Serva bössa som legat?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
dma
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 01, 2017 10:56 am

Serva bössa som legat?

Inlägg av dma »

Hej på er!

Ska precis börja spela igen i en ny stad med ett nytt lag efter ett uppehåll på en fyra-fem år. Min gear har legat i en (rumstempererad) källare hela denna tid, och jag funderar på om och vad som kan ha rasat/torkat/whatever under den tiden. Vill gärna att den ska funka hyfsat felfritt på första spelet. När jag lirade innan så var det en i laget som tyckte det var kul att meka, så jag har alltid bara lämnat över allt till honom som servat och fixat allt åt mig. Därför har jag jäkligt dålig koll själv på hur saker och ting hänger samman. Därför tänkte jag kolla lite med er hjälpsamma själar! :)

Bössan funkade felfritt vid senaste spelet, som ju dock som sagt var i andra ändan av decenniet. Men finns där saker och ting som blir dåligt bara med tiden? Saker som ska bytas ut eller smörjas in? Jag förmodar att batterierna är toast och borde köpas nya, eller? Fjädrar och liknande, hur bra klarar de sig?

Har en kinabygd G36:a, men kan för allt i världen inte komma ihåg märket trots ivrigt letande.

Mycket tacksam för svar!

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av ohman »

Enklast är att sätta i ett nytt batteri (eller testa ladda det gamla) och prova.

Hop up gummit kan ha torkat ut, fjädern bör klara sig så länge den inte legat i spänt läge, men som sagt, det enklaste är att helt enkelt testa den innan spel och se hur det funkar.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

dma
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 01, 2017 10:56 am

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av dma »

Hej!

Tack för svar! Bor hyfsat centralt i Stockholm så det är lite svårt för mig att enkelt testa bössan utan att göra min omgivning orolig. :)

Får kika på gummit då! :)

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av ohman »

Fyll en kartong med trasor, bubbelplast eller dylikt, testskjut på den inomhus :)
Även om du inte kan se kulbana (om du inte bor i en väldigt lång lägenhet) så märker du om resten fungerar som det ska.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

antonanton
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 21, 2015 9:20 pm

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av antonanton »

Precis, bara att lägga en kudde i en papperspåse och panga på.
Du kan även testa utgångshastigheten genom att skjuta igenom en vanlig, tom 33cl burk med .20 kulor. Funkar helt okej om man inte har en chrono :)

dma
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 01, 2017 10:56 am

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av dma »

Toppen, tack för hjälp! :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av Twist »

Sk "burk-chrono" är ett notoriskt dåligt sätt att testa utgångshastighet på, speciellt om man använder den med en annan kulvikt än man tänker spela med, men kan möjligen användas för jämförelse mellan två vapen eller samma vapen före och efter en uppgradering. Alltså, vet du hur vapnet presterade mot en burk innan du lade ner det i källaren så kan du se skillnaden. Om det är säkerhetsavstånd du vill ta reda på är det riktig chrono med den kulvikt du tänker spela med som ger det enda mätvärdet du kan använda till något öht.

Det du bör vara uppmärksam på är att smörjmedlet i boxen torkar när bössan ligger länge och friktion är dåligt. Jag har själv varit med om kuggsallad i ett helt fabriksnytt vapen som bara hade varit skyltex i några år. Det hade inte gått mer än ett par hundra kulor igenom vapnet. Det är inte säkert att det går att höra eller märka på annat sätt än att öppna boxen. Det behöver du ändå göra för att göra den tät, vilket den ganska säkert inte kommer att vara efter så lång tid.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

antonanton
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 21, 2015 9:20 pm

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av antonanton »

Ja precis. Burkar funkar ju bra innan/efter man har meckat och om man skjuter inomhus så man inte kan se kulbanan ändå. I brist på annat. Men en riktig chrono behövs ju innan man tar ut bössan på spel såklart :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Serva bössa som legat?

Inlägg av Twist »

Jag använde ett gäng flyttkartonger som stod lutade mot en vägg som kulfång/förändringsindikator när jag bodde i lägenhet. Man ser rätt tydligt hur många lager kulan tar sig igenom och kan få en ballpark-uppfattning om vad senaste meckinsatsen har gjort för skillnad. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar