Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Bilder på airsoftvapen.
700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Haha har alla sett the A-team förutom jag? :lol: Ska banne mig se några avsnitt av denna serie för att fördjupa mig i Mini-14 legacy.

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Okej! Nu var det ett tag sedan, men nu har jag ett annat pistolgrepp och motorhus, dock stötte jag på patrull nästan direkt. Den nya motorhuset till skillnad ifrån originalet lutar en aning nedåt, detta problematiserar min konstruktion då jag ska ha plats med en mutter för pistolgreppet. Jag som strävar mot perfektion vill också ha pistolgreppet i samma höjd som varbygeln, jag bestämde mig att göra något åt det. Jag undersökte axeln på motorn och konstaterade att det inte skulle vara några problem för kuggen, problemet ligger snarare hur jag säkrar motorhuset då jag ändrar position på den undre gängan. Efter en hel del grubblande konstaterar jag att det inte går att göra en ny gänga med hjälp av antigen lim eller dylikt, lösningen blir istället att låta fästen på motorhuset vila mot original hålet för skruven. Då kan inte motorfästet åka mot sitt ursprungliga läge, för att förhindra att den istället åker upp kommer den klämmas med hjälp av trigger-guarden, då kan den absolut inte röra sig. Resultatet blir dock att bara en skruv håller i motorfästen när den är utanför gevärskolven, men det tror jag inte är några problem, hoppas jag? :?

Genom att flytta motorfästen gav det också oväntade fördelar, axlen flyttas bak ett par mm ifrån kugghjulen i gearboxen. För att få axlen närmare måste jag fräsa ur lite ifrån motorhuset, motorn flyttar då fram en liten bit och kan då vila mot en annan del av motorhuset. Jag kan då skära bort den sista stumpen längst bak och därmed få den mer lik en mini-14 än vad jag kunde tidigare :D

BILDER

Bild

Jag har markerat med en röd linje vilken del jag kommer skära bört

Bild



Ganska enkel fix egentligen och jag hoppas det är det sista missödet innan jag kan börja med metallarbetet. Jag hoppas inte mitt snarare sakta framgång av vapnet gör er otåliga, men jag kan garantera att jag är minst lika exalterad att få vapnet färdigt för strid. Sedan blir designen bättre och bättre ju mer jag tänker på det, ifall jag hade fullföljt min allra första design hade den både varit en del fulare och inte lika hållbar. Kolla första bilden i tråden och se hur långt motorhuset är t.ex

Ska försöka jobba lite i helgen och på påsklovet framöver, upptaderar när jag har material :D

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Jag har nu fixat det mesta på motorhuset. Jag spacklade hålet där skruven gick i, slipade ner metallen tillräckligt så det står i korrekt vinkel, slipade kanten på motorhuset som gör att motorn kan komma ännu mer upp för att ta i kuggarna korrekt. Jag satte sedan en metalldistans längst ner på motorhuset så motorn inte kan röra sig och slutligen kapade den sista stumpen av motorhuset eftersom den är nu överflödig. Det enda som är kvar innan metallådan är att värma upp och böja triggerguarden så motorn är fastlås och kan inte röra sig, detta går dock snabbt och lär göra det samma dag som jag börjar med metallådan :D.

Det enda nackdelen av denna modifikation är att det är en ganska långt avstånd mellan pistolgreppet och avtryckaren, jag har visserligen ganska små händer men upplever inga problem förutom att jag inte kan sköta säkringen med bara ett finger, men jag antar det är det värt :)

Buntbandet kommer uppenbarligen inte sitta där vid den färdiga versionen utan en platta jag skruvar i längst bak på motorhuset där stumpen tidigare låg.

Bild

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Nu har jag kommit en liten bit framåt :D Nu sitter motorhuset som berget med hjälp av triggerguarden, sedan gjorde jag ritningar till metalldelarna som inte var speciellt exakta märkte jag, ska dock finjustera med dremlen. Men det går framåt, ganska exakta mått till det här men det löser jag med lite mer precisionsverktyg än vinkelslipen. Imorgon ska jag finjustera den utskärda metallbiten och förhoppningsvis börja i övermorgon med den andra sidan av lådan, till dess ha det :)

Sitter som berget!

Bild

En början iafall, en aning för hög bara hehe

Bild

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Nu går det framåt i rasande takt :D Den ena sidan av lådan är i princip funktionsduglig, bara att borra ett hål och slipa lite samt skära bort kanten längst fram. Ska skära ut den andra sidan av lådan framåt veckan och förhoppningsvis få ihop plattan där pistolgreppet kommer sitta, jag har för övrigt slipat ned pistolgreppsskruven till dess minimala så pistolgreppet kommer så högt upp som möjligt.

När lådan är klar kommer det roliga! Göra träkolven samt göra allt mer kompakt, pipan, gasasembly :D

Bild

Bild

Franzie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:16 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Franzie »

najs!!! fortsätter följa=)
Bössor är inte oförstörbara, ta med en extra=) Mina Affärsredovisningar
2*Mp5k || Mp5a5 || P90 || PDR-C || ICS M4|| G36c || Beretta || 2*Hi Capa || Hagelbössa....och ca 60 magasin=)

Kaospojken
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:25 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Kaospojken »

Snacka om unikt bygge! :D
"We've all been sorry, we've all been hurt. But how we survive, is what makes us who we are!"

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej igen, jag kan inte påstå att det har hänt så mycket de två senaste veckorna men idag jobbade jag lite iafall :D Eftersom jag ska borra längst fram på plattorna med en pelarborrmasking behöver metallådan sitta stadigt även åt krafter ifrån sidorna, jag har nu gjort två distanser som gör att plattan sitter stadigt på slutstycket när jag ska borra. Nu när det är klart kan jag bara börja att borra upp ett hål längst fram för att säkra plattorna för krafter neråt och uppåt, de klämmer även ihop plattorna. Eftersom hålet kommer sitta så långt ut på plattorna tänkte jag använda en ganska liten skruv för att säkra den, tänkte en m3 skruv borde hålla för de krafterna, iafall ifall jag köper en av bättre kvalité typ till bilar. Jag har även varit på träjakt efter passande matrial för att göra träkolven, jag kollade på blocket och hittade en som sålde bitar ifrån ett körsbärsträd som var relativt nyhugget. Vad jag inte vissta var att slöjdträ behöver i vissa fall torka i cirka 10 år och jag konstaterade att det hade jag inte tid med :lol:

Jag mejlade runt lite och hittade ett företag som säljer amerikanskt valnötsvirke i valfritt mått, priset kommer gå på cirka 400-500kr. Något jag tycker är ganska billigt då det är så fint virke att jobba med. Får se ifall jag hinner borra nu till veckan men jag har ganska stressigt nu med skolan och allt.

Bilder

Valnötsträd
Bild

De nya distanserna.
Bild

Bild

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Nu har jag kommit till slutet av denna megauppdate och visar hur vapnet ser ut i dagsläget, men först tar vi lite om träkolven. Efter att ha spenderat ganska länge med slipmaskinen fram och tillbaka på kolven så blev jag lite otålig och beslutade att olja träet, detta är knappast den bästa oljningen jag har gjort men den ser iafall ut som att den har legat under en soffa i ett öde hus i 10 år och har den slitna looken på den.

Här har vi utskärningen för mantlen, tog ett tag att få mantlen att röra sig fritt men nu ser det ganska bra ut

Bild

Sedan utskärningen för selectorswitch, den riktiga ac556 har en annan typ av selectorswich och även 3 burst, men hur jag gör med det har jag faktiskt inte riktigt bestämt mig än

Bild

Sedan en vy rakt bakifrån, nu ser jag att kameran var lite snett vinklat och kolven ser lika sne ut som en prinskorv på julbordet. Detta är dock inget som märks när vapnet är monterat.

Bild

Sedan hur kolven ser ut med metallådan monterad, den sitter dock löst nu men på den riktiga ska den både limmas samt sitta med en bult i varsin ände.

Bild

Slutligen bilderna på när allt är monterat :D

Bild

Bild

Bild

Bild


Blev ganska kort text idag men jag tänkte bilder talar för sig själva, nästa inlägg blir vad jag ska göra framöver och vad för snusk jag har beställt som väntar att komma hem till mig höhöhöh :lol:

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej igen, häromdan kom det lite grejer på posten och jag började nästan jobba direkt på att montera dit den :D

Paketet innehöll inget mindre än gångjärnet till den vikbara kolven, en populär del till ak familjen men även andra vapen som t.ex mitt projekt. Delen är RS och det märker man direkt, det krävs rejält med kraft för att trycka ned fjädern och den sitter som ett berg i både den utfällda positionen samt när den är vikt åt sidan. Men för att montera denna adapter behövs ett bakdel på metalådan och samma dag paketet var hemma var jag på väg till min gode vän som har hjälp mig med projektet längst hela vägen. Jag sågade ut en platta för backstycket och min vän skötte svetsningen på metalådan. Resultatet blev ganska bra, lite sne men som korrigerades med lite slipning, insidan blev lite ful dock, tur att den inte syns. Lådan är nu iafall väldigt solid, förrut när bara underplattan var fastsvetsad kunde metalen flexa lite, men nu med bakstycket så sitter den jävligt hårt och är lätt den starkaste delen av vapnet, precis som planerat. :D

Men för att monterade adapten behövde jag borra upp två hål i metalen, vilket gick ganska snabbt när jag väl hade filat upp hålen så jag kunde skruva in bultarna korrekt utan motstånd. En vanlig skruvdragade funkade faktiskt för denna uppgift vilket var ganska bekvämt för mig.

Bild

Bild

Hehe visst ser insidan vacker ut :lol:

Bild

På med adapten!

Bild

Bild

Bild

Men inte så förvånande så skedde det såklart lite problem under monteringen :lol: Distansen mellan motorn och bakstycket har väldigt små marginaler, 3mm stort hål är det bara. Skruvarna som földje med adapten hade ganska tjocka skruvskalle och jag har därför letat efter en ersättade med mindre skruvskalle, jag hittade några till mitt m4s sikte som jag inte använde som var lite mindre skruvskalle på cirka 4mm. jag slipade ner lite på huvudet och fick ner den till 3mm. Då passade vapnet i metallådan men bara med en skruv, vilket fall ska jag beställa skruvar som redan är 3mm tjocka skruvskallar på för att få ett litet mellanrum mellan motorn så den inte sitter och klämmer på bakänden. Resultatet av det hela är iafall väldigt små marginaler och jag är ganska säker på att det inte går att göra en v7 låda kortare än var den är nu :lol:

Som nu ser väldigt små marginaler

Bild

Bonus bild

Bild
Imorgon ska jag börja med själva metalkolven och få på den på adapten.

Skriv svar