The Battle for Marjah!

Bilder och filmer från verkliga förlagor.
cornrocket
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 22, 2012 2:47 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av cornrocket »

Väldigt kul att se att de görs såna här dokumentärer och jag förstår till 100% att den inte är väl gjord på något sätt. Kan förstå att det måste vara svårt för soldater att leva i krig i flera månader och jag är inte så politiskt påläst.

Men jag utav de dokumentärer jag har set tycker jag att de beter sig som idioter, skämt som inte hör hemma och skrattar och gratulerar varandra när de dödar folk. Jag trodde fan inte det var på riktig när de gav snubben pengar för de hade dödat hans familj mitt i ett krig. Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det är så många civila som stannar hemma också? Varför försöker de inte fly ut ur krigs zonerna?

Bara tankar som slog mig idag, mina åsikter och idéer ändras lätt.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av ministry »

Vill man förstå det enigma som är Afghanistan i modern era föreslår jag Rodric Braithwaites alster Afgantsy. Förvisso behandlar boken den Sovjetiska konflikten i Afghanistan men är ständigt aktuell. Den ger en mycket god och intressant insikt i varför Afghanistan fungerar som det gör.

Det där med att man ger pengar för att man råkar döda någon är sed - ryssarna lärde sig snabbt att om man inte betalade för att man av misstag råkat förstöra en fredlig bys bil eller liknande, var byn inte längre säker förrän Afghanerna krävt sin hämnd i blod.

Jag kan inte rekommendera boken nog; ni som är intresserade, förvånade, förbluffade, insatta eller bara nyfikna på Afghanistan kommer att finna något intressant. Det finns mycket att lära av historien, men vi människor är väldigt bra på att inte göra det.

http://www.bokus.com/bok/9781846680625/afgantsy/
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar