Ljuddämpare

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Korpen 1337
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:18 pm

Ljuddämpare

Inlägg av Korpen 1337 »

Hej jag har funderat på att köpa en ljuddämpare men undrar om dom fungerar till en AEG eller är det så att det bara ser coolt ut :?:

mentaganon
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 07, 2012 8:09 pm

Re: Ljuddämpare

Inlägg av mentaganon »

Mest för coolhetsfaktorn och för att gömma längre innerpipor!
Det finns mat i huset...och den har vapen!!!
Mina affärsredovisningar

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Oiric »

Jag vet inte hur du gör med dina ljuddämpare, Mentaganon, men de jag har fungerar prima.

Allt handlar om vad du stoppar i din ljuddämpare.
Jag tar en gammal AEG-fjäder (eller annan fjäder med bra innerdiameter) och lindar antingen skumgummi eller jute runt hela fjädern. Tjepa sedan fast materialet så det inte snurrar av innan du stoppat in allt i dämparen.
Jute fungerar bäst faktiskt, men jag har noterat att även memoryfoam (tempur-maddrass) fungerar mycket bra.
En fjäder fungerar bättre än en cylinder som är hel.

Sen är det bara att se till att inget ligger i vägen för kulbanan inne i dämparen.
En dämpare går ju dock att använda för att täcka en lång innerpipa, men IMO bör de användas som ljuddämpare.


Notera dock att detta bara dämpar en del av ljudet. En AEG har ju en motor som för en massa liv också, och det ljudet dämpas inte med en ljuddämpare.

Takolander
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:42 pm

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Takolander »

Jag har bara en ljuddämpare (till mina AKs), en kinatillverkad PBS-1. Den dämpar definitivt, blir bara små puff-ljud istf BLAM BLAM BLAM 8-)
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

Sir Fondlebottom
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 15, 2012 10:09 am

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Sir Fondlebottom »

Ljuddämpare behöver ofta egen modifikation, om inte annat står i butiken, för att få till dämpningen. En förstärkte till och med mitt ljud innan jag stoppade skum i den heh, men yes, de fungerar, om inte annat så tar de bort det vassa i ljudet.

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Acepalm »

Min erfarenhet av ljuddämpare är att dom allra flesta kommer med skumgummi redan monterat på insidan och medans det såklart inte gör några underverk så brukar det som tidigare sagt ta bort den skarpa snärten från pipan. Har aldrig varit med om att någon fått hem en 'tom' ljuddämpare, men det beror såklart på prisklassen också.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Killen_med_skorna
Inlägg: 115
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:03 am

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Killen_med_skorna »

Funkar väldigt bra på sniper och semi-sniper då snärten när kulan lämnar mynningen blir väldigt svår att höra på 30 meter plus... Således blir det svårare och förstå varifrån skottet kom.

Edit: Rättade till en fin typo.. ;)
Senast redigerad av 1 Killen_med_skorna, redigerad totalt 0 gånger.

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Stag »

När pipan lämnar mynningen? :D Hoho.

Som föregående talare sagt, alla mina dämpare hittills har kommit med skum i sig, och har väl iofs gett varierande resultat, men alla har hjälpt.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Ljuddämpare

Inlägg av harlekin »

funkar bra om man tar ut skummgummi men då som ljudförstärkare. ;)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Daumier
Inlägg: 57
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:30 am

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Daumier »

Jag har en M4-2000 dämpare på mitt gevär, och den funkar bättre än förväntat. Jag vet inte om smällen blir mycket tystare från geväret men ljudprofilen blir mjukare, så att säga. Bössan blir bara så jävla lång...

Edit: Den är då fylld med skumgummi från när jag fick den.

Skriv svar