Top reciever på ak sitter löst

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
plopphatten
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 19, 2012 8:26 pm

Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av plopphatten »

Hejsan köpte en dboys ak 105 (rk-8s?) för en månad sedan och top receivern sitter ganska dåligt och har lätt att hoppa ur plats. Den sitter fint bak vid "knappen" men det är framme vid siktet den lossnar. Så du undrar jag, hur fixar jag detta snyggt och lätt utan att behöva köpa nytt / använda el-tejp :)

Ursäkta, dum fråga kanske, men detta är mitt värsta ilands-problem och jag har har tummen mitt i handen när det gäller sånt!

Med vänlig hälsning, Plopphatten

Rhino
Inlägg: 217
Blev medlem: fre maj 18, 2012 1:09 pm

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av Rhino »

där du sätter i framändan på top recievern, är det ett spår eller är det mer en kant den ligger mot?
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av ministry »

Dboys topplock är alltid lösa och ramlar gärna av.
Köp en lös lct, element eller cyma dito och sätt dit.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

plopphatten
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 19, 2012 8:26 pm

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av plopphatten »

Det är ett spår där toplocket ska sitta, känns som toplocket är några få mm kort.

Där ser man! Då är det inte bara jag som har upplevt detta problemet.

Är dessa märken du rekommenderade stål och har du någon aning om man kan få tag på dem från en svensk åf ?

Med vänlig hälsning, Plopphatten

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av ministry »

Lct och Element. Osäker på om Cymas är det, men det kan jag kolla upp åt dig i övermorgon när jag kommer hem.

De två förstnämnda syns sällan i den ACM-djungel av tillbehör de flesta svenska ÅF erbjuder. Kan dock tänka mig att Röda Stjärnan tar in ett åt dig om du vill.

Men annars är det ju bara att surfa in på wgcshop.com och ta hem en. Frakten är inte dyr på en sån liten del och det lär bli både billigare och snabbare än via svensk åf.

Cyma-delar finner du på taiwangun.com här i EU förresten, och de levererar inom tre-fyra dagar. De har cymas släta topplock inne, vilket är det en ak105 eller 74m egentligen ska ha snarare än det "ribbed" som sitter på de flesta airsoftvarianter.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av ADAM »

Ta ett stycke tång / polygrip och bänd ut metallen som sitter längst bak, längst ned (under "knappen"). Då blir locket någon millimeter längre och sitter som berget 7.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

plopphatten
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 19, 2012 8:26 pm

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av plopphatten »

Kollade på Taiwangun igår och det verkar som toplocket är i metal för cymas vapenkropp till ak 74 är det (enligt produkt infon ) är dock inte helt 100. Har tyvärr inte hunnit kolla så många fler sidor men det ska göras! Nu vet jag i alla fall vilka märken jag ska leta efter.

ADAM att jag inte tänkte på det innan... Kollade mig blind på den andra änden, "think outside the box?" :P

Om ADAMs idé inte funkar så blir det nog att shoppa nytt.

Jag vill tacka stort för alla tips & trix och era erfarenheter. Och speciellt för ni är så trevliga!

Jag återkommer med mer info om hur det går.

Med vänlig hälsning, Plopphatten

Sport
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 22, 2012 3:59 pm

Re: Top reciever på ak sitter löst

Inlägg av Sport »

Adam´s ide fungerar ypperligt, har själv gjort så på flertalet Ak´s.

Skriv svar