Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Inlägg av jcastor »

Tja, monterade en ljuddämpare på min ak för att se lite extra cool ut på Söndagens spel 8-) Kan även tillägga att innerpipan fortfarande är originallängd och inte går ut i dämparen.
Jag chronade och provsköt geväret innan och efter för att se att dämparen inte ställde till några problem.
Fick en något lägre utgångshastigher efter montaget, funderade en stund och insåg att detta helt enkelt beror på att innerpipan är en bit ifrån chonografen, det är med andra ord som att jag skulle ha hållit geväret 20cm ifrån chronografen när jag sköt vilket innebär att kulan hinner tappa fart innan men mäts.
Jag ligger fortfarande inom samma säk-avstånd så det spelar ingen roll för mig men det fick mig att fundera på om detta är ok eller inte och om det i så fall skulle kunna användas om man behöver få ner utgångshastigheten om man behöver det.

Är väldigt delad när det gäller detta, det känns som ett fusk då geväret i sig fortfarande skjuter lika hårt som innan men samtidigt är det i princip samma sak som att ha en innerpipa som är kortare än ytterpipan och jag skulle inte reagerat om någon sagt att de kapat innerpipan för att få ner hastigheten.

hur känner ni där ute för detta? Är det fusk eller inte :D

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Inlägg av ohman »

Håller med Uhoz ovan, så länge du spelar med bössan som du chronat den ser jag inga problem med detta, precis som du säger så är det ungefär samma sak som att kapa innerpipan. Sen lär det inte göra någon extrem skillnad på säkerhetsavståndet misstänker jag, har dock inte testat :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Inlägg av Vaksai »

Så länge du spelar med den som den chronade ser jag inga större problem, den är ju då chronad "vid mynningen".
Visst, kör du med en 30 cm lång ljuddämpare och skruvar av den så kanske det kan vara värt att chrona om.

Skriv svar