Flat hop-up ( hjälp )

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av ohman »

Widebore har blivit populärt under de senaste åren. Tightare pipa ger högre utgångshastighet (mindre luft smiter förbi kulan) men orsakar lättare pipstopp (ojämnheter på kulan, smuts osv), en pipa med mer spel blir mindre känslig. Dessutom krävs det att en tight pipa är extremt slät på insidan för att ge bra precision, vilket inte speciellt vanligt i airsoftsammanhang (de flesta dyrare piporna är det, läs 1000 kr+) men billigare varianter håller vanligtvis inte samma kvalitet vilket leder till att du får högre utgångshastighet men sämre precision.

Jag är inte helt inne på teorin kring widebore, men jag tror att det är tänkt att de ska minimera kontakten mellan kula och pipa och istället hålla kulan flytande på en kudde av luft, vilket borde ge bättre precision.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Twist »

https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 0&p=229713

Widebore tycks inte vara bättre trots allt, men man kan ju inte vara 100% säker på att testet är oberoende.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Marcules »

WB fungerar generellt bra i hpa bössor. Däremot så är luftkuddes teorin om varför de gör det skitsnack. Om vi utgår ifrån att våra airsoft kulor följer samma fysiska lagar som allt annat i världen så kommer det skiljande lufttrycket över och under kulan att tvinga den uppåt mot övre delen/"taket" av pipan.
-:Skogsfrisk:-

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av ohman »

Jag är benägen att hålla med Marcules, hop effekten borde få kulan att åka längs med övre delen av pipan. Men jag har inga bevis för den tesen :)

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Twist »

Hittade den här: https://letsbuildone.wordpress.com/myth ... -dynamics/

Ytterligare hål på ytterligare en myt kanske?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Acepalm »

Uträkningarna stämmer men frågan är om det är medräknat att projektilen i sitt utgångsläge drivs över hopup-ytan innan det påbörjar sin färd i pipan, kan tycka att en utjämning av trycket under projektilen bör bilda en luftström som den inte kommer kunna bryta igen när luften väl börjat passera, men jag är inte på långa vägar någon fysiker. Detta förutsatt att hopup-verkan inte är fullständigt minimal då såklart.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Twist »

Jag har för mig att jag har läst någonstans att det var belagt att kulan "rinner" längs med taket, nåt med höghastighetskamera och transparent pipa, man jag för mitt liv inte minnas var det var. Google ger ingenting.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Marcules »

Ehh, jag känner mig ju rätt mycket mindre säker nu iaf. Men jag TROR ändå att kulan studsar längs med taket, om kulorna inte nuddade pipan så borde ju inte pipkvalite spela någon roll, men det kan nog de flesta hålla med om att det gör.
-:Skogsfrisk:-

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Flat hop-up ( hjälp )

Inlägg av Twist »

Ja, om det finns något som är genomgående i alla uträkningar, teser, teorier och tester så är det just att pipans kvalitet spelar roll. Det måste förvisso inte betyda att kulan befinner sig just mot pipans "tak", även om min magkänsla gillar den förklaringen mest. Om man ska följa "kulan svävar i mitten av pipan omgärdad av luft"-spåret så skulle pipans yta mycket väl kunna påverka hur stabilt det där luftflödet är, till exempel. Vi talar ju om ~0,05 mm luft så det kan inte behövas mycket för att störa. Ska man istället följa det gamla hederliga "kulan studsar mellan väggarna"-spåret kan man också komma fram till precis samma sak.

Så, några helt deduktiva slutsatser är ännu inte inom räckhåll. Jag hatar verkligen när det är så. :evil:
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar