Hop up 'läpp' för stor

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av Maercosh »

Hejsan igen, har äntligen funnit var mitt problem sitter. Köpte madbull blå hopup gummi och samtidigt så blev min FPS extremt låg, kollade idag över hopup-huset ordentligt och märkte att det krävdes mycket kraft att få kulan att rulla genom pipan även när hop up-funktionen är helt avskruvad. Det beror väl då på att hopupgummits 'läpp' (bucklan som trycker på kulan) är för stor.
Genomförde testet genom att montera ihop hopuphuset på pipan men med pipan utanför vapnet. La en kula vid ingången och tryckte lite på den så den skulle komma förbi hopupgummits ingång, sedan stannade kulan igen. Alltså där hopupgummits buckla satt.
Jag drog slutsatsen att bucklan i gummit är för stor, är inte speciellt erfaren och min gissning kanske är helt fel :?
Bör jag köpa nytt gummi(har inte kvar original)? Borde jag fila ner bucklan inuti gummit?

Ha de gött, Marcus.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av ohman »

Sitter spacern rätt?
Om den hamnat på tvären trycker den antagligen ganska hårt på gummit även om du har nollat hopen...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av Maercosh »

Ja den ligger rätt, la/tryckte i den åt sidan, alltså tvärt om mot pipans riktning.
Men känns ju som kag gjort något fel eftersom den trycker så väldigt mycket även med hopen nollad.
Kan ladda upp bild senare och se om den sitter rätt...
EDIT: Som ni kan se här så är madbulls buckla betydligt större, men vet inte varför det inte skulle fungera. Många andra använder ju madbull blå utan problem :S
12380910_1218433254852962_1622579113_o.jpg
Madbulls är även några millimeterr längre än original, gör det någon skillnad?
12874306_1218433301519624_341148772_o.jpg

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av ohman »

Hur ser det ut när det är monterat i pipan?
Att det är längre borde inte ha någon betydelse utom möjligen bättre tätning. Vad är det för vapen?
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av livewire »

Madbull tend to be a little harder to than cheapy ones to stop double feeding etc even mire so with the shark series, but try to reseat it with and see if it helps, sometimes the can catch twist etc and get a little fubared, the length won't affect it, lightly coat the outside with silicone oil to help get it in the hophouse a bit easier, it's even recommended by madbull to lightly oil the inside of the bucking with a new mount, you could try that and see if it helps,it'll take a mag or 2 to get rid of excess
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av Maercosh »

Det är en JG SL8 så allså samma som en JG G36. I pipan ser det helt vanligt ut, knölen trycker ner i pipan som den ska bara att ytan som rör kulan är för långt nedtryckt i pipan. Kanske borde testa att köpa en H-spacer istället?
Satt på det gamla gummit som var svart och lite hårdare material, hade ingen silikon så fick bli glidmedel :lol:
Testade att ta av gummit igen och sätta på det ett flertal gånger för att se om jag kanske satt det fel men det gav inget bättre resultat. Däremot när jag satt på original-gummit så kunde kulan rulla egendom utan hopp. Kanske ska testa en H-spacer som sagt eller ett nytt gummi. Annars är ju R-hop ett alternativ om gummit ändå inte fungerar...

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av ohman »

Det låter otroligt konstigt, har kört madbull i flera JG G36 utan problem.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av Maercosh »

Ska testa originalgummit,om det är dåligt testar jag mer med madbull
EDIT: Jag tog det som en självklarhet att använda den vanliga plastbiten som trycker på spacern, den ska jag väl inte byta ut?
EDITEDIT: Testade nu med originalgummi, kändes sjukt underbart att kunna träffa folk på 15 meters avstånd igen :D Lite surt bara att man köpte ett gummi som inte funkar...

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av ohman »

Jag skulle snarare vara oroad över det faktum att den inte fungerar... Om inte madbulls gummi fungerar så kommer inte något annat eftermarknadsgummi passa heller (om det inte är någon form av fabrikationsfel på just det du fick). Har du någon annan innerpipa att testa med?

Vad kör du för kulvikt?
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Hop up 'läpp' för stor

Inlägg av Maercosh »

Får hem nya pipan på tisdag, blev en madbull Python 6.03 509mm långt. Ska testa med madbullgummit då, bara lite tråkigt att jag inte kan testa den hemma... Om jag inte skjuter ut på centrum förstås...
Använder swiss arms .25g kulor

Skriv svar