Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Deriveh
Inlägg: 48
Blev medlem: lör mar 30, 2013 11:02 am

Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Deriveh »

Vad är skillnaden?

Jag har nämligen en PJ LR300 och PJ har slängt i ett boreup system från fabrik. Nu när jag gjorde lite beställning så slängde jag med en ny nozzle men kom på nu idag någon dag innan leverans att shit, behövs det kanske inte en särskild bore up nozzle? Och, jo, så klart ska det vara det.

Men jag har inte lyckats hitta vad skillnaden är. Så, varför behövs det en särskild bore up nozzle?

Jag har även försökt räkna ut hur min cylinder påverkar min pipa/hastighet/precision.

Från början satt där i en 290mm pipa samt ett boreup system. Detta borde vara alldeles för stor cylinder volym för den här pipan, så jag har beställt en 407mm pipa, frågan är om den är tillräckligt lång?

Jag har även trimmat ner vapnet och satt i en M110 fjäder istället. (Står från PJ att det var en M120 fjäder i från början, men enl vissa sidor så är det faktiskt en M130 fjäder i från början, chronade iallafall 133ms ur boxen med 0,2 bollar.)

Jag har nämligen problem med att alla mina kulor bara dyker rätt ner efter ca 15-18m, kan inte påverka det över huvud taget med hopupen, så har börjat misstänka att det kanske är den för stora cylinder volymen? (Har för säkerhets skull beställt ett nytt hophus samt nytt hopup gummi.)

Tack på förhand för hjälpen. :)
A&K PTW - WE Scar-L GBB open bolt - M1911 Lawman GBB - M92 GNB
Always shoot first and then call whatever you hit the target.

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Droopfy »

Det låter ju snarast som att du har ett hopuprelaterat problem. Börja där.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

veduren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:11 pm

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av veduren »

Låter som om din spacer inte trycker hårt nog på hoppgummit.

Deriveh
Inlägg: 48
Blev medlem: lör mar 30, 2013 11:02 am

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Deriveh »

Ok, då lär väl det lösa sig när jag bytar ut gummit och spacern. :) Hade hört att hopupen sög på PJ LR300 så var rätt så beredd på det när jag köpte vapnet.

Men kommer min nya nozzle att passa på cylinder huvudet? Då allt ihopa är bore up, utom den nyan nozzeln.
A&K PTW - WE Scar-L GBB open bolt - M1911 Lawman GBB - M92 GNB
Always shoot first and then call whatever you hit the target.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Sv: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av ohman »

Bore up nozzle har en större innerdiameter än standard. Dvs röret den sitter på är grövre än på ett standard cylinderhuvud.

Du bör inte behöva byta nozzle dock. Täta boxen och kör med det nya hop up-huset så ska det fungera bra.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Deriveh
Inlägg: 48
Blev medlem: lör mar 30, 2013 11:02 am

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Deriveh »

Ja just det, det är något som jag ser folk skriva hit och dit "Täta boxen"... Hur då? Hur tätar man boxen? Byta till bättre delar eller är det något som jag helt missat?

(Jag är väldigt ny på att meka med airsofts, detta är mitt första gevär, bara haft en gas pistol tidigare, typ de senaste 10 åren... ^^)
A&K PTW - WE Scar-L GBB open bolt - M1911 Lawman GBB - M92 GNB
Always shoot first and then call whatever you hit the target.

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av kungaron »

Du gör helt rätt i att byta gummit i din P&J. Det är nämligen ingen vidare kvallé på den. Kör Guarder eller Madbull. Funkar klockrent!

Sen om du lirar med Bore Up och 110 fjäder. Gå upp i kulvikt typ 0.28 uppåt. Enl test jag och en kompis(främst hans förtjänst) gjorde så med tyngre kulvikt på ett vapen med kort pipa, schysst hopup och bore up så kommer du grymt långt dvs grym räckvidd!

Deriveh
Inlägg: 48
Blev medlem: lör mar 30, 2013 11:02 am

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Deriveh »

Fasen också, har precis beställt 10000 0,25g bollar. Tja, antar att de får duga ett tag framöver. hehe

Är 2st madbull shark gummin som jag beställt. (Silikon, ett 60 grader och ett 70 grader.)
A&K PTW - WE Scar-L GBB open bolt - M1911 Lawman GBB - M92 GNB
Always shoot first and then call whatever you hit the target.

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Droopfy »

"Täta boxen" är lite missvisande.

1. Pistonghuvudet måste sluta tätt under kompression.
Lättast testar du det genom att hålla cylindern med rörets ena ände mot handflatan. Tryck sedan ner pistongen rakt uppifrån. Luftrycket skall göra att du inte kan (med rimlig kraft) trycka ner pistongen längre än någon centimeter.

Edit: I detta läge kontrollerar du även att pistonghuvudet löper lätt och fint och att den släpper igenom luft åt andra hållet. Täta med handflatan när pistongen är i botten, dra upp pistongen. Denna ska inte skapa något vakuum utan ventilera ner luft i cylindern.

2. Samma sak fast du monterar cylinderhuvudet och håller för hålet för nozzle. Inga läckage här heller. Det funkar även att skapa trycket i cylindern med munnen.

3. Återigen samma sak fast nu med nozzle monterat. Kontrollera att det sluter tätt oavsett nozzle possition.

4. Tätning mellan nozzle och hopup.
Lägg in nozzle löst i hopuphus med monterad pipa. Sätt pekfingret mot nozzle och tryck lätt in den mot gummit. Blås genom pipan. Inga läckage får förekomma.

När du monterat ihop bössan igen skjuter du några skott, kontrollerar genom hopuphusets inmatningshål att nozzle är i sitt främsta läge.
Blås genom pipan, men låt ingen tro du försöker ta livet av :dig. roll: (Lämpligt att inte ha batteriet anslutet eller kula i loppet)
Pipan, hopup, cylinder ska nu vara tätt som ett grodarsel.

Så brukar jag göra. Uteslut en sak i taget.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Deriveh
Inlägg: 48
Blev medlem: lör mar 30, 2013 11:02 am

Re: Bore up air nozzle och bore up över huvud taget?

Inlägg av Deriveh »

Tack så mycket för tipsen, ska kolla det här när jag fått grejorna och ska öppna upp det hela igen. Dock har det än så länge sett lovande ut, gjorde som sagt 133ms ur boxen med 0,2, 121ms med 0,25. Nu efter shimning, byte av pistong samt byte till m110 fjäder och lite allmänt meck så gör den 105ms med 0,25. Har lite att pyssla med här framöver i vart fall. :)

(Fan, det är lika skoj att meka med vapnen som det är att skjuta med dem!)
A&K PTW - WE Scar-L GBB open bolt - M1911 Lawman GBB - M92 GNB
Always shoot first and then call whatever you hit the target.

Skriv svar