Posing 2013 - Diskussion

Bilder och filmer på spelare i sin utrustning som inte är impressions.
robovich
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jul 16, 2012 4:47 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av robovich »

@runner, jag gjorde GU-F och min befattningsutbildning därefter fick jag anställning. Inte för att det hör hit?

Sen att det stör dig jävligt mycket, va tråkigt? jag har inte stulit ett skit. Springer du runt lika mycket och klagar på grabbarna i SST på den gearen dem har som eventuellt kan vara RS? eller Att dem har ett märke?


Det är tråkigt med människor som dig som har sån kass attityd.

Edit: Inget illa menat mot grabbarna i SST alls förresten! Kör på
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Krille
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Krille »

"Har själv ett aimpoint cs, bara att trava in till en aimpointåterförsäljare och be dem beställa ett "Aimpoint CS Internationell", artikelnummer 11518. Aimpoint har ingen begränsning på att sälja dem till civilpersoner."

Skrivet tidigare i tråden. Så det skulle lika gärna vara köpt lagligt, påstå att folk snor saker bara för att dem har ett riktigt utan någon 100% grund är bara kass. Är ju inte helt ovanligt att folk köper RS sikten och slänger på sina bössor.

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Runner »

Nu pratar vi om dig.

Du skiter alltså i att du har materiell som tillhör Sveriges försvarsmakt i eget förvar och använder den till att spela airsoft?

robovich
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jul 16, 2012 4:47 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av robovich »

Nej jag skiter inte i det Runner:)
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Runner »

Robovich: Sen gällande att man kunde beställa CS sikten, var det inte bara i USA man kunde det? hade för mig att det inte gick att få tag i dem på andra sätt:/
Förstår du Krille?

Robovich: Ta en bild på siktet där individnummret ska sitta (om ditt är ett prototyp sikte så har den ju ingen märkning? Iaf inte som FMs märkning).

Krille
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Krille »

Nah förmodligen inte, eftersom 5224 skriver själv att han köpt ett och har ett liggande hemma.
Men ja det är ju fullt möjligt om han nu inte använt sig av en kontakt i USA och löst det.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Namboy »

Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå inte olagligt att bära den svenska uniformen för oss som inte jobbar för FM utan det är om man utger sig för att vara svensk soldat (eller polis för den delen) som det blir olagligt? Detsamma gäller väl alla militära uniformer och faller under "föregivande om allmän ställning"?
"We're surrounded. That simplifies things."

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Jesus »

Utan att lägga någon värdering i övriga brottsanklagelser som haglar här och huruvida man kan godtrosförvärva utrustning tillhörande FM: Det Runner skriver om brottsligheten i att bära uniform stämmer, brottsbalken 17:15 - Föregivande av allmän ställning:

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

(Min fetning)

Det var därför jag i mitt förra inlägg menade att du skulle ta bort flaggan robovic... Och precis som Boogie skriver, det är totalt no-go på att använda firmans prylar till Airsoft, det stipuleras tydligt i det avtal alla vi som har anknytning till firman skrivit på, så att komma runt det den vägen går inte heller...


Och ja, rent teoretiskt kan man envarsgripa någon som dyker upp på spel med svensk flagga på uniformen...

Edit: namboy: Det är flaggan som gör att uniformen räknas som uniform, annars är det bara "överdragsklädsel". Och andra länders uniformer omfattas inte av bestämmelsen, så ni kan lugnt pynta era ryss-, jänk- och whateveruniformer med allsköns flaggor ;)
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Humlan666
Inlägg: 7
Blev medlem: lör maj 04, 2013 10:15 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Humlan666 »

Eftersom SST blev indraget i denna disskussion vill jag reda ut lite uppenbara frågetecken innan något mer felaktigt anges. Tänk också på att det är upp till enskild person och arrangör att ta ställning till svea rikes lagar och förordningar, eftersom vissa handlar om tolkningsfrågor.

Att m90 ligger lite för nära verkligheten gör att denna fråga blir allvarlig och många har olika åsikter. Beakta att nedan kommer från sverok som i sin tur kommer direkt ur svea rikes lagbok

/Ordf SST

När det gäller M90 så är denna text från Mordred utmärkt. (och stulen från sverok's airsoft forum)

1. Att bära ett plagg i M/90 kamouflage, kronmärkt (dvs Försvarsmaktens) eller ej, är tillåtet för envar så länge de är rena, dvs utan märken.

2. Det som i Försvarsmaktens ögon gör en fältjacka M/90 till en Uniform är främst två saker; den svenska flaggan i kombination med gradbeteckning.

3. Det är olagligt och straffbart att bära en svensk gradbeteckning du inte innehar, dvs du måste ha blivit utnämnd Korpral, Sergeant, Fänrik, what ever.

4.Du får bära en svensk flagga på din Fältjacka M/90 (motsv.) så länge du ej bär en gradbeteckning som kan misstolkas som en gradbeteckning tillhörandes Försvarsmakten.
Ditt eget sunda förnuft (ta i trä) får styra och en ev. tingsrätt får avgöra om den är lik de svenska gradbeteckningarna eller inte.
Flagglagen från 1982 är klar på punkten att den svenska flaggan får bäras av envar dock är det olagligt att bära den i kombination med vissa märken t.ex. swastikan ("hakkors").

5. Det är olämpligt och kan vara (märk väl KAN, en tingsrätt får avgöra) olagligt att bära ett förbandstecken på den fältjacka (motsv.) man avser bära civilt.

6.Försvarsmaktens personal är förbjudna att utöva paintball, airsoft (motsv.) i klädd uniform som tillhandahållits av Försvarsmakten. Detta för att HKV har bestämt att Paintball (motsv.) är krigsförhärligande och sådeles olämpligt att hålla på med.

7.Bär inga svenska märken förutom den svenska flaggan (om du nu vill ha den) på din M/90 klädsel.
Om du vill bära utländska gradbeteckningar på din M/90 klädsel gör du det på egenrisk, du får ta konsekvenserna om en tingsrätt (motsv.) anser att det "ger sken" att vara en person tillhörandes Försvarsmakten.

8. Själv spelar jag Airsoft sedan 5 (?) år och bär en M/90 Pansarjacka med svenskflagga och Thailändska gradbeteckningar på armarna. JAG kommer ta konsekvenserna om en tingsrätt anser att det är olagligt.
Jag har rätt i denna fråga, basta!
Jag är yrkessoldat inom försvarsmakten, och har varit detta i ett antal år, jag vet vad jag talar om.

Ska vi ses i skogen?
MVH Mordred, lagkapten STA

(Orginal post från kerberos)
SST-Vi är fan inte bra, men vi har jävligt skoj!
Lagpresentation: viewtopic.php?f=106&t=17389
SST Media: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 25&t=17778
AK5 Ceasar, AK4, Pskott86 appreciation Club

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Namboy »

Kanoninlägg ovan! Informativa med utdrag ur brottsbalken och allt. Då är man lite klokare nu ang. vad som gäller. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Låst