Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Bilder på airsoftvapen.
Fidde_
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 23, 2012 11:51 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Fidde_ »

Nä de blir inte mkt till övers i godsväg, Har mest funderat på de som ett alternativ till att ta upp ett spår i cylinderhuvudet iom, som du nämnt tidigare, att de e svårt att centrera hålet i cyl.huvudet i en svarv. Men du har säkert rätt i att luftflödet stoppas för mkt för att va tillfredställande ;)Mkt kul projekt! Alltid kul med små ilskna pickor :D
If it's stupid but it works, it isn't stupid. - Murphy's law of combat.

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Ikväll fanns lite tid att pyssla vidare med tätning av nozzlen.

Började med att tillverka ett verktyg för att svarva spåret i cylinderhuvudet.
Utan vetenskapliga efterforskningar valde jag att slipa till ett borr så det fick lämplig form.
IMG_1317.JPG
Cylinderhuvudet synnerligen försiktigt fastspänt i svarven.
IMG_1313.JPG
Känns nervöst när chucken är så rejält dimensionerad jämfört med den lilla plastbiten som skall svarvas, men det gick fint.
En liten bänksvarv i lagom storlek att användas som pennvässare står bortglömd i ett hörn på jobbet till ingen glädje, men kommer ta lite tid att få fart på. Den kommer så småningom få tjänstgöra när småsaker ska behandlas.
IMG_1315.JPG
Ett prydligt litet spår för O-ringen som för övrigt är av måtten 6,5x1,5.
IMG_1316.JPG
När jag ändå var igång passade jag på att svarva en ny nozzle i mässing.
IMG_1318.JPG
Förhoppningen är att denna ska täta bättre mot hopupen och dessutom vara stabilare och tätare i cylinderhuvudet.
IMG_1320.JPG
Den är inte helt klar, passning mot hopup osv blir nästa gång, förhoppningsvis imorgon.
IMG_1321.JPG
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Så var det då äntligen dags att montera cylinderhuvudet och den nya nozzlen. Detta innebar dock en mindre upphetsande rivning av boxen också.
IMG_0003.JPG
Sagt och gjort. boxen skruvades isär och delarna i den kontrollerades. Allt såg bra ut. Testade pistonghuvudet genom en lös cylinder och konstaterade att jag är fruktansvärt nöjd med det. Tätar perfekt så fort man lägger lite kraft på det och släpper igenom luft åt andra hållet.
IMG_0004.JPG
När jag fått allt på plats i boxen och skruvat ihop den kom dock kvällens stora BAKSLAG!
Kontaktblecken på motorn, som är ett kopparbläck har mattats ut och tillslut gått av :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :shock: :shock: :shock:
IMG_0007.JPG
Det var bara att plocka isär boxen igen och plocka ur motorn. :(

Vad fasen gör man nu??? som ni ser på bilden finns liksom inget att fästa kablarna i längre.
Jag bestämde mig för att riva isär motorn och se om jag kunde koppla på kablarna inuti istället.

Slipade bort de nedpressade kanterna och lyckades pilla ur plattan.
IMG_0008.JPG
På den sitter en plasthållare som håller kolen samt utgör lagring för bakre lagringen av motoraxeln.
Första tanken var att dra in sladdarna och löda dom direkt på de två fjädrande armarna till kolen.

Turligt nog kom jag på bättre tankar och löste det såhär:

Jag borrade ett litet hål ca 5mm ner i plasten som håller kontaktblecken. På så vis fick jag fram en kontaktyta igen.
IMG_0011.JPG
Jag fyllde upp hålet med tenn, man får vara ganska snabb så man inte smälter plasten för mycket.
Sedan kunde jag värma kabeln, lägga den i kontakt med tennet i hålet och så fort det smälte tryckte jag ner sladden i hålet.
IMG_0012.JPG
Man får dock passa sig för att låta sladden eller tennet komma i kontakt med plattan.

Till min stora glädje snurrade motorn som en dröm när jag pysslat ihop hela paketet igen.

Så för den som råkar ut för detta kan jag lugna er med att DET GÅR att rädda en MP7-motor. Man behöver INTE plocka av bottenplattan med kolen när man gör detta och förmodligen behöver man inte heller ta ur motorn ur boxen. DOH!!!!

Nytt försök med att plocka ihop boxen lär göras under dagen.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Erka »

Otroligt skoj att följa dina experiment!
Ska bli kul att se hur den preseterar mot TM versionen med den nya delen du ordnat. :)

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Tack! Att få lite input emellanåt gör att man får lust att fortsätta med byggandet.

Hoppas det är fler som bygger liknande, eller vidareutvecklar mina ide'er.

Kom fram till igår att den urusla prestandan i bössan inte bara berott på att det läcker mellan nozzle och cylinderhhuvud. Märkte att nozzeln inte är lång nog. :o Den når helt enkelt inte fram så den trycker mot gummit. Detta ska jag utreda noggrant i helgen.

17 november 2012, 20:44:

Pysslade ihop bössan tidigare och efter några modefieringar matade den kulor som den skulle. Nu återstår att testa med chrono också. Hoppas på det bästa, annars är jag slut på idéer.

Återkommer med info imorgon.

/\Droopfy

18 november 2012, 19:16:

Nu behöver jag lite hjälp att resonera kring rimligheternas orimligheter och sorgernas bedrövelser!

Utan några enorma förhoppningar gav jag mig ut i kylan för att utföra ett enkelt test med chronon.
Bössan matade rätt uselt, men lyckades mäta farten på ett par klor innan batteriet tog slut. :roll:

Till min bestörtning gav bössan, hör och häpna 40m/s. :cry:

Jag kan inte riktigt begripa varför. När nozzle är i sitt främsta läge och jag blåser genom pipan tycks det som att bössan är snortät. Jag kan inte begripa att jag skulle ha så enorma luftförluster heller för den delen.

Det enda jag kan komma fram till är orsaken till den usla prestandan är att FJÄDERN helt enkelt inte är kraftig nog.

Om någon här råkar ha en fjäder som dom vet presterar vettigt, typ TM original, högst eventuellt en tune up fjäder (även om det inte är rekomenderat) så skulle jag väldigt gärna vilja prova den.

Alla spekulationer, all hjälp och tips kring detta bekymmer motages med öppna armar.

//Bedrövad Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av rike »

Jag kan inte riktigt begripa varför. När nozzle är i sitt främsta läge och jag blåser genom pipan tycks det som att bössan är snortät. Jag kan inte begripa att jag skulle ha så enorma luftförluster heller för den delen.
När jag läste detta tänkte jag dirkt på en v2 låda där jag råkade ut för att sektorgear var för högt shimsad så tapetplate trögade, vilket medförde att nozzeln inte är ända framme i hopuphuset när kolven skall slå. Luftläckage och kass utgångshastighet som följd. Jag är inte helt 100 på hur en Mp7 låda ser ut innuti men kanske det är ett liknande fel ??? Allt va djävligt tätt alltså ända tills man sköt, lite samma som du beskriver ovan....

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Hmm det tål att kontrollera, blev lite osäker på hur det egentligen ser ut, men ska kolla på en box som ligger nerplockad om det kan vara ett möjligt fel.
Däremot ska jag absolut kontrollera det på min V2 box nästa gång jag river den. Tack för tipset!
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

I helgen ska vi ut i snön och kriga. Lipomod-bössan är fortfarande inte redo att spelas med utan min original Tm får hjälpa mig i helgen.
Dock inser jag att Ni-cd Batterierna kommer ta slut fortare än första ölen på firmans julfest i den här kylan.

Har jag masat mig till att skaffa en Lipoadapter då?, nej... givetvis inte.

Lösningen blev att sonika tillverka en egen.
Jag slängde med mig ett batteri till jobbet och sågade till en bit plast som bearbetades med ytterst lite noggrannhet.

Låter bilderna tala sitt språk istället:
IMG_0115.JPG
IMG_0117.JPG
IMG_0119.JPG
IMG_0122.JPG
IMG_0123.JPG
IMG_0124.JPG
8 december 2012, 00:41:

Efter några mindre justeringar och efter att ha lött fast kablarna har jag konstaterat att min adapter funkar som tänkt.
Ska utarbeta den lite mer framöver för jag har märkt att vissa saker borde jag gjort annorlunda, men det får bli vid senare tillfälle.

Bössan känns hur som helst helt annorlunda redan med ett Lipo 7.4, Rapp och fin. Kommer va hysterisk om jag lägger i ett 11.1 :twisted:

Nu är det bara att hoppas och hålla tummarna för att inte kölden gör boxen för skör så att den spricker.

Till min STORA glädje har dessutom min nya 80m/s fjäder till den andra bössan kommit, så den ska jag sätta i under morgondagen. hoppas sannerligen det kommer lösa problemen!

//Droopfy

8 december 2012, 02:18:

Tredje uppdateringen för ikväll då.

Nu sitter nya fjädern i boxen och den kändes betydligt hårdare än originalet från WELL. Dock minns jag inte hur hård fjädern är från TM, men tror det var rätt bra fjong på den också.

Imorgon ska boxen monteras i bössan och provskjutas.
Snälla håll nu alla tummar och tår för att boxen inte går i bitar med nya fjädern.

Slide in, Burn out//Droopfy

8 december 2012, 16:12:

DOOHH!!!

Nya fjädern på plats och jag testade boxen utanför vapenkroppen.
Den gick TRÖGT! lät ungefär som att batteriet skulle varit urladdat, men det skall dom inte vara.
den gick några skott tämligen ansträngt och sedan tvärdog den. Lite rök kom ur motorn.
Plockade isär boxen igen för att kolla så inget låg fel och skapade motstånd. Såg ok ut.

Körde inte motorn utanför boxen, men förmodar att den bränt.
Troligen är de motorerna för klena för att dra en tyngre fjäder.

Om någon har en motor liggandes så skicka ett PM.

Däremot har jag monterat en Peq med Lipo i på min TM och det funkar prima, tills jag körde lipo 11.1, då gick säkringen. Nu har jag kopplat förbi säkringen så den funkar fint igen.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Erka »

Spännande adapter för lipo batterier!

Finns möjligheten att du kan tillverka fler?

Skulle köpa en direkt! :)

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Tack!

Får klura på de. Finns annars att köpa färdiga från ehobbyasia mfl.
Tyvärr fick jag int nytta av den idag eftersom bössjäveln fick för sig att sluta mata.
Spas12:an var därmot "Skottsäker" idag. Länge leve springer hagel. ;)
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Skriv svar