Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av HrodgarHippie »

Ok, så jag har en KSP (A&K M60) som jag nu vill göra så högljudd som möjligt i bygget. Självklart ska det på en ljudhöjare på flamdämparen, men jag tänker internt.

Jag har redan kollat ut att jag vill ha stål/alu-pistong och pistonghuvud för bra ljud i smällen, men jag fick en liten tankeställare när jag tittade på cylinderhuvuden.

De är ju alla dämpade på något sätt. Är det att tänka på att byta gummit på huvudet till typ.. hårdplast? Eller rent av skala av det helt och justera AOE genom att sätta brickor mellan pistong-phuvud istället? Min tanke var ju ren alucylinderhuvud mot ren alupistonghuvud för att ha bra smäll i ljudet.

Betänk att den är INTE tänkt att vara högtrimmad, den skall stanna CQBtrimmad så jag ökar inte påfrestningarna med att dessutom höja fjäderstyrkan.

Vad tror/tycker/vet ni?

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av Oerlikon »

Gummit på cylinderhuvudet är nog i första hand till för att minska slitaget och påfrestningen på pistonghuvudet och främre delen av gearboxen, ljuddämpningen får man nog på köpet, så det är nog risk att grejerna spricker. Kör med en ljudförstärkande flamdämpare istället, modifiera en ljuddämpare kanske?

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av HrodgarHippie »

Tack för input!

Jag har flera idéer om både färdigköpta och egenbyggda ljudförhöjare fram, så det ska bli kul att experimentera med, jag hoppas dock att man kan hitta någon mirakellösning på hur jag kan göra det högljutt redan innefrån. ^_^

Herr_erlandsson
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jul 26, 2016 12:06 pm

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av Herr_erlandsson »

tunn metallbricka i cylindern? borde ju funka med dämpningen kvar på cylinderhuvudet. då får du ju dämpningen kvar för att inte slå sönder Gearboxen, sen får du väl fila av tänder på pistongen för aoen

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av BlackGoat »

Kort, bred pipa och bore up kit för att få så mycket överflödig luft som möjligt :D
Tappar lite precision men det är inte viktigt iaf ;)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av Thinker »

Metall mot metall blir nog kort livat då kraften när de slås samman blir hög. Men är mechbox kraftig nog kan den överleva rätt länge.

Känns som du och Sledgehammer har samma inställning till ljud... :)
https://www.youtube.com/watch?v=-WKM9GDuX0Y
This space intentionally left blank

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av HrodgarHippie »

Thinker; Yes box! En KSP skall spotta skräck och adrenalin! Dess ljud skall meja ner motståndarnas moral likt dess kulor sågar av deras kroppar! :twisted:

*hrrrm* Mja, ja.. Jo, det är ju trots allt en A&K M60/249-gearbox, ryktet säger ju att de i stort sett är oförstörbara.
https://www.evike.com/products/27829/

Med tanke på att det är denna jag är utbildad på IRL och eftersträvar ljudet på, så är jag väl aningen.. partisk?. ^_^
https://youtu.be/9-Nmh2MVxKk?t=1m12s

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av fet_apa »

Hade ett cqb-bygge med ljudförstärkare, alu-pistonghuvud och en metallbricka limmad på cylinderhuvudet. Det gav ett märkbart högre ljud på mottagarsidan :)

Ser inte hur det skulle öka slitaget då man fortfarande har kvar originaldämpningen på cylinderhuvudet, bara en extra metallbricka.
<insert 'cool' one-liner here>

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av HrodgarHippie »

Limmad på, säger du. På baksidan då, förutsätter jag, inte på den platta.."slagsidan" så att säga?

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Göra en KSP högljudd, hur bygga?

Inlägg av fet_apa »

Hmm, jag skulle nog kalla baksidan för slagsidan.

På den stora platta svarta gummidelen. Samma ställe som när man rättar aoe, fast med en metallbricka
Cylinder-Head-for-Airsoft-AEG-Ver-2-3.jpg
.

Teoretiskt skulle den nog kunna lossna, men inget jag råkade ut för. Troligtvis kommer väk chansen öka med en spruta i och med det ökade antal cykler som lär skjutas.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar