Polarstar

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Hiawatha
Inlägg: 132
Blev medlem: fre sep 28, 2012 1:43 pm

Polarstar

Inlägg av Hiawatha »

Hej.

Ber om ursäkt om liknande tråd redan finns!

Har blivit lite intresserad av att prova en polarstar på senaste, vad är eran syn på det systemet ?
Har kollat in kompletta paket från Amped airsoft, Hade uppfattningen att detta var betydligt dyrare!
Säg att man skulle beställa ett set från amped, vad mer behöver man för att komma igång? 62/3000 eller 90/4500 SLP ?

Vad är det för underhåll som gäller med polarstar?
Har fri tillgång till hpa om det nu har någon större betydelse.

Mvh

Packe
Inlägg: 289
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 am

Re: Polarstar

Inlägg av Packe »

Jag har bara använt mig utav det i min M240, men än så länge gillar jag det skarpt. Inte lika realistiskt som Daytona Gun, men mindre underhåll och "driftsäkrare", P* är nog det driftsäkraste på marknaden. Ända nackdelen är ju priset.

Underhåll är minimalt, har för mig att du ska smörja nozzlen var 25k kulor, and thats it.

Jag skulle köpa allt utom tank från amped, du får använda den i Sverige men det är lite jobbigare att få den fylld då den inte har Pi markering utan den amerikanska. Trots att de säger samma sak. Många tror dock att mak inte får använda amerikanska flaskor, så bara för att slippa tjafset köp flaskan i Sverige. (Du kan dock inte hydrotesta tuben i Sverige utan PI märkning)

Däremot SLP rig ETC kan du köpa från dem.

Allt annat som har med HPA att göra kan du gå till hypersports.se för att få hjälp, de har de mesta och sjukt trevlig service.
Min Affärsredovisning



ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Hiawatha
Inlägg: 132
Blev medlem: fre sep 28, 2012 1:43 pm

Re: Polarstar

Inlägg av Hiawatha »

PI märkningen skulle mao göra det enklare att fylla den tex hos lokala dykklubben ?
Har släkting som kan fylla på obegränsat inom sitt arbete nämligen.

Känns som man får ett ganska bra pris på rubbet annars eller är jag ute och cyklar ?
Hur många boll räcker 3000 samt 4500 tank till i runda slängar ?
Dom mindre ser ju just betydligt mindre ut :)

Tack för hjälpen

Packe
Inlägg: 289
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 am

Re: Polarstar

Inlägg av Packe »

Precis, och du kan "förnya" tuben här då den bara kan användas i x antal år innan man måste hydro testa den för att se om den håller ETC.

Och sedan från Hypersports är de inte ätte mycket dyrare för att vara i sverige.

Det finns en uträkning för att få fram det där, men min 90Cu 4500 höll för 4000-5000 kulor på 80 Psi. Så jag skulle köpa en "stor" tub på direkten så är det löst.
Pris vet jag faktiskt inte hur mycket billigare det blir, men det är ju bara att jämföra prisern. :)
Min Affärsredovisning



ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

baracken
Inlägg: 164
Blev medlem: lör maj 19, 2012 8:49 pm

Re: Polarstar

Inlägg av baracken »

Kan inte hitta deras hemsida, kunde bara se ett svenskt företag som hette så och dom sålde vattenrutschkanor :p känns inte rätt

PerceptIon
Inlägg: 115
Blev medlem: tis jun 12, 2012 5:04 pm

Re: Polarstar

Inlägg av PerceptIon »

Hypersports? Första resultatet på google...

Tänk på att du behöver en dykartank att fylla från. Och en såkallad fillstation. Du kan inte fylla direkt från en dykarkompressor till tanken... Och inte alls från en vanlig kompressor, men det vet du redan väl?

Angående system utan pi märkning så är det olagligt att sälja sådana vidare, transportera på allmän väg, eller att fylla dom.

Så köp bara en Pi märkt tank och var glad.

Och angående provtryckning så är det var femte år på komposittankar och var tionde (om jag minns rätt) på ståltankar.

baracken
Inlägg: 164
Blev medlem: lör maj 19, 2012 8:49 pm

Re: Polarstar

Inlägg av baracken »

Hittade nu :) tror jag råka stava fel först

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Polarstar

Inlägg av Genocide »

Har själv köpt in en massa p* grejer.
Jag köpte en box från bingo airsoftworks pga special till min sr25.

Köpte en till box, slang samt 90 tub hos redline airsoft.
Köpte en 68 tub på en tyskt ebay sida. Helt ny.
Regulator köpte jag av en kompis som kör p* sen tidigare.

Jag blev rekommenderad redline, därför jag handlat där. De har allt du Behöver. Deras slang är tydligen tokbra med.

Har inte läst om någon som sabbat sin p* ännu. Verkar vara extremt underhålls"fria".
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Packe
Inlägg: 289
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 am

Re: Polarstar

Inlägg av Packe »

@Perception

Du får faktiskt fylla, transportera och använda flaskor utan PI märkning som privatperson, företag får dock inte sälja dem ännu. Men det arbetas på det.

Anledning till att jag vet det är för att jag har en Amerikansk tub och fick höra att den var värdelös, kontaktade Ninja Paintball (de som gjort tuben), och fråga om de kunde hjälpa mig.
De skickade mitt ärende vidare till Hypersoorts och då fick jag detta svar.

Hej Pascal


Gick snabbare än jag trodde då jag hade reglerna för detta i närheten, här nedan är ett citat på ett klargörande från Jan Nilsson som jobbar med dessa frågor på MSB.


Denna förklaring reglerar dock endast användandet, och det är därför vi i dagsläget ligger i tvist med MSB om försäljning av sådana kärl - som jag förklarade per telefon.


Jag har markerat den text nedan som är utav särskild vikt, och som är den argumentation du kan använda dig av om någon inte vill fylla flaskan.


I övrigt så hittar du vår adress längre ner i mailet, och du är välkommen förbi och fylla flaskan hos oss.




Date: Thu, 4 Apr 2013 14:13:33 +0000
Hej,

Först och främst vill jag be om ursäkt för att detta ärende dragit ut på tiden, men nu har vi haft ett möte med Rättsenheten samt fått möjlighet att diskutera frågeställningen med Europeiska Kommissionen. I punkterna 1 och 2 nedan följer MSB:s syn på din fråga om kärl som används på paintballgevär.

1. Dessa kärl omfattas inte av direktivet 2010/35/EU om transportabla tryckbärande anordningar och behöver därmed inte vara märkta med pi-symbolen (π). Anledningen till detta är kort och gott att syftet med tryckkärlet inte är transport.

2. Om kärlet ändå transporteras i trycksatt tillstånd, och därmed utgör en transport av farligt gods, kommer en sådan transport i de allra flesta fall undantas bestämmelserna i regelverket. Detta då MSB:s uppfattning, utifrån den information som erhållits, är att det är privatpersoner som utför transporten och det farliga godset är avsett för sport och fritid (se undantag i ADR 1.1.3.1 (a)).
Med vänlig hälsning
Jan Nilsson
______________________________
__
Teknisk handläggare
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Enheten för farliga ämnen
651 81 Karlstad
Min Affärsredovisning



ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Hiawatha
Inlägg: 132
Blev medlem: fre sep 28, 2012 1:43 pm

Re: Polarstar

Inlägg av Hiawatha »

Härligt med svar!

Men varför inte köra med medföljande tank då det verkar helt safe ?
Får jag inte hydrotesta den om 5-10 år annars ?

Som jag förstår det med amped's luftrig som medföljer, så måste jag kör på en slp tank sen ?
Är detta bra eller anus ?

Skriv svar