Next Gen HK416c

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
totte102
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 18, 2012 8:16 am

Next Gen HK416c

Inlägg av totte102 »

Hej på er.
Är det någon som har erfarenhet av TM next gen HK416c?
Duger den även för skogsspel?
Är ute efter en kompakt bössa så därav valet sv denna.

Tacksam för feedback.

Haarax
Inlägg: 79
Blev medlem: fre dec 05, 2014 12:58 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av Haarax »

Funkar, men om du vill höja utgångshastigheten från ~90 ms kan en del jobb och delar behövas. Rekommenderar Vfc 416c istället.
Cowards die in shame

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av viqs »

Haarax har du ägt en next gen? Det går alldeles utmärkt att trycka in en 120-fjäder och gasa om man nu vill det men redan direkt ur lådan så kommer den skjuta lika långt som godtycklig bössa med skogstrim.
Vill du få ut ännu mer räckvidd så rekommenderas Prometheus mjuka lila gummi och en flat nub. Jag och en kompis körde båda det i våra next gens med mycket gott resultat.
Min gjorde precis 100 och skjöt riktigt långt och rakt.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av Herr Nilsson »

Problemet med c är att de är dåligt med utrymme till batteriet, d är smidigare på den biten.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Haarax
Inlägg: 79
Blev medlem: fre dec 05, 2014 12:58 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av Haarax »

C bör dock tillåta quickchange då kablarna inte är i vägen. ;)

Viqs:
Jag har endast följt diskutioner på olika sidor om Next gens och m120-fjädrar, och det är klart att endast en liten skara vet att det funkar, medans nästan varje misslyckande rapporteras och skapar obalans i åsikterna.

Jag äger en stock 416, som har gjort mig någorlunda besviken ännu, och som den är skulle den inte vara helt lämplig för skogen. Men dina tips om uppgraderingar är väldigt välkommna.
Cowards die in shame

totte102
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 18, 2012 8:16 am

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av totte102 »

Tack för alla svar:-)

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av viqs »

Haarax, smacka i en m110 fjäder och jobba på att få allting snortätt. Köp en bra pipa och gummi så ska du se att det händer grejer.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

fluffgroda
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jun 02, 2012 5:13 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av fluffgroda »

Jag har ägt en tm hk416d i drygt tre år och en tm hk416c i ett och ett halvt.

I 416d satte jag in en m110 och en pdi-pipa och behöll resten stock. Ganska nyss gick en tand i pistongen och jag tog isär lådan. Pistongbytet var nödvändigt, men i övrigt var det minimalt slitage på kugg mm.

Jag körde med 416c, stock, på skogsspel senast i söndags. Den går fint att använda i skogen som den är. Pipbyte mm behövs egentligen inte. Jag har testat att flytta över pipan från min andra bössa med hop och allt (internt är de så pass lika att merparten passar rakt av). Skillnaden mot stock var inte stor, om någon. Med det sagt så föredrar jag m110 mot m90 i skogen främst för att kulona når sitt mål snabbare.

Jag tror du kan bli mycket nöjd med en 416c som skogsbössa och ge den gärna lite högre trim om du vill det, men var i så fall beredd på att pistongen ger upp till slut som min gjorde. Du kommer dock behöva öppna boxen för att få loss fjädern första gången, som du antagligen redan vet. Men sen är fjäderbytet på c-modellen snabbt och lätt.
Bier, Wurst und Sauerkraut!

totte102
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 18, 2012 8:16 am

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av totte102 »

Kan man även få ett tips på kulvikt till HK416c, funkar det fint med 0,28 eller ska man hällre gå ner i vikt?

fluffgroda
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jun 02, 2012 5:13 pm

Re: Next Gen HK416c

Inlägg av fluffgroda »

Jag kör med 0,28 eller 0,25, mest beroende på vilka kulor jag har hemma för tillfället. Tror bössan är som alla cqb-trimmade bössor i det avseendet - de går lite bättre med tyngre kulor men den lägre utgångshastigheten märks om man går för högt. Hoppen har inga problem att lyfta en 0,28 kan jag i alla fall intyga.
Bier, Wurst und Sauerkraut!

Skriv svar