Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Bilder på airsoftvapen.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Twist »

Den rumänska kolven är given tycker jag. Smexigare blir det inte. Mag eller trumma är svårare, fint vilket som, men där behöver man ju inte välja. ^^
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

Nu kommer äntligen lite kul updates!

GHK AKM är ju externt byggd i stål, dessvärre är deras pipa i ganska klen aluminium och frontsiktet fladdrar lätt efter att man plockat isär den ett par gånger.
Aluminiumpipan är också tjockare än RS måtten. Så att få på RS frontsikte och gasblock är klurigt. Handguard retainern kan man slipa lite på pipan för att passa och bakre siktet går att klubba dit med våld pga klent aluminium, som kan ses på dom tidigare bilderna.

Men jag har ju länge velat ha alla delarna längs med pipan i RS-delar. Så jag beställde samoons stålpipa som jag och bästefar svarvade ned till rs-mått (så nära det går iaf med tanke på att den är anpassad för airsoft.)

I "verkligheten" är ju RS pipan är ju gängad för muzle braken, men på ghk har dom satt på den gängade delen på fronsiktet av nån konstig anledning. Så det fick vi såga av och svarva ned en aning bak till.
Sen hettade pappsen upp stålpipan så pass att den expanderade och man kunde knacka i den gängade biten. Sen när det svalnar krymper den igen och blir som en del.

Bild

Bild

Krävdes även att man fick borra fler hål för pinsen då GHKs original bara sitter med en pin samt en insexskruv.

Resultatet blev till sist en solid jävla pipa helt i stål! :D

Bild

Behöver även en ny "fjädrad pin" på frontsiket som låser muzle breaken då GHKs inte passar. Men den kommer strax med massa annat i min nästa megaorder från USA. Tills dess får den sitta med bara en pin.

Nu har jag precis installerat allt ihop med en tightbore-pipa samt blånerat den lite snabbt. Tänkte coca cola rosta pipan lite lätt sen med.

Men så här ser den ut i dagsläget och börjar närma sig den lagliga gränsen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
(Även en bonus bild på mitt andra pågående bygge av en RS vintage Colt M16A1 på WA GBBR systemet, med ännu mer RS delar än GHKn hehe.)

Nuvarande kitlist:

- GHK AKM
- Samoon custom steel barrel
- Ironman tightbore inner barrel

RS delar:
- Romy Complete front sight
- Romy Muzle break
- Romy Cleaning rod
- Romy Gasblock
- Romy HG retainer
- Romy Complete rear sight
- Romy gastube
- Romy Upper handguard
- Romy Lower HG
- Romy donkey dong HG
- Romy Dustcover
- Romy fire selector
- Romy Buttstock
- Romy Pistolgrip
- Trigger guard
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av alexoyeah »

Vacket.
not one step back

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av LiquidSnake »

Så sjukt läckert!
Men när blir det zastava bygge?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Twist »

Jag saknar lämpliga ord och uttryck för hur fantastiskt coolt det här projektet är och hur bra det genomförts hittills. Det enda som saknas är lite bilder på bössan med fällkolven på.

Jag ser fram emot en framtida tråd om din M16 också. ;)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av SonOfaGun »

Sweet as pound cake!

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

Tackar! :)

Zastavan ligger lite på is. Försöker att hitta en beg GHK AKMS då typ 80% av bössan inte kommer att användas ändå.
Och tyvärr kan man inte köpa lösa receivers till GHK, tråkigt nog. Har mailat och kollat.

Colt M16A1 bygget kommer få en tråd tids nog. Måste bara få ordning på slagstiftet till gasmagget så att man har något fungerande att visa upp.
Nu är det mest massa prototyp ritningar. Men ingen rocket sience egentligen då det "bara" ska borras ett hål i olika dimensioner i maggbrunnen, för att sen skruva i ett slagstift med fjäder i form av mutter och skruv är tanken. Som sen original hammaren och hela köret ska slå på, så man håller allt så nära original som möjligt med minsta möjliga åverkan.
Jag vill att det ska bli rätt med en gång, är ju en dyr lower att sabba ;)
Men har tillgång till riktig verkstad i augusti, så efter det borde det dyka upp något!

As requested twist ;)

Bild
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Twist »

Tackar! :D
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

Tramsade ihop ett sånt här "bananmagg" idag som är poppis bland RS skyttarna i "staterna".

Bild

Och en bonusbild från när jag precis köpte Zastava M70AB2.
Precis innan jag satte igång att plocka isär den för att skicka hem lagligt som mer eller mindre ett "parts kit".
Har en känsla av att den faktiskt kommer slå detta bygget i RS delar, då jag startade från en komplett bössa med alla smådelar etc intakta istället för att som med den rumänska köpt allt i lösa delar.

Bild

Coolast är att jag lyckades välja fram en Zastava som var helt i matchande serienummer på alla delar :D Tänkte jag skulle gravera in "airsoft" trunnion med samma serienummer sen.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av LiquidSnake »

Jag väntar med spänning på det bygget.
Så sluta spela retrospel, filma, blogga, måla graffiti, instagramma osv. (så länge det inte på ett eller annat vis rör Zastavan dvs) och sätt igång att bygg bössan.
Tack =)

Skriv svar