Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Bilder på airsoftvapen.
Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Grim Nyberg »

Tjabba! Som många redan sett och efterfrågat en byggestråd om projeket, så håller jag på att bygga om en riktig vintage Colt M16A1 till airsoft.

Men det första du tänker är då: Men det kan väl inte vara lagligt?!
Och svaret är både ja och nej.
I Sverige är skarpa som deaktiverade vapen lika mycket olagligt, då dom ofta är väldigt lätta att bygga om till skarpa igen.
Men det är inte hela vapnet som är olagligt, utan som säkert många har koll på bara: pipa, slutstycke och hus.

Men när det kommer till M16/AR15 så är huset uppdelat i ett över och underbeslag. Så kallade "uppers" och "lowers" som dom fräcka jänkarna säger på det coolaste språket som finns, engelskan!

Så i Sverige är då alltså lowers lagliga men inte uppers, vilket är tokigt då man är van vid (efter att ha blivit internetskadad av armerikanska forum) att det är uppers som är lagligt och lowers som är ajabaja, SPECIELLT full auto lower aka 3rd pin lower. Som det är i USA.

Men inte här, vilken tur för oss!

Så jag började klura på om det inte skulle gå att bygga om en RS Colt M16A1 till en GBBR airsoft.
En kul utmaning med många nej-sägare om att "Det där kommer aldrig gå, gravera en airsoft lower istället", "lycka till med att få lajcäns på det", "du måste ha CNC fräs med hundra växlar från NASA om du ska få det att funkar" osv.

Jag fick nys om att ZIB skulle ha en fetingrea på sina deaktiverade bössor i och med den nya lagen i tyskland som skulle banna deaktiverade bössor en tid framöver.
Så jag mailade på deras rea M16A1 och bad om att få allt utom upper, pipa och slutstycke. Men det gick inte, inte ens om jag bifogade mitt mail från polisen om lagarna. Inte ens för fullpris, eller för en massa pengar extra. NEIN NEIN NEIN! Sa dom fast på engelska, med tysk brytning. Jag hörde det på texten i mailet.

Så jag gjorde vad alla andra bokstavsdiagoniserade stollar med överskottsenergi och dålig impulskontroll hade gjort i en sån här situation och "spontanköpte" en flygbiljett sådär mitt i veckan.
Bokade världens sunkigaste hotellrum som osade gammalt samlag, misär, mögel och dålig roomservice (aka place 2 be when mecka vapen ostört efter att ha slökollat lite youtube och helt plötsligt är pro delta vapensmed operator). Direkt efter gick rakt in på ZIB, som bara låg några hundra meter ifrån och sa: Häj mitt namn iz Grim from the internets email a few days ago, im here to pick up the M16s.

Och utan att ens rycka på axlarna så gick personalen och hämtade ut ett gäng bössor ur en stor metallkorg som om det vore vilket artikelnummer som helst, som jag fick välja igenom tills jag hittade den perfekta slitningen som tilltalade min själ estetiskt. För krig på låtsas är vackert.

Bild

Jag passade även på att glo på en massa annat ballt, when in rome!

Bild

Bild

Råkade också impulsköpa en sån här till priset av hobbex festaste springer från counter strike. Men vafan, det var rea!
(Kommer bli GHK AK GBBR custom.)

Bild

Bössorna var rätt lättmeckade och var gjort på under en halvtimme, medan jag funderade på vad kommentaren "Vet du ens hur man meckar med en äjjarr fiffteen" egentligen menade. ;)))

Bild

Ett par svettiga dagar gick (då man aldrig vet om tullverket har koll på dom näst intill autistiska lagar och gråzoner) men paketet dök upp. Nu börjar bygget!

(Glömde av nån anledning några smådelar på detta fotot.)
Bild

Sen testade jag lite olika uppers för att se vilka som var bäst kompatibla till RS lower. Stort tack till Moddan som lånade ut.
Och det visade sig att WE var mest olika och gick inte alls utan det blev WA/inokatsu som är mest lik, att utgå ifrån. Modding av bössan krävs helt klart, om än inte så himla mycket.

Bild

Efter det bestämde jag mig för det lite lågmälda men med hög kvalitet, Black Talon. Som har A1 uppers i "Colt gray" (även om deras är något kallare i tonen, hästlängder mer lik än dom standard satin black som är helt fel för retro byggen). Dessa är även i 7075 aluminium och här med alla RS delar installerade.

Bild

Pipa blir Viper Tech i stål med rectifier innerpipa. Och boltcarriers labbar jag med lite just nu. Men på bilderna är det en lånad Inokatsu.

Bild

Bild

Har även skaffat mig en uppsättning med M203 och RS vintage Colt delar (dom licensfria).

Bild

Bild

Och även Tony Montanas "lille vän" som man kan skryta för kidsen med, när man säger att man har Colten i CS på lan-cafet.

Bild

Och en förenklad översikt på vad som är vad.
Grön = RS Vintage Colt (in i minsta lilla fjäder och detalj).
Röd = Airsoft.

Bild


Men nu har det ju bara varit en massa babbel och en massa självgoda teorier, vi alla vet att du inte ens gjort lumpen din smyghippie! Funkade det ens?
Hela projektet hade ju i så fall varit världsunikt!

Nej det funkade det tyvärr inte! :(



















Ba skoja! Fick igång den förra veckan! Så jäääävla gött!!! :D

https://www.youtube.com/watch?v=BynQUxL ... e=youtu.be

Bild

Den är klart inte 100% och spelklar än. Men jag börjar se ljuset i tunneln!

Updates kommer ske inom kort i tråden, samt en Colt 653 aka CAR 15 aka M16A1 Carbine är även igång att byggas. Man måste ju spela CQB in style! ;)

Att tänka på innan man postar:
1. Jag är väl medveten om att lagen kan komma att ändras kring det här och är inget som behöver diskuteras i tråden, oavsett var användare står i åsikter kring beslutet.
2. Känner man att nu kommer det minsann snart bli/redan blivit lagändring eller liknande så kan man istället direkt PM:a mig så tar jag mitt ansvar som hederlig medborgare där.
Senast redigerad av 2 Grim Nyberg, redigerad totalt 0 gång.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Genocide »

Så satans coolt! Hatten av Grim!
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se


Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Grim Nyberg »

Tackar!

Borde ha lite delar från carbine bygget i veckan att visa upp med. :)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av SonOfaGun »

alltså... vad skall man säga? utan tvekan fetaste bygget. ever.

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av charliebrown »

Jäklar så häftigt! Kudos!

Schonke
Inlägg: 28
Blev medlem: mån aug 19, 2013 5:19 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Schonke »

Har du delat det här projektet på engelska? Det är lite för coolt för att inte låta jänkarna skita i brallan av det.

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Grim Nyberg »

Tackar!

Hehe jag har delat det på lite facebook grupper och lite på arnies. Men inte som helhetstråd, mest för att jag inte orkar skriva om allt haha.
Men dom blir ju väldigt exalterade över att jag har en "3rd pin" lower som full auto också kallas där, till airsoft haha.

Börjat få ihop delar till en Colt 653/M16A1 Carbine nu med. "Förfadern" till M4:an.
Handguardsen är lånade IMI, jagar ett par Colt original som är blanka och 6 hål istället för 7. (Om nån sitter på ett par såna så holler @ me!)
Men börjar närma sig något.
Buffertuben är en lång M16, ska bli kort med 2 post aluminium kolv som originalen hade innan nylon kom.
Dom är lite dyrare men kul att ha på retro byggen tänker jag :)

Bild

Projektet i sig ligger fortf som WIP då bolt catch ska in. RS är för kort för att nå gasmaggen. Tanken är att den ska moddas nästa tillfälle jag är i en verkstad igen.

Sen är det också mycket med aluminium nozzeln i bolt carriern som fastnar i chambern och tömmer all gas sporadiskt.
Alltså ett problem fristående från själva RS grejerna och som är tråkigt airsoft pill då det ligger i uppern.
Chambern/hopuphuset är vipertech men nozzle med BC är inokatsu och fastnar som sagt i spontant och random. Har provat med en RA tech med som istället inte orkar gå hela vägen för att mata kulorna ens.
(Har även provat att fila chamber och nozzle men problemet kvarstår ändå ibland efter ca 10-15 skott, auto som semi.)

Men har en tanke om att en Viper tech BCG borde passa eftersom det är samma märke. Så därför tänkte jag kolla om nån i sthlm-trakterna kanske har en sån som man skulle kunna få prova med. Så man inte beställer en helt i onödan.
Är också inne på att en nozzle i plast kanske är bättre och slits in fortare då en i alu mest deformeras och svampar till sig mer.

Är man sugen på att komma och klämma på bössan och låna ut sin Viper tech BCG lite snabbt så skicka ett PM!
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Terry-hair
Inlägg: 28
Blev medlem: mån maj 21, 2012 1:07 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Terry-hair »

Riktigt jäkla episkt! Du har inte lust att börja massproducera dessa o sälja? ;)

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS Colt M16A1 till GBBR airsoft

Inlägg av Grim Nyberg »

Tack!

När jag får dom att rulla felfritt så kan jag komma att kika på det. Men det är ju dessvärre ett ganska dyrt bygge.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Skriv svar