Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
HelsRike
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 14, 2018 1:55 pm

Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Inlägg av HelsRike »

Hej allesammans,

Jag har fastnat lite när det gäller att hitta ett lämpligt CQB-vapen.

Jag har alltid använt Prisjakt/Pricerunner för att bilda mig en uppfattning om vilka produkter som finns i olika segment. Men Prisjakt indexerar inte airsoft och Pricerunner har ett begränsat antal.

Jag söker ett automatvapen, AEG, för CQB (med hög kvalité, metall och så), typ en mindre M4, MP5, AM-015 etc, under 99 m/s, för de CQB-ställen som kör under 99 m/s enligt VSAF. Jag har dock märkt att det är svårt att söka på just hastighet på olika vapen. Vet inte om jag är fel ute i mitt tänkande eller om jag inte hittat rätt ställe att söka på. Just nu söker jag på olika butiker och försöker hitta passande vapen men det tar väldigt mycket tid och energi.

Så jag tänkte kolla med er hur ni tänker/går till väga när ni ska köpa ett nytt vapen? Och tips på vad jag kan göra för att hitta rätt. Rent allmänt hur/var jag kan söka. Eller specifikt vapen om ni har erfarenhet. Har kollat in Amoeba AM-015 personligen men den är inte ambidextrous. Inte en deal-breaker men lite trist :(

slimz
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 22, 2012 7:12 pm
Aktiv sedan: 2012
Ort: Stockholm

Re: Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Inlägg av slimz »

www.airsoftdb.com
andvänder jag. Vissar tyvärr endast priser direkt på sidan för svenska återförsäljare. Men ändå väldigt andvändbar då man ser om saker är i lager.

HelsRike
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 14, 2018 1:55 pm

Re: Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Inlägg av HelsRike »

slimz skrev:
lör dec 22, 2018 5:22 pm
www.airsoftdb.com
andvänder jag. Vissar tyvärr endast priser direkt på sidan för svenska återförsäljare. Men ändå väldigt andvändbar då man ser om saker är i lager.
Tack för svaret, den där sidan är jättebra :) Tror jag kan ha sett den när jag kollade efter en sökmotor men jag vet inte. Kan ha varit så att jag skippade och glömde den då den inte har några listor utan att man måste söka specifikt själv. Men nu vet ju jag lite vad jag vill så nu är den perfekt istället.

En fråga...
Jag kollar på en specifik modell, ARES AMOEBA AM-015 och olika hemsidor har olika angivelser av FPS. Vissa uppger 380 FPS, andra så lågt som 280
https://www.battlezoneairsoft.com/ares- ... r-cqc.html

Handlar det om olika generationer, lokala skillnader beroende på lagar/regler eller skriver de helt fel? Väldigt förvirrande. Är inte bara några ställen utan minst ett dussin.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Inlägg av MiqaFox »

Dels så kan det finnas olika varianter med olika fjäderstyrka, dels så finns det generellt en väldigt stor spridning i de produkter som faktiskt skickas, men även i hur butikerna anger det. Vissa skriver nog bara det som står på lådan medan andra provar ett urval och gör sin egna angivelse.
Överlag så kan man inte lita allt för mycket på vad som anges. Om vapnet kommer från en kvalitativ tillverkare, likt Ares, och hemsidan anger ett trim som ligger under CQB-gränsen så tror jag att du kan känna dig ganska safe, om det är det man är ute efter. I alla andra fall kan man räkna med ganska stor avvikelse från det angivna värdet.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Inlägg av Droopfy »

Köp ett vapen som du smidigt kan byta fjäder i.
Sällan som angivelser stämmer med verkligheten.
För mycket som kan läcka och pysa enligt min erfarenhet.

Gällande ambi.... så var jag inne på att bygga om min ptw så den var ambi då jag är vänsterskytt. Tills dess jag såg något filmklipp. Minns inte exakt vem det var, men det handlade om riktiga vapen.
Resonemanget låg i att om man vänjer sig vid en vanlig selector, alltså för högerskytt, så kan man plocka upp vilket vapen som helst och känna sig hemma med det jämfört om man skulle vara inkörd på ambi då det möjligen kan trassla till sig.

Upp till var och en förståss, men jag gillar resonemanget. Jag lider inte heller av selector på fel sida på M4 plattformen.

Planen är att försöka vänja mig vid att skjuta höger och på sikt känna mig bekväm med båda sidorna.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

buran
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 17, 2018 2:33 pm

Re: Produktsök (typ Prisjakt) för airsoft?

Inlägg av buran »

Olika säljare kan visa olika FPS beroende på vilken kulvikt också. Ibland är det även att landet som säljaren befinner sig i kan ha annorlunda regler för att sälja airsoftvapen med FPS-tak.

Skriv svar