Era bästa spelbilder - Kommentarer

Bilder och filmer från airsoftspel, milsim, lajv och relaterade evenemang.
Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Era bästa spelbilder - Kommentarer

Inlägg av Bloodneed »

..då det faktiskt finns ett fotointresse här vill jag nog kräva lite mer än bilder . lista gärna utrusningen ni har haft med er samt instälnningar (jupp gärna ner på detalj slutartider, bländare) och gärna en backstory till bilden och gärna OM det är gjort något efter arbete på bilderna lista gärna vad! :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Era bästa spelbilder

Inlägg av JonathanRL »

Det kan vara jag som är lite kvällstjurig men "kräva" känns som ett lite väl starkt uttryck. I övrigt tycker jag det är upp till personerna själva hurivida de vill avslöja sina hemligheter ;)

För den nyfikne *host host Bloodneed* kan jag säga att jag använder en Canon 600D med ett Canon 70-200 4L, ibland med; men oftast inte med en Canon Extender 1.4 II på. Kamerans läge är Aperture Priority och efterredigering är så lite jag kan komma undan med och ändå vara nöjd.

Backstory till mina bilder:

Det var en gång en plats
Som kallades för Klack
Där somliga möttes för att kasta Plast.
Trots att kulorna flög blev ingen lack
.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

ikonane
Inlägg: 20
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:06 pm

Re: Era bästa spelbilder

Inlägg av ikonane »

Bloodneed, jag fotade på Klacken för första gången idag och kan dela med mig lite av vad jag använde och hur jag tänkte.

Bilderna kan du se här: https://picasaweb.google.com/1000244952 ... directlink

Utrusning:
Jag använder en Nikon D90 med Nikkor 70-300/5-5.6 ute i skogen och ett Tamron 28-75/2.8 i safen. Precis som för JonathanRL går kameran i Aperture Priority och jag höjer iso:t så att jag kan ha en dräglig slutartid i skuggorna och in-zoomat vilket ofta leder till ett iso på 1600-2000 för 70-300:at då jag "måste" köra f8 för att den skall vara någerlunda skarp. Tamron-objektivet kör jag på ~f4-5.6 ungefär.
En därglig slutartid är över 1/300 sec med Nikkor-objektivet, helst 450+.

Redigering:
Jag fotar alltid i raw så det blir en del efterbehandling för mig, mer eller mindre oavsett om jag vill det eller inte, jag använder mig av Lightroom.
Det jag nästan alltid gör med raw-filer är att öka kontrasten något, ibland öka vibrance (som saturation fast betydligt smartare) och skarpa upp bilderna något.
När det är en dag som idag när solen är riktigt stark ändrar jag även på fill light och exposure d.v.s. lättar upp på områden som är väldigt mörka för att försöka jämna ut exponeringen något.
Efter det exporterar jag bilderna som jpg, sparar om dem och ändrar storleken på dem i Photoshop.

Sen snuskar jag ibland till bilder rejält bara för att, exempel på det kan du hitta här: http://ikonane.wordpress.com/

Så jobbar jag. :)

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Era bästa spelbilder - Kommentarer

Inlägg av Bloodneed »

Haha skrev jag verkligen kräver?! Ja jävlar det gjorde jag visst ..sorry det är polacken i mig så omedvetet inte kan be om saker ^^, givetvis är det upp till envar att avgöra vad den vill avslöja om sina mästerverk :) .. Ni som valt att presentera "gear och setup " tackar ödmjukast ! Ikonane och german combat camera dude stiliga bilder och tack för bifogad info!
CTR EP3 Championship White, nuff said

Skriv svar