Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Bilder på airsoftvapen.
Davveth
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jun 26, 2013 9:46 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Davveth »

Riktigt häftigt projekt! Fortsätt! Älskar bygget och är sugen på att se mer

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

700mb skrev:Finns lite små grejer här och där, men i princip bara tillverka träkolven så är den klar. Tog någon vecka att göra prototyp kolven så kanske något mer på den riktiga
Hahah tror jag glömde att man ska alltid multiplacera med 3 när man gör en tidsskattning :lol:

Men till ämnet så är det faktiskt inte själva arbetsprocessen som tar tid, utan det är att fundera ut hur man ska göra det. Har suttit ganska många timmar framför bordet bara funderat utan att igentligen jobba, väldigt avslappnande om jag själv får säga.

Efter förra uppdaten har jag sågat ut total höjden för träet, plastkolven är exakt 45mm så för att vara på den säkra sidan valde jag såga ut vid 46mm, har lärt mig att det är bäst att göra det sista för hand och inte maskin. Jag fräste åter igen spåret för geväret och satte geväret i kolven för att se vilken höjd gasblocket hamnar på träet.

Bild

Fortsättning

Min initiala reaktion var "now you´re fuked", som ni ser sitter gasblocket alldedes för högt på träet och finns inget material att skära ut. Jag blev även en smula förvånad eftersom all utskärning har skett med anlag och därför borde det vara helt rak mot geväret. Dock precis som många andra gånger kunde jag rädda kolven :D Jag lutade helt enkelt hela geväret några grader nedåt, vilket får pipan i höjd med där gasblocket ska sitta.

Bild

Fortsättning

Wohoo, bössan räddad, slipade i en vinkel nedåt vilket får hela bössan att luta och voila gasblocket är i rätt position. Jag fokuserade sedan på att fixa utjämningen på höjdskillnaden mellan bakre och främre delen av kolven, den ser något slarvig ut innan jag jobbade på den. Här blev det också lite problematiskt eftersom jag trodde hopup justeringen skulle ta mycket mer plats så jag hade sågat ut rejält med plats i träet vilket jag inte behövde, trodde nästan jag fick börja om ifrån början men jag hade som tur nog tillräcklig med gods att jobba med. Men den största bedriften är att jag äntligen har fått på gasblocket på träet, genom en dremel och ett fräshuvud kunde jag fräsa ut formen och banka in gasblocket och därmed få den helt stabil emot pipan. Sedan var det bara att prova att montera utan metallådan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av BlackGoat »

Daisy 814 är ett luftvapen och skjuter bly/ stål-kulor så vitt jag vet

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Grim Nyberg »

Den här tråden är så brutalt ball!

Många gånger suktat efter just samma bössa.
Men klurade lite på varför du gjorde egen kolv istället för att köpa RS?
Misstänker att det var för att kunna göra den längre och på så sätt få plats med motorn?

Ser hur som uberfett ut! Ser fram emot mer uppdateringar!
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Försök hitta en ac556 kolv, alla suktar efter en sådann ;) Elmotorn sitter ju under pistolgreppet, poängen med metallådan är att göra det strukturellt hållbart vilket en helt i trä aldrig skulle hålla. Träet är bara ett skal på 2-3mm för att dölja metallådan.

Tappade farten med projektet, håller på med ett annat som snart är klart och då fortsätter jag med denna!

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Grim Nyberg »

Har du kollat gunrboker? Finns en del, vissa dyrare och andra billigare.
Vet att det kan vara problem det där med att många amerikanare tror att hela världen utanför US och A är Terrorister och inte skickar.
Men vissa gör, och då kan man köpa lite småplock av dom och be få skicka större grejer dit för samfrakt till Sverige. Om man orkar vara social och smöra är det ett tips iaf. Så jag fått tag i många udda "räre" delar. Även om man fått blunda för att dom tycker om han killgubben Donald Trump ;) (Skojar inte ens).
http://www.gunbroker.com/Auction/ViewIt ... =542983253

Vad är det för nytt projekt du har på G? :)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Den riktiga träkolven är lite mindre än min, mini-14 är mindre än m14 vilket min bössa bygger på. Bara själva metallkolven hade jag kunnat använda men då skulle jag behöva kapa kolven och fästa på något sätt vid den vikbara gångjärnet. Vet inte om kolven är stål eller aluminium så vet inte riktigt hur jag skulle fästa. Pistolgreppet kan jag inte heller använda eftersom batteriet huserar där. I slutändan skulle jag bara förstöra en sån kolv till smådelar och det skulle igentligen vara en skam ;)

Nästa projekt kommer upp inom snart!

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Grim Nyberg »

Jo men precis, lite mina slutsatser med. Du har gjort ett grymt jobb med kolven!
Har klurat på om en M14 GBBR hade kunnat vara ett alternativ i framtiden. Tills dess har jag dock minst två bössor före att göra hehe.

Kul! Blir det något som gjorts tusen gånger innan om man får vara så "fräck" eller är det något i lika ball nivå som detta pionjärsbygge? :)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Det är väl ganska unikt skulle jag påstå :lol:

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av babymakerairsoft »

Problemet med delar är nästan allt är ITAR, har absolut ingenting med terrorist att göra. Jag har mailat flera vapenbutiker ang. om dem kunde skicka delar som var licensfria (I Sverige/USA) ICKE, pga ITAR

Skriv svar