Bioval Max kulor??

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Robban_M90
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 12, 2014 2:12 pm

Bioval Max kulor??

Inlägg av Robban_M90 »

Ska till Mercs nu till helgen och enligt reglerna så får man inte BB Bioval Max kulor användas! Vilka kulor är detta? Vad är bioval är det samma som biokulor?? Har inte riktigt förstått detta än tydligen :lol: :| :?:

Får jag använda Green Devils, 101 INC Extreme för det har jag och dom är gröna vilket var det andra kravet!? :roll:

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Wiggen »

Kort och gott:
Biovals kulor är av ett hårt, glasliknande material. Detta gör att de är bra mycket farligare än vanliga plastkulor i samma hastighet.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Uffe_C »

Ja, sådant är ryktet. Kanske dags att skicka en påse Bioval till Mythbusters :D

Att de skulle vara farligare finns det väl ingen som kunnat lägga fram några bevis för. Man skulle lika gärna kunna hävda att de är säkrare om de inte splittras när de träffar en mesh-mask.

Någon lär ha lyckats skjuta igenom en glasruta som var några mm tjock på kort avstånd (och enligt samma rykte, med högt trim). Det är inget som oroar mig det minsta, det finns en anledning till att skyddsglasögon inte är gjorda av glas.

I min korta karriär inom airsoft så kan man bara förundras över alla olika tankar och idéer som finns kring det där med säkerhet. Någon vill förbjuda vissa kulor, någon annan vill förbjuda HPA, en tredje sänker CQB gränsen med 10 m/s emedan en fjärde enbart tillåter semi och den femte inte tillåter granater och häromdan snackade jag med en som förbjöd 8 mm kulor. Det finns nog lika många idéer som det finns arrangörer.

Det är nog lugnast att göra som de säger och svälja lite stolthet även om man vet att de har fel, det blir nog roligast för alla så. :D

/u

Finnen
Inlägg: 213
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:57 pm

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Finnen »

Med tanken på att rutan ifråga som sköts sönder var en plexiglasruta på en begagnad fm-fordon ligger det nog en del i sanning i historien.
Tar hellre det säkra före det osäkra i detta fall.
Bilderna på fordonet ifråga fanns på eftersnacks-tråden från spelet där det inträffade.
Dessa blev kvar på gamla forumet och tyvärr flyttades dom aldrig till nya.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Rufs »

Uffe_C skrev:.
I denna tråd; den självutropade nybörjaren som vill tillåta bioval.

Sällan hört på maken.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Kocken149 »

Vanliga bioval biokulor är inte hårda, tvärtom faktiskt. Sköt riktigt bra tills en råkade gå sönder och det blev smulor i matningen på min m249. Fick ta isär och rensa ur för att det skulle mata igen.

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Uffe_C »

Rufs skrev:
I denna tråd; den självutropade nybörjaren som vill tillåta bioval.

Sällan hört på maken.
Som du ser ovan, det råder olika uppfattningar om detta. Jag ville framhäva att varje arrangör har sin egen uppfattning om vad som skall vara tillåtet och inte, det är ganska godtyckligt.

Är du över 18 år?

/u

Teemu76
Inlägg: 52
Blev medlem: tor maj 29, 2014 5:48 pm

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Teemu76 »

Bioval var populära för ett antal år sen, men pga. diverse dokumenterade skador på fordon, bla. på tangospelen, så förbjöds dessa av många arrangörer...
Har själv spelat med dessa, uppfattar dom som hårdare än andra kulor.
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

Eadcruzher
Inlägg: 205
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Eadcruzher »

Uffe_C frågrar Rufs om han är över 18... Vart är mina popcorn?

Ärligt talat så tror jag ingen arrangör i det här landet tillåter Biovals kulor längre. Det är vida känt att dom är hårdare än vanliga biokulor och kan förstöra bilrutor och skyddsbrillor.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Bioval Max kulor??

Inlägg av Kocken149 »

Har dessa hemma:
http://shop.wizeguy.se/se/art/bioval-bi ... -0-30g.php
Jämförde nyss med Green devil. GD kulorna var mycket hårdare. Kanske har biovalkulorna ändrat sig sen dom var hårda. Skjuter bra gör dom iaf.

Skriv svar