och använd handskar så att det inte blir flottfläckar från händerna. Jag vill också passa på att rekommendera röda stjärnans Fosco färg.

När du målat och allt torkat ordentligt så kan du spraya lite silikonspray på en kökssvamp och gno på stocken med den släta sidan så blir det slätt och fint och det mjöliga ytskiktet försvinner.
Lgt. Skalptagare

bewnie
Inlägg: 71
Blev medlem: mån okt 15, 2012 6:49 pm

Re: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av bewnie »

Tackar! Precis allt jag behövde veta :D

airoftmax
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 26, 2013 6:35 pm

Re: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av airoftmax »

Jag målade min AEG bössa med hjälp av schabloner jag köpte på nätet från Danmark och billigare Krylon från England i 4 färger.
Kunde sedan måla i digitalt mönster, blev ganska bra, men svårt med schabloner. Måste planera i förväg vilket mönster det blir när man skalar av schablonerna.
Bild kommer.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av kimjoh560 »

Här har du lite inspiration iform av några utseenden min sista (numera någon annans) BAR-10 har haft


Bild[/URL]
Bild[/URL]
Lgt. Skalptagare

airoftmax
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 26, 2013 6:35 pm

Re: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av airoftmax »

@kimjoh560
Mycket fint mönster. Vad har du haft för material, egna schabloner, för att skapa mönstrena? Gillar "nätmönstret".

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av kimjoh560 »

Först målade jag hela vapnet med Fosco mattsvart. Sedan camomålade jag det medd luddiga sneda fält. Efter det virade jag in hela vapnet i ett nät och målade på med crc glansig svart.

Egentligen var det hela ett misstag eftersom jag fick slut på färg och blev tvungen att måla färdigt. Det är därför ljusgrön är så dominant.
Lgt. Skalptagare

bewnie
Inlägg: 71
Blev medlem: mån okt 15, 2012 6:49 pm

Re: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av bewnie »

Det är riktigt snyggt även om det var ett misstag. Jag hade dock tänkt gå mer på stuket med att lägga på blad och kvistar och sedan spraya. Gjorde det med min SR-25:a och tänkte göra det lite mer välgjort denna gången ;)

airoftmax
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 26, 2013 6:35 pm

Re: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av airoftmax »

Tack för att ni båda delar med er om målningssätt. Målade just klart med nätmönstret med hjälp av min camo nätscarf. Blev snyggt. Målade även airsoft skyddsmask.

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Sprayfärg för camo och gummi?

Inlägg av kimjoh560 »

Jag håller på att bygga en MTB från scratch med nya delar i gammal ram. Tanken var att göra en snakeskin camo på den enligt samma princip. Tror det kan bli sjukt nice. Det går ju kasta in helt andra färger om man vill men det lutar åt att köra med klassiskt woodland-palett.

Har du några bilder på resultatet Max?

Färgen vi använder är ju gjord för lite tuffare tag så det kommer bli riktigt nice :)
Lgt. Skalptagare

Skriv svar