Sida 1 av 3

Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: tis aug 21, 2012 7:35 pm
av grimm
Hej, jag hittade ingen bättre passande forumsdel, så jag testar här..

Jag undrar lite över hur starka lampor är som i allmänhet inte skadar ögon, och som spelare accepterar i spel. Vilken lumen brukar vara vad arrangörer anser gränsen vid cqb tex? Jag vet inte om jag tänker spela ännu, men lamporna jag har känns lite väl starka att använda vid ett spel, så därför frågar jag er mer erfarna spelare om råd. Jag har sökt lite och det verkar inte va något man direkt diskuterat i diverse forum.. Skulle jag börja spela, är det sista jag vill att skada någons ögon med för stark lampa.

Så jag är tacksam för alla råd, eller länkar till diskussioner, eller vad ni själva kör med för styrka som inte upplevts dåligt av andra i spel.

MVH,
grimm

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: tis aug 21, 2012 7:44 pm
av Lazt
100-900 lumen brukar väl vara det vanliga, med de flesta runt 200-350 sådär, kanske gått upp lite senaste åren. Skada någon gör du knappast (blinkreflexen klarar biffen), men det är grymt obehagligt att spela mot någon som har 500+ lumen tycker jag.

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: tis aug 21, 2012 8:11 pm
av grimm
Använder folk seriöst sån styrka som 900 vid spel??? 200 tycker jag verkar rätt mycket, iaf vid cqb. jag stoppade nyss i ett 3.7 i denna lampa, http://airsoft-club.com/shop/flashlight ... flashlight. Den vill jag inte titta mot när jag la den på ungefär 5 meters avstånd..

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: tis aug 21, 2012 9:12 pm
av Jimmi
Köpte en 600 lumen lampa med 2200mAh batteri förra veckan, ska testa den i CQB-spel denna vecka, kan återkomma och berätta om jag fick någon kritik.
Som jag uppfattat det så är det väl lite så att har man en riktad search-light istället för en utspridd ljusstråle, så blir det extremt mycket ljus på samma plats och det kan skada ögonen, därför köpte jag en med bredare ljusflöde.

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: tis aug 21, 2012 9:44 pm
av Finnen
Såg ett par spelare jag känner använda 900lumens vapenlampor på NL2, resultatet var jämnförbart med att se en spotligthshow under sportgala :P
Om inget annat var dom väldigt effektiva i att förblinda motståndare på 50+ meter.

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: tis aug 21, 2012 11:07 pm
av Thinker
Vilken vapenlampa som är lämplig eller bäst finns massor med åsikter om. Vissa anser att ju mer lumen desto bättre. Men tänkt användning påverkar helt klart som jag ser det, och beror också vad man har för krav, taktik och annan utrustning.

Vid CQB är det lämpligast med en 200-300lm lampa väl fokuserad med mest av ljuset i mitten med lite spridning utanför, har man tänkt smyga omkring i mörker och tända när man behöver och vill "behålla" mörkerseende lite är en 150-200lm lampa bättre. Högre effekt tenderar blända en själv en hel del när man belyser väggar osv närma, en fi utanför kommer enklare se ett rum/korridor som lyses upp via reflexer/återsken även om du är tyst. En 500-600lm+ med "mycket ljus ditåt" är bra om man just ska lysa upp marken/omgivningen framför ordentligt, men blir ofta för kraftig. Sätta en 500-600lm lampa i nyllet på något på 5m är inte snällt. Men visst, finns de som medvetet använder kraftiga laser i ansikte/optik på folk också.

Ska man spela med bildförstärkare/smyg omkring i mörker på storspel/milsim behöver man tänka på mer, för en IR lampa kan vara praktiskt samt att man kanske vill försöka hålla sig "dold", ja även med vitt ljus man man minimera sin "synlighet", och en tokkraftig lampa som lyser upp en hel skog drar till sig mer uppmärksamhet än en svagare lampa som har mer fokuserat ljus. Ja man syns för de man lyser på och för andra närma, men de som är 150-500m bort reagerar inte på att skogen därborta just började lysa. Och en alldeles förkraftig lampa gör att återsken kan lysa upp egna spelare och de som flankerar. Räkna inte med att alltid blända de som belyses.

Generellt sett gillar jag spelare och fi som använder alldeles för kraftigt ljus, och använder det för situationen på "fel" sätt som jag ser det. Jag har ofta nytta haft mer av fi med kraftiga lampor än problem med dem, speciellt på storspel där jag själv haft bildförstärkare.

Mycket kommer i slutänden till vad man själv gillar, hur man spelar och vilket taktik samt vad för typ av spel man spelar.

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: ons aug 22, 2012 6:01 am
av grimm
Jag är som sagt mest ute efter något som inte skadar ögon på folk. Inte vad jag "gillar".

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: ons aug 22, 2012 6:44 am
av Boogieman
Nja, en stark lampa skadar ju inte någon per se, möjligtvis om de blir bländade och snubblar.
Det behöver du inte vara så rädd för.

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: ons aug 22, 2012 6:55 am
av Finnen
Det man bör dock ha i åtanke är att allt har sin gräns, att bli belyst med en 900+ lumens lampa i ansiktet när man bär NVGs är ingen höjdare (eget ansvar, jag vet, men finns något kallad folkvett), specielt på civila modeller som oftast saknar automatisk avstängning vid för kraftig ljus och kan då leda till skador på ögonen.

Ta allt med måtta, finns en anledning till varför majoriteten av proffsen ses använda 200lumens lampor även när kraftigare finns att tillgå.

Re: Vapenlampor och rekommenderade styrkor för spel?

Postat: ons aug 22, 2012 7:04 am
av Boogieman
Finnen har helt rätt. Även om det är kul med lampor så förstör det mycket av nattspelen, oavsett om folk har NVGs eller ej. Ljus ska användas sparsamt nattetid, för även om du ser tio meter framför dig, ser folk dig på hundratals meter.

Jag har en M3X på 125 lumen som vapenlampa, men även en ficklampa i bältet med 450, för att kunna använda den vid andra tillfällen. Dock ej som vapenlampa.

Men, som flitig nattspelare uppmanar jag dig att skaffa en svag lampa och inte använda den för mycket.