Blank Firing Grenade Ammo

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
tvaettis
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:23 pm

Re: Blank Firing Grenade Ammo

Inlägg av tvaettis »

Vet att en i mitt lag köpte blanka 9mm utan problem. INGEN lincens krävdes

Defqon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2012 11:18 am

Re: Blank Firing Grenade Ammo

Inlägg av Defqon »

Köp slakt patroner. De är licensfria och funkar perfekt. Vi i teamet kör blå ask. Lagom pang och 50 smällar för drygt 300kr
Niima.se
Fd Costa.

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: Blank Firing Grenade Ammo

Inlägg av Schultz »

9mm blanks är licensfria vad jag vet. Aldrig fått frågan om licens, inte heller mina lagkamrater
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: Blank Firing Grenade Ammo

Inlägg av 5224 »

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.htm
Vapenlag (1996:67)
1 kap. Lagens tillämpningsområde
7 § Denna lag gäller inte
a) hagel och andra massiva kulor,
b) projektiler avsedda för armborst eller för luft-, kolsyre-, fjäder- eller harpunvapen,
c) kolsyrepatroner,
d) patronhylsor utan tändhatt avsedda för handvapen som lagen tillämpas på, och
e) patroner avsedda för start- eller signalvapen.

...bara att köpa på, har haft ett intermezzo med tullen för många år sen, men en utredning senare så släpptes patronerna och skickades hem till mig, inga problem efter det, fullt lagligt och bara att köra.
Non Belior Solum Melior

Mason
Inlägg: 230
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:30 pm

Re: Blank Firing Grenade Ammo

Inlägg av Mason »

Costa skrev:Vi provade hagel blank.... fy fan i helvete va det smällde. Aldeles för högt! Och granaten flög en liten bit med. 9orna är lagom.
Det som är olämpligt är att komma på pyrospel utan riktiga hörselskydd. :x

Rent allmänt funderar jag på vem man egentligen lurar när man hostar spel där pyro är tillåtet men det ej är reglerat att bära riktiga hörselskydd. Sett det på flera ställen... Jo, comtacs är dyrt men jag ser hellre att den personen som tycker det verkar onödigt inte deltar och slipper skada sig. En Enola i ett slutet utrymme typ trapphus är absolut tillräckligt för att skada hörseln om man inte skyddar sig.
Dessutom finns det billigare alternativ.

http://www.ebay.com/itm/Howard-Leight-R ... 51b8619dd0 Dessa kostar ca 430 Kr med frakt och duger alldeles utmärkt för riktiga skyttar.

Edit: Vet att det här är en annan diskution men kände det var nödvändigt att ta det när det börjades tveka mellan 9mm och 12 guage. Tvivlar dock inte på att 9mm duger aldeles utmärkt till att blåsa trumhinnor med heller :)

Defqon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 15, 2012 11:18 am

Re: Blank Firing Grenade Ammo

Inlägg av Defqon »

Med den slakt ammo jag använder från nima.se blir det en flamma. Rejäl nog att kunna sätta eld på något. Ingen jätteflamma. Men det kan. Skulle vilja påstå att brandrisken är likvärdig med enola gaye. Sen vet jag ej om annan ammo är säkrare.
Fd Costa.

Skriv svar