AK-vapen till Vietnam-impression

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Osnaz
Inlägg: 69
Blev medlem: mån nov 24, 2014 9:43 pm

AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Osnaz »

Hej hej :-)

Jag är i tagen med att införskaffa utrustning och vapen till en VC/NVA utrustning och undrar vilken AK som skulle funka? Självklart (i en perfekt värld) så vill jag ha en Real Sword typ 56/1 men vilka andra är att rekommendera? Är ute efter mycket trä och vikt (stål)
Hur är King Arms AK47 och Cymas 042? Har tidigare haft både en Cyma 040D och en Cyma 045A och var nöjd med båda

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

Hur stor är din budget, och kan du tänka dig att beställa från utlandet?

Osnaz
Inlägg: 69
Blev medlem: mån nov 24, 2014 9:43 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Osnaz »

Helst ifrån Sverige iom jag inte mekar själv och jag vill slippa strul med att skicka bössan över halva jordklotet om ett garantiärende skulle uppstå. Jag har en budget på ca 3500:-

kawa
Inlägg: 62
Blev medlem: tis mar 29, 2016 5:52 am

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av kawa »

Det finns nån type 56/1 i köp&sälj om jag minns rätt.
Annars är cyma bra skit 8-)

Edit: En 56/2 är det.
bra memes

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

Om du strikt vill hålla dig inom din budget så rekommenderar jag att köpa en CYMA-variant här i Sverige. De funkar alltid.

Hade jag själv fått välja så tar man annars precis den man vill ha från början, annars kommer man att ligga sömnlös på natten och tänka "Tänk om jag hade lagt till pengar och fått det jag verkligen ville ha..." :)

Denna alltså.

Eller varför inte denna?

Då beställer man alltså från Polen, så inte från Kina eller annat långväga land. Polen är med i EU, så man slipper tull och moms.

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Grim Nyberg »

Vad jag fattat det som fanns inte "AKM" varianten av Type56 i vietnam-kriget, utan den tidiga AK47 varianten. Så en real sword Typ 56 vore fel.

Med din budget och typ av vapen du söker hade jag nog kört på denna G&G AK47 som till och med säljs på forumet: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 51&t=39745
Edit: Kolla dock så att det inte är plastversionen, det är ju lite tråkigare.


Type 56, tidiga AK47 varianten: http://s134.photobucket.com/user/Blue_F ... d.jpg.html

Type 56, senare AKM varianten: http://world.guns.ru/userfiles/images/a ... type56.jpg

Vissa varianter har inbyggd bayonet och andra inte.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

Fast NVA hade väl både tidiga och sena Type 56or? Kan ha fel, men jag hade uppfattningen att på i all fall slutet av 60-talet så hade vapenleveranserna kommit igång på allvar från Kina och Sovjet, resulterande i en del AKM/Type 56 v2 här och där. Köper man en Real Sword så får man dessutom en mycket gedigen kvalitetsbössa, vilket är värt att fundera på.

Sen är det ju lite så att jänkare som varit med i kriget inte alltid vet exakt vad det var för slags bössor som fienden hade, utan klumpar ihop allt under termen AK47 :)

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Grim Nyberg »

Jo jag trodde det också först till dess att jag började kolla då jag var i samma banor med VC bössa.

Har iaf inte hittat en enda bild. Men jag blir gärna motbevisad med bild, då det skulle underlätta även för mig, som sitter på en AKM variant jag lätt hade kunnat skifta delar på.

Det närmaste jag kommit är nån SF med AMD65, vilket var rätt "top of the line" då. Även nån av dom stridande vietnameserna mot VC som haft East german AKM. Men just type 56 har jag inte hittat en enda AKM av. Men blir gärna åter igen motbevisad på den fronten, så jag lätt kan bygga om min.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Osnaz
Inlägg: 69
Blev medlem: mån nov 24, 2014 9:43 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av Osnaz »

Som sagt så är tyvärr Real sword utanför min budget samt att AKM känns lite för "modern" Så om man tittar å enbart AK47 med trädetaljer och stål och övrig metall vilken är att rekommendera? Cyma? King Arms? G&G? Har en själv en G&G GK74M och den är väldigt gedigen

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Inlägg av KronaN »

OK, om du beställer från svensk ÅF och vill hålla dig under 3.500 kr så kan denna kanske vara intressant. Trädelarna är i plast, men kan kanske bytas ut mot träkit framöver?

Helt i metall till skillnad från CM.028 som är en klon av TMs gamla AK47. Om det inte stör dig med receiver i plast, så lär den vara fullt duglig - fast då hade jag nog hellre personligen valt Maruis klassiker direkt. Hade en själv en gång i tiden, underbar prestanda och finish trots plasten på utsidan :)

Rekommenderar dock att kika på återförsäljare inom EU, det är väldigt smidigt att beställa från t.ex Gunfire, Taiwangun, Begadi etc.

Skriv svar