Posing 2013 - Diskussion

Bilder och filmer på spelare i sin utrustning som inte är impressions.
Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Boogieman »

1. Svea rike har ingen lagbok, däremot finns det en utgåva som heter "Sveriges Rikes Lag", det är den blåa lagboken från Nordstedts, för övrigt...
2. Vad nån yrkessoldat har skrivit är i sig ointressant.
3. Det finns dåligt med praxis på området, alltså är det tolkningarnas julafton. Men så som Jesus skriver är det att bära en uniform om han bär den så som den visas på bilderna. Det kan också vara utlandsstyrkemärket som i sig ger skenet av att han tillhör FM. Oavsett är minst ett av rekvisiten för brott uppfyllda, vilket är nog.
4. Lag (1982:269) om Sveriges flagga säger INGET om att alla och envar får bära flaggan.

Vi kan ta en ännu djupare diskussion om detta, men ska vi kanske splitta tråden då?
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

robovich
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jul 16, 2012 4:47 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av robovich »

Har läst och tagit till mig återigen, och kommer nog göra såhär helt enkelt, att i fortsättningen kommer det enda "svenska" på min uniform vara flaggan, ska undvika Märken som Sweden patchen. Utöver det har jag aldrig haft gradmärken på uniformen, och det har jag själv "vett" nog att inte ha.

Men jag tänker inte sluta spela svenskt bara för att vissa av er snear, detta är en sport för Vuxna.


Ändå är det sandlåda över allt det här.
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Boogieman »

Som sagt, jag vågar inte ta gift på att inte flaggan i sig självt är nog för att rekvisiten ska vara uppfyllda.
Eftersom lagtexten är skriven som den är, vågar jag med säkerhet påstå att rätten skulle göra en bedömning av hur en utomstående kunde ha uppfattat detta. Därmed är det egentligen irrelevant hur FM definierar uniform.

Men, alla får spela i det de känner för. Min enda poäng här är att försöka upplysa om eventuella problem man kan stöta på. Jag tycker inte att man ska hindra någon i att använda vissa saker. Däremot, använder man svensk uniform och spelar som svensk, så får man styra upp sig själv!
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

robovich
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jul 16, 2012 4:47 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av robovich »

jag håller med.

kan vi sluta anklaga mig för stöld och annat nu tack?
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Jesus »

robovic: du får absolut inte uppfatta mig som att jag tycker att du ska sluta spela i svenskt gear! Påhejar ivrigt er som gör det snyggt, Även ni i SST!

Dock, när det rör sig om brottet föregivande av allmän ställning, så är det, precis som Boogie skriver, relevanta hur det uppfattas av "civila" om vi ska uttrycka oss förenklat. Förekomsten av 90-lätt komplicerar saker och ting i det här fallet då avsaknaden av kragspeglar gör att det är lätt (pun intended) att uppfatta bäraren av den som rekryt i FM då dessa saknar grad.

Mitt tips är att ni som spelar som svenskar, om ni inte vill bli envarsgripna när ni stannar ock käkar på donken på hemväg från spel, antingen sprättar bort flaggan eller uppträder utan att bära svensk uniform utanför spel (dvs byter om före och efter, bästa alternativet enligt mig). På det viset blir alla glada och nöjda!
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

robovich
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jul 16, 2012 4:47 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av robovich »

DET håller jag helt med om jesus, jag brukar byta om, före och efter.

Och tro mig allt går att få tag på via internet, det betyder inte nödvändigtvis att man har stulit det.

för isåfall får man ju lägga ner desertrat sidan tex. dem har ju "olagliga" grejer om något.


Edit: Skall nog förövrigt se till att sy fast en ir Flagga istället.
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Humlan666
Inlägg: 7
Blev medlem: lör maj 04, 2013 10:15 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Humlan666 »

Boogieman, vet inte hur väsentligt min formulering av orden "svea rikes lag" är i den här disskussionen. Boken må bara blå och heta norstedt i efternamn.

Alla seriösa föreningar som är anslutna till sverok följer sveroks rekommendationer. Det där ÄR sveroks rekommendationer. Sverok är väl det enda som kan likna något "förbund" för oss och därför tycker jag att vi skall hålla deras rekomendationer.

Vad vi personligen tycker som individer är inte intressant om det finns regelverk att följa. Det här är en gråzon som är svår att ta på just tack vare att alla har egna, oftast olika, åsikter angående m90.

Personligen spelar jag bara makulerat eller kopior. Flaggan behåller jag och hänvisar ännu en hång till den större instansen Sverok. Har du ytterligare funderingar angående m90 så ta det med Sverok eller stifta ett ordentligt airsoft förbund så vi äntligen kan få ett genuint regelverk! Då slipper vi dessa paragrafvridna tolkningsdebatter.
SST-Vi är fan inte bra, men vi har jävligt skoj!
Lagpresentation: viewtopic.php?f=106&t=17389
SST Media: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 25&t=17778
AK5 Ceasar, AK4, Pskott86 appreciation Club

Hälge
Inlägg: 234
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:15 pm
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Hälge »

Dax att splitta lr göra en ny tråd?
På vilken sida man än står så är diskussionen intressant.
Men inte så mkt posing längre =)

Butcher82
Inlägg: 191
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:16 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Butcher82 »

Håller med Hälge.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: Posing 2013 - Diskussion

Inlägg av Jesus »

Humlan: Jag vill bara förtydliga att föregivande av allmän ställning är ett brott på vilket fängelsestraff kan följa, och precis som både jag och Boogie framfört tidigare kommer tingsrättens bedömning att handla om hur utomstående uppfattar bärandet. Det regelverk vi här talar om är INTE Sveroks, deras rekommendationer har överhuvudtaget ingen bäring på om brottet föregivande av allmän ställning kommer i fråga eller ej. Det regelverk vi talar om är svensk lag, den har alla i Sverige att följa, oavsett vad man tycker om dess utformning. Att det skulle gå vägen att hänvisa till Sveroks rekommendationer när man vill bli fri från ansvar är jag ytterst tveksam till.

För att undvika eventuella tråkigheter som kan drabba vår kära hobby negativt vill jag därför återigen uppmuntra alla som spelar som svenska soldater att inte bära uniform utanför spel.
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Låst