M240B

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Martex
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 15, 2016 8:10 pm

M240B

Inlägg av Martex »

Någon med erfarenhet av M240B, som vill dela med sig av den?
Är lite halvsugen på ex denna varianten.

- Hur går dem original? Stämmer m/s på 122?
- Vad har ni bytt ut/uppgraderat? (Syftar inte på förändrad ROF nu, tänker mer på vad som brukar gå sönder/hålla sämre kvalitet osv. Vad bör jag byta ut först med andra ord?)
- Bra att tänka på angående spelstilen med LMG, som folk kanske missar?
- Fördel med M240B kontra M249, om någon?
- Tips och tricks inför köp, rent allmänt.

Ute efter lite erfarenhet från er som faktiskt lirat ett tag med sådan här bössa helt enkelt! ;)

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: M240B

Inlägg av Majoren »

Har ingen erfarenhet av just m240b men har ägt en mk46(m249) och sitter i nuläget med en mk43(m60) mekat o spelat mycket med båda.

Det du kommer behöva byta förr eller senare (troligast förr) är pistongen till en med metalltänder. Det är oftast vad som ryker först. Sen kommer troligtvis kuggar. När det är bytt så skulle jag personligen sätta i en mosfet. Dock lite beroende på vad du kör för batteri. 7.4 lipo så klarar du nog dig ett tag ändå. Sen en high torque motor, det skadar ju aldrig!

Angående spelstilen. Skjut, mycket! Du är till otroligt stor hjälp om du tar rollen på allvar och försöker hålla nere FI medans dina lagkamrater rycker fram. Skit samma om du träffar någon. Kommer dina lagkamrater fram och tar objektivet så har du lyckats. Se bara till att du kör bursts. Även KSPs motorer kan bli för varma o ge upp ;)

Angående m240 vs m249 så har inte direkt m240 någon fördel alls i det själva praktiska. Du bär runt på några extra kilon och en längre bössa. (Beroende på vilken m249 vi snackar om)

M249 med para stock och kort pipa så har man förmodligen den kompaktaste "fullblodslmgn) inom Airsoft. Inte mycket längre än en vanlig m4 och väger kanske runt 5kilo med fulladdat magasin.

M240b, m60 och pkm tillhör de lite tyngre KSPs.
Mk43 som jag har ligger på 6800gram(8.2 kilo med laddat mag, 5000 0.28 bbs) och m240 ligger på 7800 gram oladdat.

Tips för nyinköp av bössa, skruva åt alla skruvar! Mycket som är löst från fabrik när det är massa insex. Dra bara inte sönder gängorna, det är kinametall och det är inte det starkaste!

Hoppas jag inte rörde till det mer för dig! :)
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: M240B

Inlägg av Mickepicke »

Jag har ingen erfarenhet av lmg men alla AEG fungerar ju i princip likadant. Det förata och enklaste du kan uppgradera på vapnet är hopup, skaffa en kvalitéts pipa eller polera upp originalpipan. Gummi och spacer gör även stor skillnad på träffsäkerheten.
Mosfet är ju i princip ett måste om man ska kunna spela med ett vapen längre än ett halvår(annars blir kontaktytorna i avtryckaren totalt igensotade och vapnet slutar skjuta)
Kan tänka mig att gears-piston-motor måste vara av bra kvalité i ett vapen som ska skjuta så pass mycket(speciellt motor då den lär brinna upp annars). När du ändå plockat isär bössan så byt ut metallbuasningarna, se till att få perfekt AOE och att även kolla så den är tät och inte läcker luft någonstans. Shimma är alltid bra då vapnet håller längre och låter mycket bättre.
Detta var inte så mycket om just LMG utan mest bra uppgraderingar overall
Detta var skrivet från mobil så ursäkta stavfel

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: M240B

Inlägg av Westesson »

Ska du använda den till en impression eller vill du ha en bara för att den är snygg? Om du vill ha en där riktiga förlagan har lite grövre kaliber, så rekommenderar jag A&K's PKM, M60 eller mk43 istället. Då dom är smidigare att spela med och så kan man köpa extra gearboxar till dom för cirka $90. Och det tar bara några minuter att byta dom, så det är smidigt när man är på spel, så slipper man tex ha en reservbössa.

Skriv svar